نمایشگر آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

بررسی آل‌ این‌ وان نسل ۱۳ ام‌اس‌آی؛ کامپیوتری برای همه

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
شاید برای بسیاری، رایانه‌ All-in-One با iMac مترادف باشد؛ اما نگاهی به ام‌اس‌آی Modern AM272P 13M می‌تواند نظر کاربران زیادی را تغییر دهد.
تبلیغات

در دنیای گوشی‌ها و تبلت‌هایی که قصد دارند جایگزین‌ لپ‌تاپ‌ها شوند و لپ‌تاپ‌های گیمینگ که سخت‌افزارشان دست‌ کمی از قدرتمندترین رایانه‌های کلاس دسکتاپ ندارد، کمتر کاربری به سراغ رایانه‌های All-in-One (آل‌این‌وان یا همه ‌کاره) می‌رود. شاید به همین دلیل است که شرکت‌های بسیار کمی دردسر ساخت این مدل رایانه‌ها را متحمل می‌شوند تا در بازاری که اپل و iMac-هایش هم در آن حضور دارند، سهمی به دست آورند.

با این حال آل‌این‌وان‌ها همچنان محبوب گروه خاصی از کاربران هستند. مشتریان این دستگاه‌ها را عموماً شرکت‌ها و فروشگاه‌ها تشکیل می‌دهند که از پیچیدگی‌های جمع کردن یک سیستم دسکتاپ، نگهداری و ارتقای احتمالی آن گریزان‌اند و ترجیح می‌دهند سیستمی در اختیار کارکنان خود قرار دهند که ثبات بیشتری، دست‌کم در بخش قطعات در بلندمدت داشته باشد. اینجا است که کامپیوترهای همه‌‌کاره فرصتی برای درخشش پیدا می‌کنند.

MSI تلاش کرده است All-in-Oneهای جدیدش را به رقیبی جدی برای iMac تبدیل کند

ام‌اس‌آی یکی از شرکت‌هایی است که هنوز با قدرت در بازار تولید کامپیوترهای همه‌‌کاره حضور دارد و هر سال، مدل‌های متعددی برای علاقه‌مندان به این دستگاه‌ها روانه بازار می‌کند. از جمله این محصولات، All-in-Oneهای سری Modern هستند که با تکیه بر دو اصل کلیدی وارد بازار شده‌اند: طراحی چشم‌نواز و سخت‌افزار قابل قبول. در مقاله‌ی پیش‌رو، با بررسی کامپیوتر همه‌کاره‌ی ام‌اس‌آی مدل Modern AM272P 13M با زومیت همراه باشید.

MSI به‌جز کامپیوترهای همه‌کاره سری «مدرن»، آل‌این‌وان‌های دیگری از سری «پرو» نیز دارد و همان‌طور که از نوع نام‌گذاری آن‌ها پیدا است، در سری مدرن باید انتظار دیدن مدل‌هایی با طراحی مدرن و امروزی‌تر را داشته باشیم.

نمایشگر آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

نکته اول در مواجهه با AM272P 13M، حاشیه‌های بسیار باریک و البته نامتقارن نمایشگر آن است. حاشیه‌های نمایشگر این دستگاه در دو طرف و بالا تقریباً نامرئی هستند، اما حاشیه‌ی لبه‌ی پایینی تا اندازه‌ای افزایش دارد که بتواند لوگوی MSI را در خود جا دهد. احتمالاً یک نمای روبه‌رویی بدون حاشیه بیشتر مورد پسند کاربران قرار می‌گرفت و جلوه‌ای لوکس‌تر به دستگاه می‌داد، اما وجود حاشیه‌ی پایینی بسیار عریض در iMac-های اپل اعتماد‌به‌نفس کافی برای استفاده از این طراحی و در عوض، در معرض دید قرار دادن لوگوی کمپانی را به ام‌اس‌آی داده است.

حاشیه‌های نسبتاً باریک و نامتقارن، نمایشگر را دربرمی‌گیرند

صفحه‌نمایش کامپیوتر بدون کیس Modern AM272P 13M از نوع IPS، با کیفیت FHD و با ابعاد ۲۷ اینچ است. این نمایشگر میدان دید ۱۷۸ درجه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد و قابلیت تنظیم ارتفاع بین ۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر و تغییر زاویه نمایش بین ۴- تا ۲۰ درجه را نیز دارد.

از دیگر قابلیت‌های صفحه‌نمایش آل‌این‌وان می‌توان به پشتیبانی از تکنولوژی Anti-flicker اختصاصی MSI برای جلوگیری از خستگی چشم در زمان کار کردن، سیستم کاهش شدت نور آبی و البته پوشش مات اشاره کرد.

بازی کردن با آل این وان AM272P ام‌اس‌آی
تماشای فیلم آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

اما شاید جالب‌ترین ویژگی نمایشگر Modern AM272P 13M، قابلیت Tobii Aware باشد. Tobii Aware نوعی مکانیزم نرم‌افزاری امنیتی است که امکانات جالبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مثلاً زمانی که کاربر از مقابل نمایشگر فاصله می‌گیرد یا توجه او به سمت دیگری جلب می‌شود، محتوای نمایش‌ داده‌شده روی صفحه تار خواهد شد.

همچنین کاربر می‌تواند صفحه‌ را به گونه‌ای تنظیم کند تا زمانی که از زاویه دید دستگاه خارج شد، نمایشگر به‌صورت خودکار قفل شود. برای بهبود مصرف انرژی، امکان کاهش سطح روشنایی نمایشگر در زمانی که کاربری روبه‌روی آن قرار نگرفته است نیز وجود دارد.

برخلاف الگوی جدید استفاده از «ناچ» در نمایشگرها، ام‌اس‌آی تصمیم گرفته از آن پیروی نکند و در عوض، از یک «ناچ معکوس» استفاده کند؛ به این ترتیب که وب‌کم و سیستم‌ تشخیص هویت Windows Hello به‌صورت افزونه‌ای روی لبه‌ی بالایی دستگاه قرار گرفته‌اند. وبکم وضوح FHD را در اختیار قرار می‌دهد و یک کاور هم به‌منظور افزایش امنیت برای آن در نظر گرفته شده است.

وبکم آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

در صورت استفاده از نرم‌افزار MSI Center، آل‌این‌وان تایوانی‌ها می‌تواند در زمان برقراری تماس‌های ویدیویی، صدای مکالمه را به‌صورت هوشمند تشخیص داده و با تقویت آن، نویز احتمالی در زمان مکالمه را کاهش دهد.

آل‌این‌وان Modern AM272P 13M قابلیت استفاده به‌صورت رومیزی، دیواری و حتی با استند اختصاصی را دارد

مجموعه نمایشگر و سخت‌افزارهای داخلی آن به یک پایه محکم و قابل اعتماد متصل شده‌اند. به گفته‌ی ام‌اس‌آی امکان جدا کردن دستگاه و استفاده از پایه‌های بازویی سری MT81 (با پشتیبانی از استاندارد VESA) و یا اتصال کل دستگاه بدون پایه به دیوار هم وجود دارد. هرچند که چنین کاری چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا علاوه‌بر بروز مشکل در مدیریت کابل‌های متصل به دستگاه (به‌خصوص کابل پاور)، عملاً دسترسی کاربر به پورت‌های تعبیه‌شده در پشت دستگاه از بین خواهد رفت.

بازوی نگه دارنده آل این وان AM272P ام‌اس‌آی
پنل پشت آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

دو اسپیکر ۲٫۵ وات اطراف نمایشگر قرار گرفته‌اند و طبق روال همه کامپیوترهای بدون کیس، طیف گسترده‌ای از پورت‌های ورودی و خروجی در پشت Modern AM272P 13M (که بخش پایینی آن برای جا دادن سخت‌افزارهای داخلی، ضخامت بیشتری دارد) به چشم می‌خورند. در لبه‌ی سمت چپ می‌توانید کلید پاور، جک ۳٫۵ میلیمتری کمبو، دو پورت Gen 2.0 USB 3.2 تایپ A و دو پورت USB-C 3.2 Gen 2.0 را مشاهده کنید. در سمت راست شاسی پنج‌جهته برای حرکت در بین منوی تنظیمات دستگاه و البته دریچه‌ی دسترسی به حافظه ۲٫۵ اینچی قابل تعویض را خواهید دید.

تعویض HDD و SSD آل این وان AM272P ام‌اس‌آی
دکمه پشت آل این وان AM272P ام‌اس‌آی
درگاه های کناری آل این وان AM272P ام‌اس‌آی
درگاه‌های پشت آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

اما داستان پورت‌ها اینجا به پایان نمی‌رسند و در بخش پشتی دستگاه، یک پورت RJ45 LAN، دو پورت USB 2.0 در کنار ورودی و خروجی HDMI و یک پورت کنسینگتون برای استفاده از قفل رمزدار و جلوگیری از سرقت دیده می‌شوند. نکته قابل توجه درباره کامپیوتر همه‌‌کاره AM272P 13M MSI آن است که می‌توان بدون بوت کردن سیستم‌عامل، با اتصال دستگاه به یک لپ‌تاپ از آن به‌عنوان نمایشگر هم استفاده کرد.

همان‌طور که اشاره شد، مشتری اصلی کامپیوترهای آل‌این‌وان، فروشگاه‌ها و دفاتر اداری هستند که نیاز ویژه‌ای به سخت‌افزارهای رکوردشکن ندارند. کار اصلی یک کامپیوتر همه‌کاره در یک فروشگاه، اجرای نرم‌افزارهایی مانند مایکروسافت وُرد و اکسل یا نرم‌افزارهای حسابداری است. در نتیجه می‌توان با سخت‌افزاری نه‌چندان قدرتمند هم این دسته از مشتریان را راضی نگه داشت. با این حال ام‌اس‌آی تلاش کرده تا سخت‌افزار آبرومندی برای AM272P عرضه کند.

ماوس و کیبورد آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

آل‌این‌وان MSI از پردازنده نسل ۱۳ اینتل از سری Core i7-1360P در کنار ۱۶ گیگابایت رم DDR5 و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD استفاده می‌کند. البته کاربران می‌توانند علاوه بر SSD، رم را نیز تا ۶۴ گیگابایت ارتقا دهند. مدل‌های دیگر از خانواده کامپیوتر همه‌کاره سری Modern ام‌اس‌آی هم از پردازنده‌های Core i5-1335U و Core i3-1315U بهره می‌برند. مطابق انتظار، خبری از گرافیک اختصاصی هم نیست که البته با توجه به بازه قیمتی و جامعه هدف AM272P نمی‌توان آن را یک نقطه‌ضعف در نظر گرفت؛ هرچند که برای فعالیت‌های نیازمند به پردازش گرافیکی، گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe در دسترس کاربران قرار دارد.

به زبان بنچمارک‌ها، پردازنده Core i7-1360P اینتل عملکردی تقریباً ۳۰ درصد بهتر از پردازنده M1 اپل به نمایش می‌گذارد. البته در حال حاضر، جدیدترین نسل از آی‌مک‌های اپل از تراشه M3 استفاده می‌کنند که قرار است ۵۰ درصد بهتر از M1 ظاهر شوند. ضمناً اپل هرگز iMac با پردازنده M2 معرفی نکرد، اما با در نظر گرفتن اختلاف بین ۲۰ تا ۳۵ درصدی بین چیپ‌ست‌های M1 و M2، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که Core i7-1360P عملکردی نزدیک به تراشه M2، البته در دنیای دستگاه‌های ویندوزی دارد.

عملکرد Modern AM272P 13M دربرابر دستگاه‌های دیگر

دستگاه / بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

Speedometer 2.0

CineBench R23

GeekBench 6

GeekBench 6

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

iGPU

Modern AM272P 13M

Core i7-1360p

۳۶۲

۱۸۹۱

۱۰۳۲۵

۲۵۹۴

۱۰۹۱۸

۱۶۹۴۲

Modern AM242P 11M

Core i7-1165G7

۲۰۴

۱۳۹۰

۴۸۳۳

--

--

Modern AM271 11M

Core i7-1165G7

۱۸۱

۱۴۶۳

۵۶۱۵

--

--

iMac 24 M1

Apple M1

--

۱۴۹۳

۷۷۷۸

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نگاهی به سخت‌افزارها و بنچمارک‌های کامپیوتر بدون کیس MSI، می‌توان گفت این دستگاه نه‌تنها مشکلی در انجام وظایف رایج کامپیوترهای همه‌کاره ندارد، بلکه می‌تواند پردازش‌های کمی سنگین‌تر در نرم‌افزارهایی مانند Adobe Premiere و Adobe Photoshop را نیز بدون مشکل خاصی مدیریت کند.

کار با آل این وان AM272P ام‌اس‌آی

آل‌این‌وان‌ها تقریباً ۱۲ درصد از بازار کامپیوترهای دسکتاپ را تشکیل می‌دهند که بخش عمده‌ی آن در اختیار اپل قرار دارد. با این حال می‌توان سری جدید All-in-Oneهای MSI را رقیبی قابل توجه برای آی‌مک‌ها در نظر گرفت؛ به‌خصوص اینکه در بازار ایران تقریباً همه نرم‌افزارهایی که کامپیوترهای همه‌کاره برای اجرای آن‌ها خریداری می‌شوند، تنها نسخه ویندوزی دارند.

Modern AM272P 13M دستگاهی با سخت‌افزار قابل قبول و در برخی موارد فراتر از انتظار، در کنار طراحی مدرن و امکانات نرم‌افزاری قابل توجه است که برای جامعه هدف خود ارزش خرید بالایی ارائه می‌کند. نمایشگر بزرگ و مات، پردازنده‌ی نسل ۱۳ اینتل و حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه رم، از این دستگاه MSI چهره‌ای موجه ارائه می‌کنند.

برگ برنده Modern AM272P 13M هم‌قیمت است که مقایسه‌اش با قیمت آی‌مک‌های اپل، کامپیوتر بدون کیس ام‌اس‌آی را به گزینه‌ای ایدئال برای بسیاری از دفاتر کار تبدیل خواهد کرد.

نکات مثبت

  • پردازنده نسل ۱۳ اینتل
  • امکان ارتقای رم و فضای ذخیره‌ساز
  • پورت‌های متعدد
  • امکان استفاده از آل‌این‌وان به‌عنوان مانیتور

نکات منفی

  • اسپیکرهای نه‌چندان قدرتمند
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات