پربازدیدترین مقالات علمی زومیت در سال ۲۰۲۲

پربازدیدترین مقاله‌های علمی زومیت در سال ۲۰۲۲

پنج‌شنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰مطالعه 4 دقیقه
از انسان‌شناسی و تکامل تا نجوم و فضا، پربازدیدترین مقاله‌ها و اخبار علمی زومیت در سال ۲۰۲۲ طیف متنوعی از موضوعات را شامل می‌شوند.

اکنون که ۲۰۲۲ به واپسین روزهایش رسیده، زمان خوبی است که مهم‌ترین مقاله‌ها و اخبار علمی منتشرشده در این سال را مرور کنیم. سالی که گذشت برای علاقه‌مندان به علم، به‌ویژه طرفداران دنیای نجوم و فضا بسیار پربار و هیجان‌انگیز بود.

از پیوند قلب خوک به انسان برای نخستین‌بار که نویدبخش عصر تازه‌ای از پیوند عضو شد تا ثبت تصویر سیاه‌چاله‌ی کلان‌جرم مرکز راه شیری تا آغاز به کار تلسکوپ جیمز پس از سال‌ها انتظار و انتشار پی‌درپی تصاویر خیره‌کننده بی‌سابقه‌ی آن و سرانجام پرتاب مأموریت قمری بسیار مورد انتظار آرتمیس ۱، سال ۲۰۲۲ مملو از هیجان و شگفتی بود.

رخدادهای نگران‌کننده و اندوهبار نیز بخش مهمی از عناوین علمی را در سال گذشته تشکیل دادند. ابتدای امسال بود که فوران آتشفانی تونگا که انفجاری معادل صدها بمب هیروشیما بود، در اقیانوس آرام جنوبی رخ داد. این انفجار هرچند تلفات و خسارات چشمگیری روی زمین به بار نیاورد، دانشمندان را درباره آثار مخرب احتمالی آن روی لایه اوزون نگران کرد. همچنین همین چند روز پیش بود که مریخ‌نشین اینسایت به پایان مأموریتش رسید و به خواب ابدی رفت.

در این واپسین لحظات سال، به سراغ پربازدیدترین مقاله‌های علمی زومیت در سال ۲۰۲۲ رفتیم و آن‌هایی را که از نگاه شما کاربران بیش‌ترین جذابیت را داشتند، فهرست کردیم. بدون اتلاف وقت بیشتر، در ادامه فهرست ۱۰ مقاله علمی پربازدید زومیت را باهمدیگر مرور می‌کنیم.

ادعای بحث‌برانگیز دانشمند کانادایی: گونه انسان‌تبار هابیت احتمالاً در اندونزی پنهان شده است
کم‌تر از ۲۰ سال پیش کشف فسیلی از انسان فلورسی در یکی از جزایر اندونزی باعث معرفی گونه‌ی جدیدی از انسان‌های اولیه به جهان شد، اما آیا ممکن است این گونه‌ی انسان‌تبار هنوز زنده باشد؟

بین تقریبا ۷۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار سال پیش، انسان اولیه‌ی کوتاه‌قامتی در جزیره فلورس در اندونزی کنونی، پا به عرصه حیات گذاشت. انسان فلورسی که به دلیل قد کوتاه ۱۰۶ سانتی‌متری‌اش به «هابیت» معروف شده است، ابزارسازی کوچک‌مغز و پادرشت بود؛ اما معلوم نیست این انسان‌تبار در کدام نقطه از زمین به‌وجود آمد.

اوایل امسال انسان‌شناسی کانادایی استدلال کرد که هیچ‌کس واقعا از انقراض انسان فلورسی اطمینان ندارد و این گونه ممکن است تا به امروز دوام آورده باشد. گریگوری فورث، انسان‌شناس بازنشسته از دانشگاه آلبرتا در کتابی جدید استدلال می‌کند که گزارش‌های مربوط به مشاهده «مرد میمونی» در فلورس، درواقع ممکن است مربوط به هابیت، جد باستانی انسان باشد.

نهنگ‌های قاتل برای اولین‌ بار حین شکار نهنگ‌های آبی دیده شدند
در سه رویداد جداگانه در آب‌های استرالیا، نهنگ‌های قاتل در‌ حال شکار بزرگ‌ترین موجودات روی زمین یعنی نهنگ‌های آبی مشاهده شده‌اند.
مریم صفدری
مطالعه '6
نهنگ‌های قاتل برای اولین‌ بار حین شکار نهنگ‌های آبی دیده شدند

گروهی از پژوهشگران در مطالعه‌ای که ژانویه امسال در نشریه علوم پستانداران دریایی منتشر شد، گزارش دادند که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، دسته‌هایی از ارکاها یا نهنگ‌های قاتل را در سه موقعیت جداگانه در سواحل جنوب غربی استرالیا درحال تعقیب و شکار نهنگ آبی، بزرگ‌ترین موجود روی زمین مشاهده کردند.

شناسایی یک ابر متان دیگر برفراز ایران؛ این بار در استان فارس
خبرگزاری بلومبرگ به‌همراه شرکت سنجش از دور جی‌اچ‌جی‌ست، تصویری ماهواره‌ای را از یک ابر متان برفراز یک ایستگاه تقویت فشار گاز در استان فارس منتشر کرده است.
شناسایی یک ابر متان دیگر برفراز ایران؛ این بار در استان فارس

اوایل آبان‌ماه بود که ناسا با استفاده از یک ابزار تصویربرداری پیشرفته که روی ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شده است، از وجود ابر متان بزرگی برفراز مجتمع دفن زباله در آرادکوه در جنوب تهران خبر داد. اواسط همان ماه، شرکت کانادایی جی‌اچ‌جی‌ست که در زمینه سنجش از دور فعالیت می‌کند، یک ابر متان دیگر را برفراز یک ایستگاه تقویت فشار گاز در استان فارس شناسایی کرد.

متان به‌عنوان یک گاز گلخانه‌ای قوی، جزء اصلی گاز طبیعی محسوب می‌شود و عامل تقریباً ۳۰ درصد از گرمایش زمین است. نشت متان می‌تواند درحین استخراج و حمل‌ونقل گاز طبیعی رخ دهد. متان معمولاً به‌عنوان فرآورده جانبی تولید نفت یا زغال سنگ نیز تولید می‌شود و اگر شرکت‌های بهره‌بردار، زیرساخت‌هایی برای عرضه گاز به بازار نداشته باشند، ممکن است آن را در جو منتشر کنند.

آیا عناصر کمیاب پیداشده در ترکیه پاسخگوی نیاز هزار سال آینده خواهند بود؟
طبق گزارش‌ها، ذخایر عناصر کمیاب کشف‌‌شده در ترکیه برای پاسخگویی به تقاضای جهانی برای ۱۰۰۰ سال کافی خواهد بود؛ اما برخی کارشناسان چنین اعتقادی ندارند.
آیا عناصر کمیاب پیداشده در ترکیه پاسخگوی نیاز هزار سال آینده خواهند بود؟

اوایل تابستان امسال بود که رسانه‌ها از کشف دومین ذخیره‌گاه بزرگ عناصر کمیاب جهان در ترکیه خبر دادند. به‌نقل از مقام‌های ترکیه، حجم ذخایر کشف‌شده به عدد ۶۹۴ میلیون تن می‌رسد و چنان زیاد است که حتی از ذخایر چین پیشی می‌گیرد و می‌تواند تا هزار سال پاسخگوی تقاضای جهانی باشد.

عناصر کمیابی که ترکیه از شناسایی آن‌ها خبر داد، ازجمله نئودیمیم و سریم در ساخت محصولات پیچیده از دوربین‌ها و تلسکوپ‌ها تا سامانه‌های هدایت موشک‌ به‌کار می‌روند و از این‌رو اهمیتی استراتژیک دارند. بااین‌حال کارشناسان ادعای ترکیه را دقیق نمی‌دانند و می‌گویند حجم واقعی عناصر بسیار کمتر از آن چیزی است که مقام‌های این کشور اعلام کرده‌اند.

چرا هیچ پلی روی رودخانه‌ آمازون وجود ندارد؟
با اینکه طول رودخانه‌ی آمازون نزدیک به ۶۹۲۰ کیلومتر است به شکل تعجب‌آوری هیچ پلی روی آن وجود ندارد.
سارا ارجمند
مطالعه '5
چرا هیچ پلی روی رودخانه‌ آمازون وجود ندارد؟

آمازون دومین رود طولانی جهان پس از نیل محسوب می‌شود، در سه کشور پرو، کلمبیا و بزریل جریان دارد و ۲۰ درصد از کل آب شیرین جهان را حمل می‌کند. بااین‌حال یک حقیقت جالب درباره این رود وجود دارد که احتمالا پیش‌تر نشنیده‌اید: تابه‌حال هیچ پلی روی رود آمازون ساخته نشده است. اگر هنوز دلیل این مسئله را نمی‌دانید، توصیه می‌کنیم ششمین مقاله پربازدید علمی زومیت در سال ۲۰۲۲ را مطالعه کنید.

قدیمی‌ترین مومیایی جهان در پرتغال کشف شد
یافته‌های جدید نشان می‌دهد که برخلاف انتظار، قدیمی‌ترین مومیایی جهان که مربوط به هشت هزار سال قبل است، به‌جای مصر یا شیلی در اروپا یافت شده است.
بنفشه کمالی
مطالعه '4
قدیمی‌ترین مومیایی جهان در پرتغال کشف شد

هر وقت صحبت از مومیایی به میان می‌آید، احتمالا نخستین مکانی که به ذهن خطور می‌کند، مصر است. اما باستان‌شناسان با انجام تحلیلی تازه روی مجموعه‌ای از اسکلت‌هایی که در دهه ۱۹۶۰ کشف شده بود، از یافته‌ای غافلگیرکننده خبر دادند: قدیمی‌ترین مومیایی جهان در پرتغال قرار دارد. نتایج مطالعه پژوهشگران فروردین امسال در نشریه باستان‌شناسی اروپا منتشر شد.

پیشنهاد دانشمندان: همگی باید مدفوع خود را برای استفاده در آینده ذخیره کنیم
پژوهشگران می‌گویند ذخیره‌ی مدفوع در مراکز مخصوص، اقدام هوشمندانه‌ای است؛ چون بعداً می‌توان از همان نمونه‌ها برای درمان بیماری فردِ اهداکننده استفاده کرد.
مبین احمدی
مطالعه '3
پیشنهاد دانشمندان: همگی باید مدفوع خود را برای استفاده در آینده ذخیره کنیم

دانشمندان در سال‌های اخیر از پیوند مدفوع به‌عنوان رویکردی برای درمان طیف مختلفی از بیماری‌ها استفاده کرده‌اند. گروهی از پژوهشگران تابستان امسال با انتشار مقاله‌ای جدید پیشنهاد دادند که افراد باید مدفوع خود را در بانک‌های مخصوص ذخیره کنند تا بتوانند در آینده برای درمان بیماری‌های احتمالی خود از آن استفاده کنند. این مطالعه مانند بسیاری از دیگر پژوهش‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر، نقش میکروبیوم روده بر سلامت انسان را برجسته کرد.

دانشمندان ناسا می‌گویند عکس‌های تلسکوپ جیمز وب نزدیک بود آن‌ها را به گریه بیندازد
تلسکوپ جیمز وب اکنون مشغول ثبت نخستین تصاویرش از کیهان است و کسانی که آن‌ها را دیده‌اند، عمیقاً شگفت‌زده شده‌اند؛ اما ما برای دیدن عکس‌ها باید کمی بیشتر صبر کنیم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب چهارم دی‌ماه سال گذشته، در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ پرتاب شد و اخبار مربوط به آن بخش عمده‌ای از عناوین علمی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد. تلسکوپ خبرساز ناسا پس از پشت‌سرگذاشتن مراحل پیچیده راه‌اندازی در فضا، اوایل تابستان امسال با انتشار نخستین تصاویر علمی‌اش، فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.

اما پیش از آنکه تصاویر جیمز وب دردسترس عموم قرار بگیرند، مقام‌های ارشد ناسا فرصت دیدن آن‌ها را پیدا کردند. توماس زوربوخن، مدیر سابق واحد ماموریت‌های علمی ناسا در آستانه انتشار تصاویر در مصاحبه‌ای گفت عکس‌ها چنان او را تحت تاثیر قرار دادند که نزدیک بود گریه کند. تقریبا دو هفته بعد، با انتشار نخستین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، چهره تازه‌ای از جهان با جزئیات خیره‌کننده به نمایش درآمد.

بیماری پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟
بزرگ‌شدن پروستات، پروستاتیت و سرطان پروستات از بیماری‌های شایع پروستات هستند. با ما همراه شوید تا درمورد این بیماری‌ها بیشتر بدانید.
مریم صفدری
مطالعه '39
بیماری پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

پروستات غده کوچک گردوشکلی در مردان است که مایع منی را تولید می‌کند و به تغذیه و انتقال اسپرم کمک می‌کند. پروستات وظایف مختلفی دارد که مهم‌ترین آن، تولید مایع منی به‌عنوان یکی از اجزای منی است. پروستات همچنین در تولید هورمون نقش دارد و به تنظیم جریان ادرار کمک می‌کند. اگر می‌خواهید همه‌چیز را درباره پروستات بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

عجیب ولی واقعی؛ ماجرای مرغی که ۱۸ ماه بدون سر زنده ماند
۷۷ سال قبل مزرعه‌داری در کلرادو مرغی را سر برید؛ اما مرغ نمُرد و تا ۱۸ ماه بدون سر زنده ماند تا به تاریخ بپیوندد.
فرید کریمی
مطالعه '9
عجیب ولی واقعی؛ ماجرای مرغی که ۱۸ ماه بدون سر زنده ماند

درنهایت، پربازدیدترین مقاله زومیت در سال ۲۰۲۲، ماجرای عجیب مرغ بخت‌برگشته‌ای به نام مایک بود که با وجود قطع سرش، توانست به مدت ۱۸ ماه زنده بماند. هر توضیح اضافه‌ای داستان «مایک بی‌سر» را لوث می‌کند؛ پس اگر می‌خواهید همه‌چیز را درباره این مرغ بدانید، مقاله ما را حتما مطالعه کنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره فهرست پربازدیدترین مقاله‌های علمی زومیت چیست؟ آیا این ۱۰ مقاله با انتظارات شما همخوانی داشت؟ جای کدام خبر و موضوع علمی را خالی می‌دانید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.