پنل پشتی ردمی K70 پرو

بررسی ردمی K70 پرو؛ شگفتی‌ساز جدید چینی‌ها

شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵
مطالعه 23 دقیقه
ردمی K70 پرو جدیدترین پرچمدار ردمی است که با سخت‌افزار عالی و نمایشگر چشم‌نوازش بهترین‌های بازار را به چالش می‌کشد.
تبلیغات

شیائومی ماه‌های شلوغی را پشت سر گذاشته و گوشی‌های متنوعی را طی چند ماه اخیر روانه بازار کرده است، از پرچمداران خانواده‌ی شیائومی ۱۴ گرفته تا شیائومی 13T و حالا هم سری ردمی K70. هر یک از گوشی‌های شیائومی با منطق متفاوتی وارد بازار می‌شوند؛ به‌عنوان مثال سری K70 و به‌خصوص ردمی K70 پرو پرچم‌دار محصولات ردمی به‌حساب می‌آیند.

در همین ابتدا باید اشاره کنیم که ردمی K70 Pro مخصوص بازار چین است و احتمالا همین مدل با نام پوکو F6 پرو به بازار جهانی وارد می‌شود.

گوشی ردمی K70 پرو از سوی فروشگاه اینترنتی بارسل برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

بررسی ویدیویی ردمی K70 پرو

تماشا در یوتیوب

در نگاه نخست ردمی K70 Pro بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد؛ البته به‌نظر من، جذابیت ردمی کی ۷۰ پرو بیشتر به مشخصات فنی آن بازمی‌گردد تا طراحی ظاهری دستگاه؛ اما دنیای فناوری بارها و بارها برایمان ثابت کرده که نمی‌توان صرفا براساس مشخصات فنی، دستگاهی را قضاوت کرد و بهتر است که ابتدا آن را زیر ذره‌بین قرار داد تا مزایا و کم و کاستی‌ها به‌شکلی دقیق، نمایان شوند.

ردمی K70 پرو برخی از ویژگی‌های خود را از نسل قبلی به ارث برده و در برخی از بخش‌ها نیز با بهبودهای چشم‌گیری مواجه شده که در ادامه به‌طور مفصل با آن‌ها آشنا می‌شویم. احتمالا شما هم با من موافق هستید که طراحی و کیفیت ساخت هر گوشی هوشمندی، اولین قسمتی است که نظر افراد را به خود جلب می‌کند و بر حس‌وحال اولیه‌مان از دستگاه، تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

ظاهر Redmi K70 Pro در همان ابتدا شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو را در ذهن یادآور می‌شود؛ البته با یک تفاوت اصلی؛ دوربین‌های پشتی دستگاه، درون جزیره‌ای مستطیلی‌شکل و به‌رنگ مشکی براق قرار گرفته‌اند که تا لبه‌ی سمت راست دستگاه امتداد یافته و از نظر من، ظاهر چندان زیبایی را به گوشی نبخشیده است.

پنل پشتی ردمی K70 پرو
لوگوی ردمی روی گوشی ردمی K70 پرو
دکمه‌های فیزیکی ردمی K70 پرو
درگاه تایپ سی ردمی K70 پرو

برخلاف ظاهر بحث‌برانگیز ردمی K70 پرو، مواد استفاده‌شده در ساخت آن بسیار مرغوب است و در اولین لمس به شما این حس را انتقال می‌دهد. چینی‌ها پنل پشتی دستگاه را از جنس شیشه و فریم دستگاه را از جنس آلومینیوم ساخته‌اند. ما نسخه‌ی مشکی مات ردمی کی ۷۰ پرو را برای بررسی دراختیار داشتیم که با الگوی ابرمانندش بسیار دوست‌داشتنی به‌نظر می‌رسد و اثر انگشت روی بدنه باقی نمی‌ماند.

الگوی متفاوت به‌کاررفته در پنل پشتی، ردمی K70 پرو را جذاب‌تر کرده است

پنل پشتی مات و شیشه‌ای Redmi K70 Pro باعث می‌شود تا گوشی به‌سادگی از روی دست سُر بخورد. در کنار لیز بودن پنل پشتی، وزن ۲۰۹ گرمی گوشی، توزیع مناسبی ندارد و بخش دوربین‌ها، به‌سمت پایین لنگر می‌اندازند. تا بحث ارگونومی مطرح است باید بگویم که انحنای لبه‌های پنل پشتی نسبت به قبل کمتر شده است و اکنون طراحی تخت‌تری را شاهد هستیم.

ردمی K70 پرو از فریم آلومینیومی با پوشش براق استفاده می‌کند؛ فریمی که کاملا تخت شده است و شکل و شمایلی مشابه با شیائومی ۱۴ پرو دارد. چینی‌ها پس از انتظاری طولانی، سرانجام با دو گوشی شیائومی 13T و شیائومی 13T پرو ویژگی مقاومت در برابر آب را به محصولاتشان اضافه کردند؛ اما در پرچمداران جدید ردمی از گواهی IP67 یا IP68 خبری نیست. ظاهرا شیائومی می‌خواهد با کنار گذاشتن چنین قابلیت‌هایی، قیمت خانواده‌ی ردمی K70 را پایین نگه دارد.

گوشی ردمی K70 پرو در دست

برخلاف گواهی مقاومت در برابر آب و گردوغبار که وجود آن برای بسیاری از کاربران اهمیتی ندارد، صفحه‌نمایش گوشی نقش فوق‌العاده مهمی را در ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری باکیفیت ایفا می‌کند و شیائومی نیز با آگاهی از این موضوع به‌سراغ نمایشگر بسیار جذابی رفته است؛ ردمی K70 پرو یکی از بهترین نمایشگرهای حال حاضر بازار موبایل را در دل خود دارد.

ردمی K70 Pro نمایشگر ۶٫۷ اینچی با پنل OLED، رزولوشن ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل، تراکم بسیار بالای ۵۲۶ پیکسل‌براینچ و حاشیه‌های بسیار باریک را مقابل دیدگان شما قرار می‌دهد. پنل گوشی جدید ردمی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند و در کنار قابلیت نمایش ۶۸ میلیارد رنگ (پنل ۱۲ بیتی یا ۱۰ بیتی به‌همراه قابلیت FRC)، می‌تواند ویدیوهای HDR با استانداردهای HDR10+ و Dolby Vision را نیز نمایش دهد.

حاشیه های نمایشگر و اپلیکیشن های ردمی K70 پرو
نمایشگر ردمی K70 پرو

ما در تست‌های صفحه‌نمایش، ردمی K70 پرو را در دو حالت Original Color PRO و Vivid مورد بررسی قرار دادیم. در حالت Original Color PRO صفحه‌نمایش پرچمدار جدید ردمی می‌تواند بیشتر از ۹۹ درصد از فضای رنگی پایه (sRGB) را پوشش دهد و رنگ‌ها را با دقت بالایی به نمایش بگذارد؛ در چنین شرایطی، محتوا کمی سردتر از حالت معمول به‌نمایش می‌آید؛ ولی بعید است در استفاده‌ی روزمره متوجه سردتر بودن پنل شوید.

عملکرد نمایشگر ردمی K70 پرو در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

ردمی K70 پرو

۱٫۹

۵۶۱

۳۹۰۰

(HDR)

۹۹ درصد

(Original Color)

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۸۷ درصد

(Vivid)

شیائومی ۱۴ پرو

۲٫۱۵

۸۲۷

۳۰۰۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۲٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۹

--

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

گلکسی S23 اولترا

۰٫۶۳

۶۱۱

۱۹۶۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۰

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

هنگامی که از صفحه‌نمایش با پروفایل رنگی Vivid استفاده می‌کنید، نمایشگر Redmi K70 Pro می‌تواند ۱۳۱ درصد از فضای رنگی sRGB، حدود ۹۷ درصد از فضای DCI-P3 و حدود ۸۷ درصد از فضای رنگی Adobe RGB را پوشش دهد. رنگ‌ها در حالت Vivid دقت کمتری نسبت به حالت sRGB دارند و سردتر نمایش داده می‌شوند، ولی هنوز هم وضعیت را خوب ارزیابی می‌کنیم.

جذابیت‌های ردمی K70 پرو با روشنایی فوق‌العاده‌اش شدت می‌گیرد؛ صفحه‌نمایش گوشی شیائومی از نظر روشنایی، تمامی رقبا را به‌راحتی از پیش رو برمی‌دارد. در حالت تنظیم دستی، ردمی K70 Pro به عدد مناسب ۵۶۱ نیت دست پیدا می‌کند و با روشن‌کردن روشنایی خودکار این عدد تا حدود ۱۳۰۰ نیت افزایش می‌یابد؛ البته داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و در صورت تماشای محتوای HDR، روشنایی صفحه نمایش Redmi K70 Pro می‌تواند به عدد تحسین‌برانگیز ۳۹۰۰ برسد که بالاترین روشنایی ثبت‌شده در آزمایش‌های زومیت برای گوشی‌های هوشمند است.

نمایشگر ردمی K70 پرو روشن‌ترین پنلی است که تست کرده‌ایم!

روشنایی نمایشگر پرچمدار ردمی به‌خوبی نشان می‌دهد که فارغ از شرایط نوری محیط می‌توانید محتوا را کاملا واضح مشاهده کنید. از سوی دیگر حداقل روشنایی پنل نیز تا ۱٫۹ نیت کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین هنگام استفاده از گوشی در تاریکی مطلق نیز، فشار مضاعفی به چشم‌هایتان وارد نمی‌آید. به‌طور کلی پکیج نمایشگر ردمی K70 پرو نه‌تنها در بازه‌ی قیمتی این گوشی بی‌رقیب است، بلکه به‌راحتی می‌تواند با پرچمداران بازار رقابت کند.

توجه داشته باشید که رزولوشن صفحه‌نمایش به‌صورت پیش‌فرض در حالت FHD+ قرار دارد و برای دستیابی به وضوح بومی نمایشگر K70 پرو باید گزینه‌ی WQHD+ را از تنظیمات نمایشگر فعال کنید.

اگر قصد دارید رزولوشن WQHD+ را برای نماینده‌ی جدید ردمی انتخاب کنید باید در نظر داشته باشید که با انجام این کار، پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه بیشتر درگیر می‌شود و در نتیجه مصرف باتری نیز افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که وضوح FHD+ را انتخاب کنید، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی Redmi K70 Pro می‌تواند حدود ۱۳٫۵ ساعت در تست PCMark دوام بیاورد؛ زمانی که این رزولوشن به WQHD+ تغییر کند، شارژدهی به حدود ۱۱٫۵ ساعت تقلیل می‌یابد.

عمر باتری ردمی K70 پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ردمی K70 پرو

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵

۱۱:۱۸

شیائومی ۱۴ پرو

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۸۸۰

۲۴:۳۵

۱۲:۰۳

گلکسی S23 پلاس

۶٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۳۲:۳۹

۱۳:۲۸

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای سنجش بیشتر بخش باتری، تست همیشگی زومیت را روی K70 پرو انجام دادیم. طبق تست باتری زومیت، گوشی در حال شارژ کامل قرار گرفت و سپس روشنایی را به‌روی عدد ۲۰۰ نیت تنظیم کردیم. در طول تست تمامی ارتباطات گوشی کاملا قطع بود و گوشی روی حالت پرواز قرار داشت. در چنین شرایطی ردمی K70 پرو موفق شد حدود ۲۵ ساعت مداوم ویدئو معیار زومیت را پخش کند.

تأثیر وضوح صفحه‌نمایش بر شارژدهی ردمی K70 پرو

شارژدهی با وضوح ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

شارژدهی با وضوح ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۱۱ ساعت و ۱۸ دقیقه

۱۳ ساعت و ۳۶ دقیقه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در کنار شارژدهی مناسبی که ردمی K70 Pro دارد، به‌لطف شارژر ۱۲۰ واتی همراه دستگاه می‌توانید تنها در مدت ۱۸ دقیقه غول جدید ردمی را به شارژ کامل برسانید. با تنها ۱۰ دقیقه شارژ ردمی K70 پرو می‌تواند حداقل نیمی از روز را با آن سپری کنید. شارژدهی مناسب در کنار سرعت شارژ بسیار خوب سبب می‌شود تا پکیج باتری گوشی جدید ردمی کاملا شما را راضی کند، مخصوصا که آداپتور هم درون جعبه وجود دارد و نیازی به پرداخت هزینه‌ی جداگانه نیست.

تنظیمات باتری ردمی K70 پرو

پرچمدار جدید ردمی از نظر سخت‌افزار تا دندان مسلح شده و کار را برای هر گوشی در بازه‌ی قیمتی یکسان دشوار می‌کند؛ قلب تپنده‌ی ردمی K70 پرو تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با لیتوگرافی ۴ نانومتری است. واحد CPU تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 3 از یک هسته‌ی پرقدرت Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex-A720 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز، دو هسته‌ی A720 با فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز و دو هسته‌ی کم‌مصرف ۲٫۳ گیگاهرتزی A520 قدرت می‌گیرد.

کوالکام ادعا می‌کند که پردازنده‌ی مرکزی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ درمقایسه‌با نسل قبلی ۳۰ درصد سریع‌تر و ۲۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند. کوالکام از Adreno 750 به‌عنوان پردازنده‌ی گرافیکی استفاده می‌کند که به‌گفته‌ی این شرکت تا ۲۵ درصد قوی‌تر و بهینه‌تر از قبل شده است و طبق انتظار از رهگیری پرتو در بازی‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

مشخصات فنی ردمی K70 پرو

بهبودهای Snapdragon 8 Gen 3 به CPU و GPU محدود نمی‌شود؛ تراشه‌ی جدید در واحد NPU نیز با بهبود ۹۸ درصدی عملکرد و بهبود ۴۰ درصدی بهره‌وری را تجربه می‌کند. در کنار تمامی پیشرفت‌های تراشه‌ی پرچمدار کوالکام، از نظر مصرف انرژی نیز اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تا ۱۰ درصد بهتر شده است و بدین‌ترتیب به شارژدهی طولانی‌تر گوشی کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که نمایشگر در زمان انجام تست‌های سخت افزار روی حالت پیش فرض یعنی FHD+ قرار داشت و نتایج برای حالت WQHD+ در اجرای تست‌های گرافیک متفاوت و قاعدتا ضعیف‌تر خواهد بود.

ردمی K70 پرو اولین گوشی بازار با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیست؛ پیش‌تر بررسی شیائومی ۱۴ پرو را نیز با همین تراشه در زومیت خواندید؛ اما در کمال تعجب، ردمی تنها در شرایطی می‌تواند عملکردی مشابه شیائومی ۱۴ ارائه دهد که پروفایل عملکردی‌اش در تنظیمات باتری روی حالت Performance قرار داشته باشد.

هنگامی‌که پروفایل عملکردی ردمی K70 پرو روی حالت پیش‌فرض (Balanced) باشد، در آزمون تک هسته‌ای و چندهسته‌ای GeekBench 6 به‌ترتیب ۱۵ و ۱۰ درصد ضعیف‌تر از شیائومی ۱۴ پرو به‌دست می‌آید؛ اما با فعال‌سازی حالت Performance، عملکرد دستگاه، مطابق انتظار به سطح پرچم‌دار شیائومی می‌رسد.

عملکرد ردمی K70 پرو در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

ردمی K70 پرو

(Perf. Mode)

Snapdragon 8 Gen 3

۲۴۰

۱۲۹۴۶

۲۱۰۵

۶۵۴۰

۱۰۴

۶۹

شیائومی ۱۴ پرو

Snapdragon 8 Gen 3

۱۴۳

۱۶۶۶۱

۲۱۲۰

۶۶۶۸

۷۳

۸۲

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۳۷

۳۷

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

گلکسی S23 و S23 پلاس

Snapdragon 8 Gen 2

‍۱۵۳

۹۴۴۴

۱۹۲۳

۵۱۹۲

۹۴

۶۸

شیائومی ۱۲ پرو

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۶۳۹

۴۳۹۲

۵۸

۴۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با بررسی پردازنده‌ی گرافیکی ردمی K70 پرو ضعف این گوشی درمقایسه‌با شیائومی ۱۴ پرو بیش‌از پیش مشخص می‌شود. پرچمدار ردمی در تست محاسباتی GeekBench 6 که GPU را تحت‌فشار قرار می‌دهد حدود ۳۰ درصد ضعیف‌تر از شیائومی ۱۴ پرو ظاهر می‌شود؛ جالب آنکه در این آزمون حتی با فعال‌سازی پروفایل عملکردی Performance نیز شکاف عملکردی با شیائومی ۱۴ پرو باقی می‌ماند.

در پردازش‌های پرفشار دمای ردمی K70 پرو تا حدود ۵۵ درجه افزایش پیدا می‌کند

ردمی K70 پرو در آزمون پایداری عملکرد که تراشه را به‌مدت ۲۰ دقیقه تحت بار پردازشی شدیدی قرار می‌دهد، به پایداری ۷۱ درصدی دست یافت که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید؛ هرچند که پایداری بسیار خوب عملکرد دستگاه به بهای رسیدن درجه‌حرارت بدنه‌ی دستگاه تا حدود ۵۵ درجه‌ی سلسیوس حاصل شد.

پایداری عملکرد ردمی K70 پرو

ردمی K70 پرو در تست شبیه‌سازی بازی توانست عملکرد مشابهی را درمقایسه‌با شیائومی ۱۴ پرو به نمایش بگذارد و حتی گاهی کمی هم بهتر عمل کند. ردمی K70 Pro موفق شد بازی Call of Duty را در بالاترین تنظیمات گرافیکی با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌صورت ثابت اجرا کند. در بازی Genshin Impact نیز به نرخ فریم میانگین ۵۹ دست یافتیم که با نتیجه‌ی شیائومی ۱۴ پرو برابری می‌کند. در اجرای بازی سنگین‌ترِ Fortnite نیز با تنظیمات گرافیکی خودکار به نرخ فریم مطلوب ۶۰ فریم‌برثانیه دست یافتیم؛ بنابراین پرچم‌دار به‌راحتی می‌تواند از پسِ تمام بازی‌های سنگین موبایل بربیاید.

عملکرد ردمی K70 پرو در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

دمای گوشی

Genshin Impact

Highest Quality

۵۹ فریم‌برثانیه

۴۵ درجه‌ی سلسیوس

Fortnite

Auto

۶۰ فریم‌برثانیه

۴۱ درجه‌ی سلسیوس

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

قبل از جمع‌بندی بخش سخت‌افزار بد نیست که ردمی K70 پرو را با رقیب مستقیمش، گلکسی S23 هم مقایسه کنیم. پرچم‌دار ردمی در پردازش‌های تک و چندهسته‌ای، نماینده‌ی سامسونگ را با اختلاف ۸ و ۲۸ درصدی از پیش‌رو برمی‌دارد و در پردازش‌های محاسباتی بر بستر GPU نیز برتری ردمی به ۳۷ درصد می‌رسد؛ اما در کمال تعجب، عملکرد ردمی K70 پرو در پردازش‌های گرافیکی مشابه بازی، حتی با حالت Performance، کم‌وبیش با گلکسی S23 و تراشه‌ی نسل پیشین‌اش برابری می‌کند.

HyperOS همان MIUI است با تغییرات ظاهری اندک!

ردمی K70 پرو در نسخه‌های ۱۲ | ۲۵۶، ۱۶ | ۲۵۶، ۱۶ | ۵۱۲ و ۲۴ | ۱۰۲۴ گیگابایت با رم پرسرعت LPDDR5X و فضای ذخیره‌سازی پرسرعت UFS 4.0 به‌فروش می‌رسد؛ متأسفانه ردمی کی ۷۰ پرو نیز درست‌مانند شیائومی ۱۴ پرو اپلیکیشن AndroBench را اجرا نکرد؛ بنابراین از ارائه‌ی نتایج کمّی از عملکرد فضای ذخیره‌سازی معذور هستیم.

قبل از پرداختن به دوربین ردمی K70 پرو، بد نیست هم به رابط کاربری جدید شیائومی یعنی HyperOS در دل ردمی K70 پرو نیز نگاهی داشته باشیم. در اولین مواجهه با رابط کاربری جدید همان حس‌وحال MIUI را تجربه خواهید کرد؛ تغییرات به‌گونه‌ای نیستند که همان ابتدا متوجه آن‌ها شوید. به‌نوعی اصلی‌ترین تفاوت‌های ظاهری به شخصی‌سازی لاک‌اسکرین و همچنین تفاوت جزئی برخی از آیکون‌ها محدود می‌شود.

امکان شخصی‌سازی لاک‌اسکرین تا حد بسیار زیادی شبیه به iOS به‌نظر می‌رسد؛ گویی بازهم شیائومی از رابط کاربری گوشی‌های اپل در HyperOS الهام گرفته است. از آنجا که ردمی K70 پرو را با رام چین دراختیار داریم، انبوهی از اپلیکیشن‌‌های زائد و تبلیغات در آن دیده می‌شود که خوشبختانه همگی به‌راحتی قابل حذف هستند. سرویس‌های گوگل نیز از ابتدا روی گوشی نیستند و باید آن‌ها را نصب کنید که البته روند نصب، پیچیدگی خاصی ندارد.

رابط کاربری Hyper Os در گوشی ردمی K70 پرو
دوربین سلفی ردمی K70 پرو

محصولاتی که با هدف رقابت دستگاه‌های پرچم‌دار در رده‌های قیمتی پایین‌تر وارد بازار می‌شوند، معمولا بیشتر از نقطه‌نظر سخت‌افزار با بهترین‌های بازار رقابت می‌کنند و در بخش دوربین حرفی برای گفتن ندارند؛ با نگاهی به مشخصات فنی دوربین‌ها، به‌نظر می‌رسد که ردمی K70 پرو نیز از همین قاعده پیروی می‌کند؛ اما سؤال این است که دوربین پرچم‌دار جدید ردمی چقدر با بهترین‌ها فاصله دارد؟

پرچمدار جدید ردمی از دوربین واید با حسگر 1/1.55 اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی Omnivision OV50K استفاده می‌کند. این حسگر با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری‌اش در پسِ لنزی با گشودگی دیافراگم F/1.6 قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. حسگر دوربین اصلی از فیلتر رنگی Quad-Bayer بهره می‌برد؛ بنابراین هر چهار پیکسل مجاور رنگ مشابهی را ثبت می‌کنند و عکس‌‌ها به‌صورت پیش‌فرض با ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند.

دوربین اولتراواید ردمی K70 پرو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی Omnivision OV13B10 با اندازه‌ی 1/3.06 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری را در دل دارد که لنزی با گشودگی دیافراگم F/2.2 را مقابل خود دارد. مطابق‌انتظار در این دوربین از لرزشگیر اپتیکال یا فوکوس خودکار خبری نیست.

ترکیب دوربین‌های پشتی با دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی مجهز به حسگر 1/2.88 اینچی Omnivision OV50D4 کامل می‌شود. این حسگر با پیکسل‌های ۰٫۶۱ میکرومتری‌اش در پس لنزی با دیافراگم F/2.4 قرار دارد. دوربین تله فوتو از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند و قابلیت زوم اپتیکال ۲ برابری نسبت به تصویر دوربین اصلی را در اختیار قرار می‌دهد. حسگر دوربین تله‌فوتو نیز براثر بهره‌گیری از فیلتر رنگی Quad-Bayer، عکس‌ها را با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل ثبت می‌کند.

دوربین های ردمی K70 پرو
عکاسی با ردمی K70 پرو

آخرین دوربین ردمی K70 پرو نیز سلفی با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی Omnivision OV16A1Q است. حسگر 1/3.06 اینچی دوربین سلفی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری‌اش در پسِ لنزی با دیافراگم F/2.4 قرار دارد و مطابق انتظار از فوکوس خودکار یا لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز در آن خبری نیست.

از مشخصات و اطلاعات دوربین‌ها که بگذریم بحث مهم‌تر کیفیت تصاویر مطرح می‌شود. در ادامه به نمونه‌عکس‌های ثبت‌شده با ردمی K70 پرو نگاهی می‌اندازیم و هم بین نماینده‌ی ردمی و گلکسی S23 پلاس، به‌عنوان محصولی هم‌قیمت با ردمی کی ۷۰ پرو مقایسه‌ی مختصری انجام می‌دهیم.

دوربین اصلی ردمی K70 پرو در نور روز عکس‌های جذابی به‌ثبت می‌رساند؛ اما هنگامی‌که بازه‌ی قیمتی این گوشی و همچنین رقبای آن‌ را در نظر بگیریم و بیشتر روی تصاویر زوم کنیم، کم‌و‌کاستی‌ها نمایان می‌شوند.

در عکس زیر به چشم می‌آيد ردمی K70 پرو کنترل ضعیف‌تری روی ناحیه‌ی روشن تصویر داشته و براثر متعادل‌نکردن نور، اندکی از جزئیات این ناحیه را از دست داده است؛ هرچند که به‌نظر می‌رسد به‌خاطر همین روشن‌نگه‌داشتن تصویر، جزئیات نواحی تاریک تصویر، در عکس ردمی بیشتر از عکس گلکسی اس ۲۳ به‌چشم می‌آیند.

آسمان آفتابی با ساختمانی در روبرو و ماشین‌ها در پارکینگ
دوربین اصلی ردمی K70 پرو
آسمان آفتابی با ساختمانی در روبرو و ماشین‌ها در پارکینگ
دوربین اصلی گلکسی S23 پلاس
برشی از نمای ساختمان و جزئیات آن

از نظر شارپنس و سطح جزئیات عملکرد نماینده ردمی را خوب و مناسب ارزیابی می‌کنیم؛ ولی از نظر کنتراست شرایط عالی نیست و رقیب کره‌ای قطعا وضعیت بهتری دارد. عکس‌های دوربین اصلی ردمی K70 پرو به نسبت گلکسی S23 پلاس سردتر هستند و این موضوع را به‌وضوح می‌توانید در نمونه‌های بالا مشاهده کنید.

گلدان در میانه با پس‌زمینه چوبی قهوه‌ای رنگ
دوربین اصلی ردمی K70 پرو
گلدان در میانه با پس‌زمینه چوبی قهوه‌ای رنگ
دوربین اصلی گلکسی S23 پلاس

دوربین اصلی خوب است ولی عالی نه!

در نمونه‌ی دوم مجدد از نظر گستره‌ی دینامیکی، گلکسی S23 پلاس عملکرد بهتری دارد؛ کهکشانی کره‌ای‌ها به‌خوبی توانسته سایه‌ی گلدان را به‌ثبت برساند، درصورتی‌که ردمی K70 پرو خیلی موفق عمل نکرده و بخشی از سایه را از بین برده است. عکس نماینده‌ی سامسونگ کنتراست بهتری درمقایسه‌با رقیب چینی دارد؛ ولی سطح جزئیات ردمی K70 پرو با رقیب برابری می‌کند و حتی گاهی بهتر می‌شود.

برشی از شاخ و برگ گلدان

دوربین تله‌فوتو ردمی K70 پرو عملکرد خیلی خوبی ندارد

به‌سراغ بحث زوم و دوربین تله‌فوتو برویم؛ جایی‌که خیلی از عملکرد ردمی K70 پرو راضی نیستیم؛ در شرایطی‌که در تصاویر زیر، ردمی از دوربین تله‌فوتو ۲ برابری خودش استفاده کرده و گلکسی S23 با ایجاد کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین اصلی‌اش، به بزرگ‌نمایی ۲ برابری رسیده، بازهم نماینده‌ی سامسونگ با حفظ نویز، توانسته است در پاره‌ای از بخش‌های تصویر، جزئیات بیشتری را به‌نمایش بگذارد؛ هرچند که در برخی بخش‌ها از جمله پشت‌بام ساختمان سمت راست تصویر، ردمی عملکرد بهتری دارد.

نمای ساختمانی چهار طبقه با رنگ کرمی و قهوه‌ای
زوم ۲ برابری با ردمی K70 پرو
نمای ساختمانی چهار طبقه با رنگ کرمی و قهوه‌ای
زوم ۲ برابری با گلکسی S23 پلاس
برشی از نمای کناری ساختمان با رنگ خاکستری
مقایسه‌ی جزئیات در زوم ۲ برابری

در حالت زوم ۳ برابری، ردمی با جذب نور زیاد و غیر دقیق، بخش زیادی از جزئیات را از دست داده است.

نمای زوم به روی ساختمان با رنگ کرمی و قهوه‌ای
زوم ۳ برابری با ردمی K70 پرو
نمای زوم به روی ساختمان با رنگ کرمی و قهوه‌ای
زوم ۳ برابری با گلکسی S23 پلاس
برشی از لبه بالایی ساختمان با رنگ قهوه‌ای
مقایسه‌ی جزئیات در زوم ۳ برابری

تصاویر دوربین اولتراواید به‌نسبت قابل قبول هستند؛ ولی جزئیات کمتری نسبت به دوربین اصلی و تله‌فوتو دارند و سطح نویز هم بالاتر است. در عکس‌های فوق‌ عریض شارپنس مناسب ارزیابی می‌شود؛ ولی خیلی عالی نیست و گاهی مرز بین سوژه‌ها کاملا از بین می‌رود. در لبه‌ها به‌هم‌ریختگی زیادی دیده نمی‌شود و گوشی به‌خوبی از پس کنترل اعوجاج برمی‌آید.

دفترکار زومیت با صندلی به رنگ قرمز و گلدان‌های گل در روبرو
فوق عریض ردمی K70 پرو در محیط داخلی
ساختمان در روبرو با پس‌زمینه آسمان آفتابی و ماشین‌ها در حیاط
فوق عریض ردمی K70 پرو در محیط باز

آخرین دوربین ردمی K70 پرو هم سلفی آن است که عکس‌های خوبی به‌ثبت می‌رساند. نمونه‌های سلفی جزئیات و دقت رنگ مناسبی دارند و گستره‌ی دینامیکی نیز به حد کفایت وسیع ثبت می‌شود. سلفی‌های پرتره نیز از برش دقیقی برخوردار هستند و پس‌زمینه نیز به‌حالت طبیعی مات می‌شود؛ شاید بتوان ضعف اصلی عکس‌های سلفی را کنتراست پایین آن‌ها دانست.

سلفی با لباس سبز و پس‌زمینه روشن
سلفی با لباس سبز و پس‌زمینه روشن

با فرارسیدن شب و کم‌شدن نور محیط، عملکرد تمامی دوربین‌های ردمی کی ۷۰ پرو افت پیدا می‌کند. در این بین عکس‌های دوربین اصلی هنوز مناسب و قابل قبول هستند؛ ولی دوربین فوق عریض و تله‌فوتو تصاویری با نویز زیاد و جزئیات کم به‌ثبت می‌رسانند و سوژه‌ها حالت سافت و آبرنگی به خود می‌گیرند.

نمای ساختمان با فاصله زیاد در شب
دوربین اولتراواید
نمای ساختمان در روبرو و ماشین‌ها در حیاط
دوربین اصلی
سه تابلو در کنار هم به رنگ سفید با پس‌زمینه سبز فسفری
دوربین اصلی
نمای ساختمان با زوم در شب
زوم ۲ برابری

در آخر با نگاهی به نمونه‌های دیگری از ردمی K70 پرو بررسی بخش دوربین را به پایان می‌رسانیم.

دفتر زومیت با نمای گل در سمت چپ و تلویزیون در سمت راست
دوربین اصلی در روز و فضای داخلی
دفتر زومیت و افراد پشت میزکار
دوربین اصلی در روز و فضای داخلی
پرتره از گل در دفترکار زومیت
پرتره
نمای گل با پس‌زمینه سبز رنگ در کنار مبلی آبی
دوربین اصلی در شب و فضای داخلی

خلاصه کردن بررسی ردمی K70 پرو و جمع‌بندی در مورد آن کار دشواری نیست؛ چرا که نماینده‌ی جدید ردمی در زمینه‌ی سخت‌افزار یکی از قوی‌ترین گوشی‌های جهان است و روشن‌ترین نمایشگر موجود را نیز در حالت HDR دارد. در کنار جذابیت نمایشگر و سخت افزار، شارژدهی خوب باتری و سرعت عالی شارژ شدن آن نیز باعث می‌شود تا ارزش خرید ردمی K70 پرو افزایش پیدا کند.

پرچمدار ردمی بی‌عیب و نقص هم نیست و دوربین‌های آن شاید به‌نسبت رقبا نتوانند شما را کاملا راضی کنند. به‌نظر من ردمی K70 پرو در بازار ایران با برچسب قیمتی زیر ۳۰ میلیون ارزش خرید بسیار بالایی دارد؛ مخصوصا برای کاربرانی که سخت‌افزار و نمایشگر برایشان اولویت است؛ اما قیمت گوشی در شرایط فعلی منطقی نیست و با همین قیمت می‌توان گزینه‌های بهتری پیدا کرد.

نکات مثبت

  • پایداری مناسب
  • شارژدهی خوب
  • کیفیت ساخت عالی
  • تراشه SD 8 Gen 3
  • آداپتور ۱۲۰ واتی موجود در جعبه
  • نمایشگر با روشنایی بی‌رقیب و دقت رنگ عالی

نکات منفی

  • دوربین‌های ضعیف‌تر نسبت به رقبا
  • داغ شدن فریم کناری در استفاده‌ی سنگین
  • تفاوت‌های اندک HyperOS در مقایسه با MIUI
  • تبلیغات زیاد رابط کاربری و اپلیکیشن‌های اضافی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات