دانشگاهی معتبر در فرانسه استفاده از ChatGPT را ممنوع کرد

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
یادگیری ماشین در چت چی پی تی روی لپ تاپ
دانشگاه ساینس پو در فرانسه می‌گوید دانشجویانی که از ابزار هوش مصنوعی ChatGPT استفاده کنند با خطر اخراج مواجه خواهند شد.
تبلیغات

یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه برای اولین بار در این کشور اعلام کرده دانشجویانش اجازه ندارند از چت‌بات پیشرفته‌ی ChatGPT برای انجام تکالیف دانشگاهی استفاده کنند. ChatGPT که توسط شرکت آمریکایی OpenAI تولید شده است، به تقریبا هر سؤالی پاسخ می‌دهد. داده‌های ChatGPT مبتنی‌بر اطلاعات گردآوری‌شده از اینترنت است.

مایکروسافت، غول آمریکایی صنعت فناوری، هفته‌ی گذشته گفت ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری می‌کند. ChatGPT در ماه‌های اخیر جنجال زیادی به پا کرده است.

دانشگاه ساینس پو در پاریس که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های فرانسه محسوب می‌شود، در بیانیه‌ای می‌گوید هر دانشجویی که از ChatGPT استفاده کند با خطر اخراج از دانشگاه یا حتی جلوگیری از دست‌یابی به خدمات آموزش عالی مواجه خواهد بود: «استفاده‌ از ChatGPT یا هر ابزار هوش مصنوعی دیگری بدون اشاره‌ی مستقیم به این موضوع در حال حاضر اکیدا ممنوع است.»

دانشگاه ساینس پو می‌گوید که دانشجویان می‌توانند «برای اهداف آموزشی و تحت نظارت یک استاد» از ChatGPT استفاده کنند. مقامات این دانشگاه در نامه‌ای خطاب به دانشجویان و استادان نگرانی خود را بابت سرقت علمی در نتیجه‌ی استفاده از ChatGPT ابراز کرده‌اند.

بیانیه‌ی دانشگاه ساینس پو در حالی منتشر می‌شود که هفته‌ی گذشته اعلام شد ChatGPT موفق شده است از امتحانات یک دانشکده‌ی حقوق در آمریکا سربلند بیرون بیاید. این چت‌بات هوشمند همچنین مقالاتی با محوریت قانون اساسی مرتبط‌به مالیات نوشته است.

جاناتان چوی، استاد دانشکده‌ی حقوق در دانشگاه مینه‌سوتا، امتحانی را که برای دانشجویانش طراحی کرده بود در دسترس ChatGPT قرار داد. این چت‌بات با کسب نمره‌ی +C توانست در امتحان قبول شود.

ChatGPT با وجود تمامی مزایایش، همچنان در برخی زمینه‌ها اشتباه می‌کند. به همین دلیل حداقل فعلا نمی‌توان از ChatGPT به‌عنوان منبعی کاملا دقیق استفاده کرد.

این نخستین باری نیست که استفاده از ChatGPT ممنوع می‌شود. مقامات نیویورک و چند ایالت دیگر در آمریکا اعلام کرده‌اند که دانشجویان اجازه‌ی استفاده از ChatGPT را ندارند. گروهی از دانشگاه‌های استرالیایی گفته‌اند که با تغییر فرمت امتحانات، جلوی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را می‌گیرند.

بسیاری از دانشگاه‌ها ابزاری ویژه برای تشخیص سرقت علمی دارند. حداقل یک برنامه‌نویس مشغول کار روی اپلیکیشن جدیدی برای تشخیص متن‌های نوشته‌شده توسط ChatGPT است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات