والپیپر ساخته شده با هوش مصنوعی در گلکسی اس ۲۴ اولترا

بررسی رابط‌کاربری One UI 6.1؛ کامل‌ترین پوسته اندروید

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
مطالعه 17 دقیقه
نگاهی به مهم‌ترین قابلیت‌های One UI 6.1، جدیدترین نسخه از پوسته‌ی سفارشی سامسونگ که هم‌زمان با سری گلکسی S24 و با تمرکز بر AI رونمایی شد.
تبلیغات

سامسونگ همراه با خانواده‌ی گلکسی S24 رابط کاربری One UI 6.1 را نیز با محوریت هوش مصنوعی معرفی کرد؛ اما قابلیت‌های AI تنها ویژگی‌های اضافه‌شده به تازه‌ترین نسخه‌ی رابط‌ کاربری One UI نیست و در بخش‌هایی همچون انیمیشن‌ها و صفحه‌ی قفل نیز تغییراتی ایجاد شده است که در ادامه به‌طور مفصل درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌کنیم.

نسخه‌ی ششم One UI، پیش‌از این با اندروید 14 منتشر شده بود که به‌جز تغییر در بخش پنل Quick Settings و چند ویجت جدید، ویژگی‌های کاربردی و جذاب چندانی نداشت؛ اما حالا در نسخه‌ی 6.1 می‌توانیم بگوییم که احتمالاً سامسونگ به کامل‌ترین رابط‌ کاربری اندرویدی دست پیدا کرده است. با بررسی One UI 6.1 همراه زومیت باشید.

فهرست اولیه گوشی‌هایی که آپدیت One UI 6.1 را دریافت می‌کنند

به‌تازگی و چندماه پس از عرضه‌ی خانواده‌ی گلکسی S24، کره‌ای‌ها سرانجام به‌روزرسانی One UI 6.1 را برای خانواده‌ی گلکسی S23 منتشر کردند؛ از سوی دیگر می‌توان انتظار داشت که گوشی‌هایی که به One UI 6.0 آپدیت شده‌اند، نسخه‌ی 6.1 را هم دریافت کنند.

سری گلکسی S و نوت

سری گلکسی Z

سری گلکسی A

سری گلکسی Tab

گلکسی S23

گلکسی زد فولد ۵

گلکسی A54

گلکسی تب اس 9

گلکسی S22

گلکسی زد فولد ۴

گلکسی A53

گلکسی تب اس 8

گلکسی S21

گلکسی زد فولد ۳

گلکسی (A52, A52 5G, A52s)

گلکسی تب A7 لایت

گلکسی زد فلیپ ۳

گلکسی A34, A33

گلکسی زد فلیپ ۵

گلکسی A25, A24

گلکسی زد فلیپ ۴

گلکسی A14, A15

بازسازی انیمیشن‌ها: روان‌تر و سریع‌تر از همیشه

یکی از تأثیرگذارترین تغییرات ایجاد‌شده در One UI 6.1 نسبت‌به نسخه‌ی ۶٫۰، به انیمیشن‌ها و سرعت کلی رابط‌ کاربری بازمی‌گردد که به جرأت می‌توان گفت بسیار نزدیک به iOS شده است. مهندسان سامسونگ نرخ فریم انیمیشن‌ها را افزایش داده و برای بهبود شارژدهی و سرعت انیمیشن‌ها، افکت تارشدن پس‌زمینه حین باز و بسته‌کردن اپ‌ها را حذف کرده‌اند.

سامسونگ همچنین انیمیشن‌های مقیاس‌بندی تصویر پس‌زمینه را هم بهبود داده و آن را غیرخطی کرده است که باعث می‌شود انیمیشن‌های باز و بسته‌کردن اپ‌ها حتی از iOS هم سریع‌تر به‌نظر برسند.

گلکسی S24 اولترا در دست بهزاد

همه‌ی تغییرات ایجادشده در انیمیشن‌ها باعث شده است تا هنگام باز و بسته‌کردن سریع اپلیکیشن‌ها، مثل نسخه‌های قبلی رابط کاربری One UI، شاهد لگ و تأخیر نباشیم.

صفحه قفل و نمایشگر همیشه روشن جدید

صفحه‌ی قفل جدید در One UI 6.1 به شما امکان می‌دهد که بدون استفاده از افزونه‌های Good Lock، از ویجت‌های متنوع در Lock Screen استفاده کنید. رنگ این ویجت‌ها متناسب با رنگ تصویر پس زمینه تنظیم می‌شود و به‌طورکلی می‌توان گفت که طراحی آن‌ها بسیار شبیه‌به چیزی است که پیش‌‌تر در iOS دیده بودیم.

One UI 6.1 always on display settings
One UI 6.1 Lock Screen widgets

AOD یا نمایشگر همیشه روشن هم به‌لطف نمایشگر‌های جدید سری گلکسی S24 می‌تواند تصویر پس‌زمینه‌ی صفحه قفل را نمایش دهد که باز هم یک برداشت آزاد از AOD گوشی‌های آیفون است؛ البته بد نیست یادآوری کنیم که سامسونگ قبلاً در سری گوشی‌های گلکسی S8 با Infinity wallpaper‌های خود، قابلیتی مشابه چیزی که الان در One UI 6.1 می‌بینیم، توسعه داده بود.

تصاویر Super HDR در گالری و اینستاگرام

One Ui 6.1 super HDR option

پرچم‌داران جدید سامسونگ از قابلیت Super HDR پشتیبانی می‌کنند که با تنظیم روشنایی و کنتراست رنگ‌ها در قسمت‌های تیره و روشن، تصاویر چشم‌نوازی را در اختیار می‌گذارد. در One UI 6.1 می‌توان از قابلیت Super HDR حین نمایش تصاویر در گالری گوشی هم استفاده کرد. به‌علاوه با همکاری سامسونگ و اینستاگرام، اکنون گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ می‌توانند عکس‌های Super HDR را عیناً در اینستاگرام نیز آپلود کنند و به‌نمایش بگذارند.

درحال‌حاضر اطلاعات دقیقی در مورد فهرست دستگاه‌هایی که از Super HDR پشتیبانی می‌کنند، منتشر نشده؛ اما باتوجه به اینکه احتمالاً Super HDR بر پایه‌ی فرمت Ultra HDR گوگل توسعه داده شده است؛ می‌توان انتظار داشت که دستگاه‌های زیادی بتوانند این تصاویر را به‌نمایش بگذارند.

موتور پردازش تصویر سامسونگ در سایر اپلیکیشن‌ها

بعد از اپلیکیشن اینستاگرام که پشتیبانی از پردازش تصویر سامسونگ در One UI 4.1 به آن اضافه شد؛ اکنون نوبت به اپلیکیشن واتساپ، تیک‌تاک و اسنپ‌چت رسیده است تا از این پردازش‌ها پشتیبانی کنند؛ به‌علاوه در One UI 6.1 اپلیکیشن‌های یادشده از لرزش‌گیر حرفه‌ای حین فیلم‌برداری و قابلیت Nightography نیز پشتیبانی خواهند کرد.

حذف‌شدن ژست‌های ناوبری سامسونگ

سامسونگ در One UI 6.1، ژست‌های ناوبری نسبتاً قدیمی خود که قسمت پایین نمایشگر را به سه قسمت مجزا برای کلید های هوم، بازگشت و Recent تقسیم می‌کرد، حذف کرده؛ امکان مخفی‌کردن خط پایینی نمایشگر یا Gesture Hint در وان یو‌آی 6.1 حذف شده است؛ البته همچنان می‌توان از سه کلید سنتی اندروید استفاده کرد و همچنان امکان شخصی‌سازی گسترده‌ی قسمت ناوبری در Good Lock وجود دارد.

One UI 6.1 navigation bar
One UI 6.1 navigation bar

ادغام Quick Share و Nearby Share

به‌لطف همکاری سامسونگ و گوگل، قابلیت Nearby Share در آپدیت One UI 6.1 با Quick Share ادغام شده است؛ بنابراین هنگام ارسال انواع فایل‌ها، چه بین دو دستگاه سامسونگی، چه بین یک دستگاه سامسونگی و سایر گوشی‌های اندرویدی، کاربران به‌راحتی می‌توانند از Quick Share استفاده کنند.

جالب است بدانید که قابلیت Quick Share در قالب یک اپلیکیشن برای ویندوز هم منتشر شده و این ویژگی حتی برای ارسال فایل به گوشی‌های آیفون نیز کاربردی خواهد بود. (ارسال برای آیفون ازطریق QR Code انجام‌پذیر است.)

One Ui 6.1 Quick Share menu
One Ui 6.1 Quick Share
One Ui 6.1 Quick Share settings

قابلیت Adaptive Color Tone

در بخش تنظیمات نمایشگر رابط‌ کاربری One UI 6.1، گزینه‌ی جدید Adaptive Color tone اضافه شده است که وایت‌بالانس و رنگ‌های نمایشگر را براساس نور محیط، تنظیم می‌کند. نکته‌ی جالب این قابلیت، به استفاده از دوربین سلفی و دوربین‌های پشتی برای آنالیز محیط پیرامون گوشی بازمی‌گردد؛ هرچند که پیش‌‌تر، نمونه‌ی مشابه آن را در گوشی‌های آیفون با نام True Tone دیده بودیم و Adaptive Color tone ویژگی مختص سامسونگی‌ها نیست.

One Ui 6.1 adaptive colour tone

گزینه‌های جدید برای محافظت از باتری

پیش‌‌تر ویژگی Battery protect در گوشی‌های گلکسی، حداکثر شارژ گوشی را تا ۸۵ درصد محدود می‌کرد؛ اما حالا این قابلیت در سه حالت مختلف در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که بسیار کاربردی است.

One Ui 6.1 battery protection menu

در حالت پایه یا Basic، زمانی که گوشی به شارژر وصل است، باتری تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود و تا زمانی که درصد باتری به ۹۵ کاهش پیدا نکند، گوشی مجدداً شارژ نخواهد شد. حالت Maximum هم شارژ باتری گوشی را به ۸۰ درصد محدود خواهد کرد.

حالت تطبیقی یا Adaptive هم براساس الگوی خواب هر کاربر، حالت محافظت از باتری را انتخاب می‌کند؛ بدین‌صورت که با تشخیص زمان خواب کاربر، حالت محافظت حداکثری را فعال می‌کند و به‌محض بیدار شدن کاربر، محافظت از باتری را به حالت پایه تغییر می‌دهد؛ بنابراین حالت Adaptive محافظت از باتری برای کاربرانی که گوشی خود را موقع خواب به شارژر متصل می‌کنند، بسیار کاربردی خواهد بود.

Galaxy AI

سامسونگ در One UI 6.1، رابط‌ کاربری خودش را با انبوهی از قابلیت‌های متکی به هوش مصنوعی همراه کرده است که Galaxy AI نام دارد. احتمالاً برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی، مختص سری گلکسی S24 باقی خواهند ماند؛ اما به گفته‌ی سامسونگ، بیشتر آن‌ها برای سری گلکسی S23، سری گلکسی تب S9، گلکسی زد فولد ۵ و فلیپ ۵ منتشر خواهند شد.

samsung intelligence settings
One UI 6.1 samsung intelligence

با توجه به اینکه برخی از قابلیت‌ها‌ی Galaxy AI در سرور‌های سامسونگ و به‌صورت ابری انجام می‌گیرد، سامسونگ تصمیم گرفته تا از آغاز سال ۲۰۲۶، برای ارائه‌ی خدمات هوش مصنوعی، هزینه‌ی جداگانه دریافت کند؛ اما اینکه کدام ویژگی‌ها پولی خواهند شد و هزینه‌ی آن‌ها چه‌قدر خواهد بود، هنوز دقیقاً مشخص نشده است.

پیش‌تر در بررسی گلکسی S24 اولترا به‌تفصیل درباره‌ی قابلیت‌های هوشمند مصنوعی Galaxy AI صحبت کردیم؛ اما در ادامه به موارد کلیدی اشاره می‌کنیم.

Circle to search

اکثر قابلیت‌‌های هوش مصنوعی مانند Circle to search در One UI 6.1 و سری گلکسی اس 24، حاصل همکاری گوگل با سامسونگ است؛ این قابلیت در واقع نسخه‌ی کارآمد‌تر گوگل لنز محسوب می‌شود که به‌شکل ساده‌تری می‌توان از آن استفاده کرد.

برای استفاده از Circle to search صرفا باید در هر صفحه و منویی از گوشیتان، انگشت خود را روی دکمه‌ی هوم نگه‌دارید. در مرحله‌ی بعد با کشیدن یک دایره دور سوژه‌ی مورد نظرتان یا هایلایت کردن آن، می‌توانید با استفاده از موتور جست‌وجوی گوگل، در مورد سوژه اطلاعات کسب کنید. می‌توانید با تایپ‌کردن متن یا ازطریق صدا، اطلاعات بیشتری در مورد سوژه به‌دست بیاورید.

Galaxy AI Circle to search
Galaxy AI Circle to search
Galaxy AI Circle to search

کیبورد هوشمند

تعدادی قابلیت هوش مصنوعی در قالب دستیار نوشتاری با کیبورد سامسونگ ادغام شده است که از مدل زبانی جمنای گوگل و LLM استفاده می‌کند. درحال‌حاضر این قابلیت‌ها از زبانی‌هایی مثل فرانسوی، انگلیسی، ژاپنی، کره‌ای، چینی، لهستانی، پرتغالی، اسپانیایی و ایتالیایی پشتیبانی می‌کنند و احتمالاً در آینده شاهد پشتیبانی از زبان فارسی هم خواهیم بود.

با قابلیت‌های هوش مصنوعی کیبورد سامسونگ، شما می‌توانید داخل اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، واتساپ، مسیجز گوگل/سامسونگ، لاین، گوگل چت، تانگو و سیگنال، چت‌هایتان را ترجمه کنید. می‌توانید قبل از ارسال متن، گرامر و اشتباهات املایی آن را اصلاح کنید؛ اما جذاب‌ترین ویژگی این بخش، Writing style است که می‌تواند نوشته‌‌تان را براساس لحن‌های مختلف، بازنویسی کند.

Galaxy AI writing assist
Galaxy AI grammer assist

مترجم (Interpreter)

اپلیکیشن مترجم یا Interpreter برای اولین‌بار در سال 2023 و با پیکسل فولد گوگل معرفی شد. حالا شاهد استفاده از این اپلیکیشن در رابط‌ کاربری One UI 6.1 هستیم که به‌صورت آفلاین هم قابل استفاده است و درحال‌حاضر از همان زبان‌های ذکرشده در بخش کیبورد هوشمند پشتیبانی می‌کند.

Galaxy AI interpreter
Galaxy AI Transcript Assist

قابلیت Interpreter زمانی کاربرد دارد که به‌صورت حضوری درحال مکالمه با فردی با زبان غریبه هستید. در این موقعیت، مترجم صدای شما و طرف مقابلتان را ترجمه می‌کند و به‌صورت متن روی نمایشگر گوشی نشان می‌دهد که در مواقع بسیاری می‌تواند کاربردی باشد.

مترجم زنده (تماس‌های تلفنی)

Live Translate قابلیتی است که فعلاً تنها در اپلیکیشن تلفن سامسونگ در دسترس قرار دارد و برای ترجمه‌ی صدای افراد حین مکالمه‌ی تلفنی به‌کار می‌رود. در واقع این قابلیت صدای طرف مقابلتان را، هم به‌صورت متنی، هم به‌صورت صوتی ترجمه ‌می‌کند تا به‌قول سامسونگ، زبان محدودیتی برای ارتباط افراد نباشد.

Galaxy AI Live Translate settings
Galaxy AI Live Translate

قابلیت مترجم زنده بدون نیاز به اتصال اینترنت یا ارسال داده به سرورهای‌ آنلاین، قابل استفاده است و تمام پردازش‌ها داخل خود گوشی انجام می‌گیرد؛ بنابراین نباید نگران حریم شخصی خود حین مکالمه با افراد دیگر باشید؛ به‌علاوه، می‌توانید برای هر مخاطب، زبان مختص او را انتخاب کنید تا به‌صورت خودکار حین مکالمه با آن شخص، ترجمه‌ی زنده هم انجام گیرد.

قابلیت‌های هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های سامسونگ

اپلیکیشن یادداشت سامسونگ، در One UI 6.1 هوشمندتر از همیشه شده و می‌توان گفت که بهترین اپلیکیشن حال حاضر برای یادداشت‌برداری است. به‌کمک هوش مصنوعی، می‌توانید گرامر و اشتباهات املایی یادداشت‌‌هایتان را اصلاح کنید و آن‌ها را ترجمه کنید؛ اما ویژگی متمایز این برنامه، به امکان خلاصه‌سازی و مرتب‌سازی یادداشت‌ها بازمی‌گردد.

هوش مصنوعی در اپلیکیشن یادداشت می‌تواند متن‌های طولانی شما را بخواند و یک نمونه‌ی خلاصه از آن فراهم کند که بسیار کاربردی است؛ به‌علاوه، به کمک هوش مصنوعی، ‌می‌توان به یادداشت‌های نامنظم، سازمان بخشید. درواقع هوش مصنوعی به‌طور خودکار جملات و پاراگراف‌ها را قالب‌بندی می‌کند و برای آن‌ها تیتر با رنگ‌های مختلف درنظر می‌گیرد تا قالب نوشته‌ی شما شکیل و مرتب باشد.

Galaxy AI Note Assist
One UI 6.1 samsung intelligence
Galaxy AI Note Assist
samsung intelligence settings
Galaxy AI Transcript Assist

قابلیت هوش مصنوعی دیگر در اپلیکیشن Samsung Notes، می‌تواند یادداشت‌های بدون عنوان و عکس کاور شما را مرتب‌سازی کرده و برای آن‌ها تصویر کاور انتخاب کند تا به‌این‌صورت، پیدا کردن یادداشت‌ها، راحت‌تر از قبل باشد.

اپلیکیشن ضبط صدای سامسونگ هم می‌تواند، صداهای ضبط‌شده را به رونوشت تبدیل کرده و حتی خلاصه‌شان کند تا دوباره بتوانید داخل اپلیکیشن Notes از آن‌ها استفاده کنید.

مرورگر اختصاصی سامسونگ هم مشابه سرویس‌های قبلی، می‌تواند صفحات مختلف وب و سایت‌ها را خلاصه کرده یا به زبان دلخواه شما ترجمه کند.

ساخت تصویر پس‌زمینه

بدون شک یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های رابط‌کاربری One UI 6.1، قسمت Generative Wallpapers است. داخل این بخش، سبک‌های مختلفی نمایش داده می‌شود که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. بعد از انتخاب سبک، باید از طریق انتخاب کلمات کلیدی، استایل تصویر پس‌زمینه را به دلخواه خود تغییر دهید. در مرحله‌ی بعد تصاویر متعددی ساخته می‌شود که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از بین آن‌ها یک گزینه را انتخاب کنید.

Galaxy AI generative wallpaper
Galaxy AI generative wallpaper
Galaxy AI generative wallpaper

هوش مصنوعی در گالری سامسونگ

در آپدیت One UI 6.1، اپلیکیشن گالری به کمک هوش مصنوعی، بسته به نوع هر عکس، برای آن ویرایش خودکار پیشنهاد می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، اگر عکس سیاه‌و‌سفید است، هوش مصنوعی می‌تواند آن را رنگی کند. همچنین هوش مصنوعی بازتاب‌ها و سایه‌های تصاویر را تشخیص داده و به شما امکان می‌دهد که در عرض چند ثانیه، آن‌ها را حذف کنید.

Galaxy AI Generative photo editor
Galaxy AI Generative photo editor
One Ui 6.1 object selector
One Ui 6.1 photo editing tools

به‌کمک بخش Generative Edit که قبلاً نمونه‌ی آن را در پیکسل 8 گوگل دیده بودیم، می‌توانید اشیاء یا افراد مختلف را به‌راحتی انتخاب کنید و محل آن‌ها را در عکس تغییر دهید؛ حتی می‌توانید به‌طور کامل آن‌ها را حذف کنید. اگر تصویر کادربندی مناسبی نداشته باشد، در این قسمت می‌توانید با زاویه‌ی دلخواهتان کادربندی را انجام دهید تا هوش مصنوعی، پیکسل‌های مورد نیاز در بخش‌های خالی را برای شما بازسازی کند.

جمع‌بندی

با اضافه‌شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی و ایجاد تغییرات کاربردی در One UI 6.1، می‌توان گفت که نسخه‌ی جدید رابط‌ کاربری سامسونگ، کامل‌ترین پوسته‌ی اندرویدی حال حاضر است. نرخ فریم بیشتر برای انیمیشن‌های جدید One UI 6.1، باعث شده تا این رابط‌ کاربری تجربه‌ی بسیار سریع و روانی داشته باشد. قابلیت‌های گلکسی AI نیز در بیشتر اوقات کاربردی هستند و دقت خوبی دارند و با گذشت زمان، قطعاً عملکرد بهتری هم خواهند داشت.

در مجموع می‌توان گفت که One UI 6.1 درمقایسه‌با One UI 6.0، آپدیت بسیار بزرگ‌تری برای رابط کاربری سامسونگ محسوب می‌شود که تغییرات ریز و درشت آن در کنار Galaxy AI، بیشتر طرفداران سامسونگ را خشنود خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات