بررسی EMUI 12 هواوی [به‌همراه بررسی ویدیویی]

چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
هواوی در EMUI 12 برخی از ویژگی‌های Harmony OS را به کاربران ارائه می‌کند. با بررسی EMUI 12 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

از زمان اعمال تحریم‌ها علیه هواوی، پروژه‌های مختلف غول چینی دنیای فناوری در راستای داخلی‌سازی محصولاتش با سرعت و قدرت بیشتری پیگیری شد. در شرایطی که به جز اپل، تمام شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در سراسر دنیا از سیستم عامل محبوب اندروید به‌عنوان هسته‌ی نرم‌افزاری محصولاتشان استفاده می‌کردند، هواوی از پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خود برای انتشار یک سیستم عامل اختصاصی با نام Harmony OS خبر داد؛ سیستم عاملی که هم‌اکنون نیز برای دستگاه‌های هواوی در داخل چین دردسترس قرار دارد و قرار است به تدریج برای کشورهای دیگر هم منتشر شود.

در کنار توسعه و انتشار Harmony OS، هواوی پوسته‌ی کاربری EMUI را نیز که تا نسخه‌ی یازدهم بر پایه‌ی اندروید توسعه داده شده بود، به حال خود رها نکرد. چندی پیش نسخه‌ی جدید رابط کاربری هواوی با نام EMUI 12 برای گوشی‌های هوشمند این برند در شرایطی منتشر شد که نامی از هسته‌ی پایه در بخش تنظیمات به چشم نمی‌خورد؛ اما با استفاده از اپ‌هایی مثل Device Info، رابط کاربری بر پایه‌ی اندروید ۱۱ شناخته می‌شود. در مقاله‌ی پیش رو نگاهی دقیق‌تر به EMUI 12 هواوی خواهیم داشت و امکانات و قابلیت‌های آن را برمی‌شمریم؛ پس با بررسی EMUI 12 زومیت همراه باشید.

بررسی ویدیویی EMUI 12

تماشا در یوتیوب

طراحی رابط کاربری

بعد از چند دقیقه کار کردن با EMUI 12 متوجه می‌شوید که چینی‌ها پیاده‌سازی سبک مینیمال را در دستور کار خود قرار داده و از عناصر مختلفی برای دستیابی به این هدف استفاده کرده‌اند. تقریباً تمام المان‌های ظاهری در نسخه‌ی جدید EMUI، با سه رنگ مشکی، سفید و آبی به کاربر ارائه می‌شود تا در عین سادگی، احساس تازگی را منتقل کند. هواوی می‌گوید که در طراحی نسخه‌ی جدید از طبیعت الهام گرفته است و با شبیه‌سازی نیروی جاذبه و حرکات ناشی از نیروی مغناطیسی، انیمیشن‌های رابط کاربری را با رخدادهای طبیعی پیوند می‌زند تا سطح جدیدی از عمق را به کاربر ارائه کند.

یکی از قابلیت‌های جالب و کاربردی اضافه‌شده به EMUI 12، امکان تنظیم سایز فونت دستگاه به مقدار دلخواه است. درحالی‌که سایر پوسته‌های کاربری از جمله One UI سامسونگ، برای تغییر اندازه‌ی فونت تنها چند مقدار محدود و ناپیوسته را دراختیار قرار می‌دهند، کاربران EMUI 12 امکان انتخاب هر اندازه‌ی فونتی را در یک بازه‌ی مشخص و با استفاده از حرکت دادن اسلایدر مربوط به آن در بخش تنظیمات خواهند داشت.

قابلیت بزرگ کردن فولدرها در EMUI 12

یکی از تغییرات مهم در صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها، امکان بزرگ‌کردن فولدرها است و احتمالاً برای کاربرانی که به دسته‌بندی اپ‌ها اهمیت می‌دهند قابلیت جالب و پر کاربردی خواهد بود. برای بزرگ کردن هر فولدر، صرفاً باید انگشتتان را روی آن نگه دارید و از منویی که ظاهر می‌شود، گزینه‌ی Enlarge را انتخاب کنید. برای کوچک کردن فولدر هم باید همین روند را با گزینه‌ی Shrink انجام دهید. فولدرهای بزرگ، آیکون حداکثر ۶ اپلیکیشن را به‌صورت قابل انتخاب به کاربر نشان می‌دهند؛ سایر اپ‌ها به صورت پنهان پشت آخرین اپلیکیشن لیست قرار می‌گیرند و برای دسترسی به آن‌ها باید رویشان تپ کنید.

کنترل پنل جدید

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات نسخه‌ی جدید EMUI در بخش کنترل پنل دیده می‌شود. برخلاف نسخه‌ی قبل، منوی نوتیفیکیشن‌ها از تنظیمات سریع جدا شده است؛ در صورتی که از سمت راست نوار بالای صفحه، به سمت پایین سوایپ کنید، کنترل پنل دردسترس قرار می‌گیرد و در صورتی که همین کار را از سمت چپ انجام دهید، بخش نوتیفیکیشن‌ها را خواهید دید. به‌علاوه، کنترل پنل از نظر طراحی نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده است و دیگر با شمایل ساده و مشابه چیزی که در One UI سامسونگ به آن عادت کرده‌ایم، به کاربر ارائه نمی‌شود. در واقع نسخه‌ی جدید از سیستم بلوکی مشابه iOS یا MIUI شیائومی استفاده می‌کند و گزینه‌هایی مثل وای‌فای، بلوتوث و موزیک پلیر در بلوک‌های جداگانه دراختیار قرار می‌گیرد.

کنترل پنل EMUI 12

کنترل پنل تا حد زیادی دسترسی به تنظیمات سریع و روزمره را بدون نیاز به وارد شدن به منوی تنظیمات، ارائه می‌کند. مثلا مدیریت فایل‌های صوتی و مدیریت دستگاه‌هایی که با بلوتوث به گوشی متصل هستند ازطریق همین منو قابل انجام است. اما قابلیتی که هواوی مانور زیادی روی آن می‌دهد، Device+ Smart Collaboration است که عملکردی مشابه قابلیت Super Device در Harmony OS 2 را ارائه کرده و امکان اتصال سریع و مستقیم بین دستگاه‌های مختلف هواوی را برای کاربر فراهم می‌کند.

برای فعال کردن +Device صرفاً باید از بخش بالای کنترل پنل، آیکون Edit را انتخاب و گزینه‌ی +Show Device را فعال کنید تا یک بلوک جداگانه برای آن در منوی کنترل پنل به نمایش در بیاید. در همین بخش می‌توانید لیست دستگاه‌های هواوی که اتصال به آن‌ها ازطریق +Device ممکن است، مشاهده کنید و مثلا با اتصال به MatePad، لپ‌تاپ‌های MateBook یا تلویزیون‌های هوشمند Huawei Vision، از نمایشگرهای بزرگتر برای مدیریت کارها روی گوشی بهره ببرید. به‌علاوه با اتصال بادز، امکان گوش دادن به محتوای تلویزیون یا سایر دستگاه‌ها بدون ایجاد مزاحمت برای سایر اعضای خانه برای کاربر فراهم می‌شود.

اپ گالری

در پی تحریم‌ها و دردسترس نبودن سرویس‌های گوگل برای گوشی‌های جدید هواوی، چینی‌ها مجموعه‌ای اختصاصی با نام HMS یا سرویس‌های موبایل هواوی را توسعه داده‌اند که در بطن خود، جایگزین‌هایی برای سرویس‌های گوگل ارائه می‌کند؛ برای مثال، کاربران به جای گوگل مپس به Petal Maps یا به جای گوگل سرچ به Petal Search دسترسی خواهند داشت. در بررسی‌های ما، پتال مپ نقشه‌ی ایران را نشان می‌داد؛ اما امکان موقعیت‌یابی را فراهم نمی‌کرد.

Petal Search در EMUI 12

جایگزین هواوی برای مارکت اندرویدی گوگل یعنی پلی استور، App Gallery نام دارد که اپلیکیشن‌های مختلف را برای دانلود دردسترس کاربران گوشی‌های شرکت چینی قرار می‌دهد. ورود به اپ گالری حتماً باید ازطریق Huawei ID انجام شود. از آن‌جایی که هواوی باید به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پای‌بند باشد، در هنگام ثبت نام برای Huawei ID، نام ایران را در فهرست کشورها نخواهید یافت و پیشنهاد می‌شود گزینه‌هایی مثل عراق، امارات یا سایر کشورهای همجوار را انتخاب کنید.

متأسفانه کتابخانه‌ی اپ‌گالری چندان کامل نیست و بعد از ثبت نام و ورود هم چیز زیادی عایدتان نخواهد شد و همچنان باید بسیاری از اپلیکیشن‌ها را از مارکت‌هایی همچون apkpure یا نسخه‌های وطنی همچون کافه بازار دانلود کنید.

اپ گالری در EMUI 12

با وجود اینکه سرویس‌های موبایل هواوی، API-های مورد نیاز اپ‌ها مثل دسترسی به موقعیت یا پوش‌نوتیفیکیشن‌ها را درون خود دارد، اما ازآنجاکه برخی از اپ‌ها برای اجرا منحصرا به API-های گوگل وابسته هستند، حتی در صورت نصب موفق نیز ممکن است حین اجرای آن‌ها با مشکل مواجه شوید. برای راحتی کار شما، زومیت با نصب و اجرای ۱۲۶ برنامه، سازگاری آن‌ها با HMS را مورد بررسی قرار داده است که می‌توانید نام و وضعیت اجرای آن‌ها را در مقاله‌ی بررسی سازگاری اپلیکیشن‌ها با هواوی HMS مشاهده کنید.

خوشبختانه مشکل سازگاری اپ‌ها با HMS هم‌اکنون تا حد زیادی مرتفع شده است و عموم اپ‌های جانبی را می‌توانید بدون مشکل در بستر سرویس‌های هواوی اجرا کنید؛ اما توجه داشته باشید که همچنان به بسیاری از اپ‌های پرکاربرد گوگل همچون جیمیل و یوتیوب دسترسی نخواهید داشت و در صورت نیاز، باید از نسخه‌ی تحت وب این سرویس‌ها استفاده کنید. از سوی دیگر، برخی از اپلیکیشن‌های گوگل همچون کروم و مپس را می‌توان روی دستگاه‌های هواوی اجرا کرد، اما استفاده از قابلیت‌های کاربردی آن‌ها همچون لاگین کردن به حساب کاربری گوگل و بازگرداندن اطلاعاتی همچون تاریخچه، پسوردها، بوکمارک‌ها و لوکیشن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود؛ پس همچنان به نظر می‌رسد برای کاربرانی که وابستگی زیادی به سرویس‌های گوگل دارند، خرید گوشی‌های هواوی انتخاب چندان مناسبی نباشد.

عملکرد

هواوی می‌گوید که EMUI 12 سرعت عمل زیادی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد که حتی تحت تأثیر استفاده‌ی طولانی مدت، دچار افت عملکرد نشده و اپ‌ها به همان سرعت روزهای اول، بارگذاری و اجرا می‌شوند؛ البته صحت این ادعا باید در طول زمان مورد محک قرار بگیرد و در حال حاضر نمی‌توانیم در مورد آن نظر بدهیم. براساس اطلاعاتی که چینی‌ها در مورد EMUI 12 دراختیار قرار داده‌اند، اپلیکیشن‌ها و صفحات وب به صورت هم‌زمان و با اسکرول کردن کاربر لود می‌شوند تا تجربه‌ی سریع‌تر و سبک‌تری را در حین کار با گوشی به ارمغان بیاورند.

امنیت

نسخه‌ی جدید EMUI در بخش امنیت نیز با بهبود همراه شده و نکته‌ی قابل توجه اینکه بازهم نقش پررنگ سایر دستگاه‌های هواوی در این بخش به وضوح مشهود است؛ برای مثال، کاربر می‌تواند از ساعت هوشمند هواوی به‌عنوان دستگاه امن (trusted device) استفاده کند تا تنها در زمان اتصال ساعت به گوشی، امکان باز شدن قفل دستگاه با Face Unlock به کاربر داده شود. به‌علاوه در صورت اتصال با +Device، باز کردن قفل گوشی ازطریق وارد کردن پسورد در لپ‌تاپ یا تبلت نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

جمع‌بندی

هواوی در نسخه‌ی جدید EMUI، برخی از قابلیت‌های Harmony OS را در چارچوب نسخه‌ی پیشین به کاربران ارائه می‌کند. فارغ از تغییرات مختصری که در بخش طراحی رخ داده است، در بخش قابلیت‌ها تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود و نمی‌توان EMUI 12 را چندان بزرگ‌تر از نسخه‌ی قبل به حساب آورد. باوجود اینکه پوسته‌ی کاربری هواوی تقریباً در تمام زمینه‌ها چیزی کم‌وکسر ندارد؛ اما همچنان از نظر امکانات و قابلیت‌های کاربردی، نمی‌تواند پابه‌پای رقبا حرکت کند.

صفحه Home در EMUI 12

از سوی دیگر با وجود مشکلاتی که هنگام اجرای برخی از اپلیکیشن‌ها گریبان‌گیر کاربران گوشی‌ هواوی می‌شود، شاید برای کسانی که به‌راحتی و سرراست بودن روند کار با گوشی‌های اندرویدی عادت کرده‌اند، مشکلات ناشی از نبود سرویس‌های گوگل اذیت‌کننده باشد. در غیر این‌صورت، EMUI 12 در بخش‌های مختلف احتمالاً اکثر انتظاراتی که از رابط کاربری یک گوشی هوشمند دارید، برآورده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات