بررسی باندل گیمینگ کولر مستر

شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
کیس Mini-ITX کولر مستر با مدل Master Box NR200P امکان اسمبل سیستم گیمینگ توانمند و جمع‌وجوری را برای گیمرهای مینیمال‌پسند فراهم می‌کند.
تبلیغات

خرید باندل‌های گیمینگ برای گیمرها از چند جهت جذاب‌تر از انتخاب و خرید جداگانه‌ی هر قسمت‌ از سیستم‌های گیمینگ است. قیمت مناسب باندل‌ها و بعضا امکانات خاصی که دراختیار کاربر قرار می‌دهند، می‌توانند مزایایی باشند که بسیاری از علاقه‌مندان به بازی را ترغیب به خرید این مجموعه‌ها می‌کنند. باندل‌ها اقلامی همچون ماوس و کیبورد، هدفون، مانیتور و حتی کیس و سخت‌افزار درون آن را پوشش می‌دهند؛ البته هرکدام از بخش‌های مجموعه بسته به نظر کاربر می‌تواند از باندل حذف یا به آن اضافه شود.

در بررسی پیش‌رو کیس کولر مستر Mini-ITX با مدل Master Box NR200P را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم؛ کیسی که در بازار ایران به‌همراه مادبرد Vision D گیگابایت با چیپ‌ست Z590 اینتل و پاور ۷۰۰ وات کولر مستر به‌فروش می‌رسد؛ در حالی‌که امکان خرید آن به‌صورت باندل‌شده به‌همراه مانیتور، هدست گیمینگ، کیبورد و ماوس و صدالبته قطعات سخت‌افزاری داخل کیس نیز وجود دارد.

زومیت کیس Master Box NR200P کولر مستر را با مانیتور گیگابایت G27QC، هدفون، کیبورد و ماوس کولر مستر، پردازنده‌ی Core i7-11700، گرافیک RTX 3060 Ti OC، رم ۱۶ گیگابایتی DDR4-3200 و یک ترابایت SSD از سوی دفتر کولر مستر در ایران برای بررسی دراختیار داشت.

بررسی ویدئویی باندل گیمینگ کولر مستر

تماشا در یوتیوب

کیس MasterBox NR200P

در کیس گیمینگ کولر مستر

بدون شک بخش اصلی و جذاب باندل گیمینگ کولر مستر را باید دسکتاپ آن به حساب آورد که در قالب کیس Mini-ITX کولر مستر، امکان دراختیار داشتن سیستمی جمع‌وجور اما قدرتمند را برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای فراهم می‌کند. مجموعه‌ی سخت‌افزار درون کیس کولر مستر را مادربرد Z590I Vision D، پردازنده‌ی i7-11700 و گرافیک قدرتمند RTX-3060Ti OC تشکیل می‌دهند که نه‌تنها عملکرد فوق‌العاده‌ای در اجرای بازی‌ها ارائه می‌کنند؛ بلکه با وجود کیس Master Box NR200P می‌توانند ضیافتی برای چشمانتان نیز باشند.

طراحی و کیفیت ساخت کیس MasterBox NR200P

نسبت دادن صفت زیبا به یک موجود یا محصول، وابستگی تمام و کمالی به ذائقه‌ی بصری متفاوت هر فرد دارد، باوجوداین ، تقریباً همه‌ی همکاران دفتر زومیت بر این باور هستند که کیس جمع‌وجور NR200P کولر مستر، در عین سادگی، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. اگر سری به بخش کیس‌ها در صفحه‌ی محصولات کولر مستر بزنید، متوجه خواهید شد که NR200P تقریباً مینیمال‌ترین محصول این بخش است.

کیس کولر مستر ابعادی برابر ۲۹۲ × ۱۸۵ × ۳۷۶ میلی‌متر دارد، ظرفیت آن تنها ۱۸ لیتر و وزن آن ۴٫۸ کیلوگرم است. با این مشخصات، NR200P در رده‌ی کیس‌های Mini ITX جای می‌گیرد؛ به این معنی که تنها می‌تواند میزبان مادربردهایی با فُرم فکتور Mini DTX، Mini ITX و Max MB باشد.

کیس کولر مستر در دست بهزاد

بدنه‌ی با کیفیت NR200P از جنس استیل و پلاستیک است که استحکام بسیار خوبی هم دارد. به جز پنل جلوی کیس که تنها لوگوی کولر مستر را روی آن می‌بینیم، پنل‌های دو طرف و بالا، طراحی مشبک دارند تا هوا به خوبی در محفظه‌ی کیس جریان داشته باشد. دو فن خنک‌کننده هم زیر دیواره‌ی بالای کیس نصب شده‌اند. خوشبختانه کولر مستر در صفحه‌ی مشخصات کیس، اطلاعات کاملی از نوع و تعداد فن‌هایی که می‌توانید در سناریوهای مختلف درون کیس نصب کنید، دراختیارتان قرار می‌دهد.

درحالی‌که بسیاری از کیس‌های گیمینگ موجود در بازار، از نورپردازی RGB روی بدنه بهره می‌برند، کولر مستر برای هرچه مینیمال نگاه داشتن طراحی، از این روند پرهیز کرده است. شاید به‌همین‌دلیل، هم باشد که مدل NR200P، برخلاف مدل مشابهش یعنی NR200، با یک پنل شیشه‌ای عرضه می‌شود که کاربر می‌تواند آن را جایگزین دیواره‌ی مشبک سمت چپ کیس کند تا علاوه‌بر اشراف کامل به سخت‌افزار درون کیس، از جلوه‌های نورپردازی قطعات نیز بهره‌مند شود. امکان شخصی‌سازی کامل نورپردازی نیز با نرم‌افزار RGBFusion گیگابایت فراهم شده است.

درگاه‌ها

درگاه‌های بخش جلوی کیس، در دیواره‌ی بالایی تعبیه شده‌اند تا پنل جلو، ساده و دست‌نخورده باقی بماند. در فضای کوچکی که برای درگاه‌ها تعبیه شده، دکمه‌ی پاور با طراحی لوگوی کولر مستر در کنار دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A و یک جک ۳٫۵ میلی‌متری برای اتصال هدفون قرار گرفته است.

کیس باندل کولر مستر - پورت‌های پشتی

مادربرد Z590I Vision D گیگابایت درون کیس کولر مستر، درگاه‌های پنل پشت کیس را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. یک درگاه Display Port، دو درگاه تاندربولت ۴، دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، چهار درگاه USB 3.2 Gen 1، یک درگاه ارتباطی RJ45، دو کانکتور برای اتصال آنتن و دو جک صدا برای اتصال میکروفون و هدفون، مجموعه‌ی درگاه‌ها را تشکیل می‌دهند.

دکمه‌ی Q-Flash Plus گیگابایت هم امکان به‌روز‌کردن بایوس بدون نیاز به روشن بودن سیستم را فراهم می‌کند. کارت گرافیک RTX-3060 انویدیا سه درگاه Display Port و یک درگاه HDMI 2.1 را به این مجموعه اضافه می‌کند و مادربرد Z590I Vision D نیز امکان اتصال با وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵٫۱ را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

سخت‌افزار و عملکرد

همان‌طورکه در بخش درگاه‌ها اشاره کردیم، دسکتاپ گیمینگ کولر مستر از مادربرد Z590I Vision D گیگابایت استفاده می‌کند که با فرم فکتور Mini-ITX، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کیس جمع‌وجور کولر مستر به حساب می‌آید. مادربرد Z590I به سوکت LGA 1200 مجهز است که آن را به میزبان مناسبی برای پردازنده‌های نسل ۱۰ و نسل ۱۱ اینتل تبدیل می‌کند. چیپ‌ست Z590 اینتل نیز وظیفه‌ی ارتباط بین بخش‌های مختلف سیستم را بر عهده دارد.

در قلب مادربرد گیگابایت، پردازنده‌ی نسل یازدهمی i7-11700 اینتل قرار دارد که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شود و از ۸ هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی برای انجام محاسبات استفاده می‌کند. فرکانس پایه‌ی پردازنده ۲٫۵۰ گیگاهرتز است که می‌تواند در توان طراحی حرارتی ۶۵ وات به آن دست پیدا کند. بیشینه‌ی فرکانس در حالت توربو، به ۴٫۹۰ گیگاهرتز می‌رسد.

کیس کولر مستر - قطعات داخل

پردازنده‌ی نسل یازدهم اینتل از رم‌های DDR4-3200 تا ظرفیت بیشینه‌ی ۱۲۸ گیگابایت پشتیبانی می‌کند و می‌تواند انتقال اطلاعات به حافظه را با پهنای باند ۵۰ گیگابایت‌برثانیه به انجام برساند. این پردازنده‌ به پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع UHD Graphics 750 مجهز است.

دسکتاپ گیمینگ موردبررسی ما از کارت گرافیک RTX 3060 Ti VISION OC 8G گیگابایت که نسخه‌ی اورکلاک شده‌ی RTX 3060 Ti انویدیا به حساب می‌آید، بهره می‌برد که پردازنده‌ی گرافیکی ۴۸۶۴ هسته‌ی پردازشی CUDA دارد و فرکانس بیشینه‌ی آن در حالت توربو به ۱۷۵۵ مگاهرتز می‌رسد. برای RTX 3060 Ti، هشت گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 درنظر گرفته شده است که با استفاده از باس ۲۵۶ بیتی، داده‌ها را با فرکانس ۱۴ گیگاهرتز و پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه منتقل می‌کند.

مجموعه‌ی سخت‌افزاری دسکتاپ کولر مستر با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی DDR4-3200 برند G.Skill و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی از نوع SSD با رابط ۴ مسیره‌ی PCIe نسل ۳ همراه شده است. رابط نسل سوم PCIe می‌‌تواند در بهترین حالت، عمل خواندن ترتیبی را با سرعت ۲۵۰۰ مگابایت‌برثانیه و عمل نوشتن را با سرعت ترتیبی ۲۱۰۰ مگابایت‌برثانیه به انجام برساند. نتایجی که از تست سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی به‌دست آوردیم نیز همین عملکرد را تأیید می‌کنند.

عملکرد حافظه دسکتاپ گیمینگ کولر مستر دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Cooler Master Mini-ITX Gaming Desktop

۲۴۸۰٫۳

۲۰۸۹٫۸

MSI MEG Infinte X

۳۴۱۰٫۸۱

۳۱۰۷٫۸۱

MSI Aegis Ti5

۶۶۴۳٫۹۸

۴۹۱۳٫۹۳

Surface Laptop Studio

۲۲۹۳٫۳۴

۱۱۷۹٫۶۸

Surface Pro 8

۲۲۸۷٫۶۱

۱۰۸۹٫۳۶

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

MSI Katana GF66

۱۹۸۵٫۹۲

۹۶۳٫۰۸

MSI Raider GE66

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی عملکرد پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی در دسکتاپ گیمینگ کولر مستر را با استفاده از ویندوز ۱۱ انجام دادیم. با وجود اینکه گیگابایت نرم‌افزارهای متعددی را برای داشتن کنترل بیشتر روی سیستم دراختیار قرار می‌دهد؛ اما ما موفق نشدیم نرم‌افزار Easy Tune را اجرا کنیم؛ نرم‌افزاری که امکان تنظیم پروفایل عملکرد سیستم و فرکانس کاری بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند. بنابراین تست‌ها را در پروفایل عملکرد پیش‌فرض سیستم انجام دادیم.

بازی فارکرای روی کیس کولر مستر

در بخش کاربری روزمره و وبگردی، دسکتاپ کولر مستر عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و امتیازی در حد سیستم قدرتمند MSI Aegis Ti5 که پیش‌تر در زومیت بررسی کرده بودیم، ارائه می‌کند. درحالی‌که تفاوت چندانی بین عملکرد 11700 با 11700KF در دسکتاپ MSI MEG Infinite X وجود ندارد، تفاوت عملکرد در‌مقایسه‌با پردازنده‌ی 11900K نیز نسبتاً اندک است.

اگر ملاک را پردازش چندهسته‌ای قرار دهیم، دسکتاپ کولر مستر در رندرینگ، تنها ۵ درصد ضعیف‌تر از دسکتاپ Aegis Ti5 عمل می‌کند و عملکرد آن در پردازش‌های محاسباتی ۱۲ درصد ضعیف‌‌تر است.

با وجود نزدیک‌بودن عملکرد پردازنده‌ها، رقابت در بخش پردازنده‌ی گرافیکی و بین مدل‌های مختلف سری RTX 3000 محسوس‌تر است. در آزمون شبیه‌ساز بازی، RTX 3060 Ti اورکلاک شده، ضعیف‌تر از 3070 و 3090 عمل می‌کند؛ اما نسخه‌ی موبایلی RTX 3050 Ti را با اختلاف ۱۷۰ درصدی و RTX 3060 را با اختلاف ۳۶ درصدی پشت‌سر می‌گذارد.

عملکرد دسکتاپ گیمینگ کولر مستر در‌ برابر سیستم‌های دیگر

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

Cooler Master Mini-ITX Gaming Desktop

Core i7- 11700

RTX 3060 Ti OC

۷۷۳۳

۲۱۶

۲۹۹٫۲ فریم‌برثانیه

۱۱۸۷۱

۷۰۵۱۶

۶۴۵۱۶

۱۵۶۳

۱۴۲۹۲

۱۶۶۸

۹۲۹۹

--

۱۲۸۲۰۰

MSI MEG Infinte X

-Core i7

11700KF

RTX 3070

۸۱۱۸

۲۱۸

۳۲۳٫۵ فریم‌برثانیه

۱۲۹۵۷

۸۱۷۰۱

۶۶۸۸۵

۱۵۸۴

۱۳۱۳۰

۱۶۸۷

۹۸۱۲

--

۱۴۲۹۰۸

MSI Aegis Ti5

Core i9-11900K

RTX 3090

۷۷۱۶

۲۲۹٫۳

۴۷۴٫۱ فریم‌برثانیه

۱۷۴۹۸

۱۰۶۱۲۸

۷۱۶۵۷

۱۶۶۵

۱۵۱۸۱

۱۸۳۰

۱۰۵۹۰

۸۰۴۴

۲۲۰۱۷۰

Strix G15

Ryzen 9

5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای پی‌بردن به قدرت سیستم گیمینگ کولر مستر در اجرای بازی‌ها، از بازی‌هایی که به بنچمارک داخلی مجهز شده‌اند و می‌توانند عملکرد سیستم را به چالش بکشند استفاده کردیم. این بنچمارک‌ها در شرایطی که رزولوشن مانیتور G27QC گیگابایت روی حالت بومی یعنی ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل (QHD) قرار داشت و نرخ نوسازی نیز روی ۱۶۵ هرتز تنظیم شده بود، اجرا شدند.

همان‌طورکه در جدول مشاهده می‌کنید، بهترین عملکرد دسکتاپ گیمینگ کولر مستر در بازی‌های GTA V و Far Cry 5 رقم می‌خورد که با وجود استفاده از بهترین تنظیمات گرافیکی، به‌ترتیب نرخ‌فریم‌های ۱۵۹ و ۱۱۱ فریم‌برثانیه را تحویل می‌دهد. بیشترین چالش را اجرای دموی سنگین Bright Memory برای سیستم به‌وجود می‌آورد.

در شرایطی که تنظیمات DLSS روی حالت Performance قرار داشته باشد، شاهد دستیابی به نرخ فریم رضایت‌بخش۶۷ فریم‌برثانیه هستیم؛ اما در حالتی که تنظیمات روی حالت Quality قرار بگیرد، عملکرد به ۴۲ فریم‌برثانیه افت می‌کند.

عملکرد دسکتاپ گیمینگ کولر مستر در بازی‌‌ها با وضوح QHD

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

GTA V

Highest Quality

۱۵۹ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra Quality

۱۰۳ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra Graphics

۶۸ فریم‌برثانیه

Far Cry 5

Ultra Quality

۱۱۱ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۴۲ فریم‌برثانیه

Performance DLSS

۶۷ فریم‌برثانیه

برای بررسی پایداری عملکرد و البته قدرت پردازنده 11700 در شرایط پردازش‌های طولانی‌مدت و سنگین، تست استرس ۳۰ دقیقه‌ای را در نرم‌افزار Cinebench R23 و در حالت پردازش چند هسته‌ای اجرا و رفتار سیستم را در تمام طول آزمون ثبت کردیم. در دقایق ابتدایی آزمون، فرکانس پردازنده با صرف توان حدودا ۱۵۰ وات و رسیدن دما به نزدیکی ۱۰۰ درجه، به نزدیکی ۴۵۰۰ مگاهرتز رسید که ۴۰۰ مگاهرتز کمتر از فرکانس توربوی تعریف شده برای 11700 است.

درادامه و با پایدار‌شدن شرایط، فرکانس تا انتهای آزمون در مجاورت ۴۰۰۰ مگاهرتز قرار گرفت تا پردازنده‌ی 11700 با صرف توان ۱۲۵ وات و مدیریت دما روی ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد، همین عملکرد را تا به پایان رسیدن تست حفظ کند. ازآن‌جا‌که اینتل حد نهایی و حساس دما برای پردازنده را ۱۰۰ درجه در نظر گرفته است، سیستم خنک‌کننده‌ به‌عنوان گلوگاه عملکرد، از رسیدن فرکانس پردازنده به مجاورت فرکانس توربو، یعنی ۴۹۰۰ مگاهرتز جلوگیری می‌کند.

سیستم موردبررسی ما به خنک‌کننده‌ی مایع مجهز نبود؛ بنابراین انتظار دستیابی به عملکردی فراتر از این حد نیز چندان معقولانه به‌نظر نمی‌رسید. برای کاربرانی که دوست داشته باشند حد نهایی عملکرد پردازنده را دریافت کنند، درنظرگرفتن سیستم خنک‌کننده‌ی متناسب با قدرت پردازنده، الزامی خواهد بود.

فرکانس CPU در آزمون پایداری عملکرد باندل گیمینگ گیگابایت
توان CPU در آزمون پایداری عملکرد باندل گیمینگ گیگابایت
دمای CPU در آزمون پایداری عملکرد باندل گیمینگ گیگابایت

درادامه، نوبت به آزمون پایداری عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی می‌رسد که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات دقیق‌تری از قدرت پردازشی کارت گرافیک RTX 3060 Ti OC به‌دست آورد. طبق روال معمول، برای بررسی پایداری و پایش رفتار پردازنده‌ی گرافیکی از تست ۲۰ دقیقه‌ای Time Spy در نرم‌افزار 3DMark استفاده کردیم.

در ابتدای آزمون، کارت گرافیک اورکلاک شده‌ی گیگابایت، با صرف توان درخورتوجه ۲۳۰ وات، به فرکانس ۱٫۹ گیگابایت رسید و با همین مقدار توان مصرفی، عملکرد پایدار خود را تا انتهای آزمون روی فرکانس ۱٫۹ گیگابایت حفظ کرد. در این مدت دمای پردازنده نیز پس از گذر از دقایق ابتدایی آزمون، در مجاورت ۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار داشت. درحالی‌که گیگابایت فرکانس بیشینه‌ی RTX 3060 Ti OC را ۱٫۷ گیگابایت ذکر کرده است، مشاهده می‌کنید که در شرایط پردازش‌های پرفشار، فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی از این مقدار هم بالاتر می‌رود.

فرکانس GPU در آزمون پایداری عملکرد باندل گیمینگ گیگابایت
توان GPU در آزمون پایداری عملکرد باندل گیمینگ گیگابایت
دمای GPU در آزمون پایداری عملکرد باندل گیمینگ گیگابایت

در کاربری‌های حرفه‌ای مثل رندر گرفتن یا تبدیل ویدئو نیز عملکرد بسیار خوبی را از دسکتاپ گیمینگ کولر مستر دریافت کردیم. رندر مدل BMW در نرم‌افزار Blender و با پلتفرم CUDA در ۲۲ ثانیه و با پلتفرم Optix در مدت ۱۲ ثانیه به انجام رسید. همان‌طورکه در جدول مشاهده می‌کنید، اختلاف اندکی بین عملکرد دسکتاپ کولر مستر با رقبای برند MSI در عملکرد رندرینگ وجود دارد؛ جایی که MEG Infinite X رندر در پلتفرم CUDA را تنها ۱۳ درصد سریع‌تر و Aegis Ti5 آن را با ۱۸ درصد سرعت بیشتر به انجام می‌رساند.

عملکرد دسکتاپ گیمینگ کولر مستر در کاربری‌های حرفه‌ای

کامپیوتر/کاربری

مشخصات فنی

رندر مدل BMW با وضوح Full-HD و پلتفرم Cuda

تبدیل ویدئوی 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری H.264

Cooler Master Mini-ITX Gaming Desktop

Core i7-11700

RTX 3060 Ti OC

۲۲ ثانیه

۱۱۵ ثانیه

MEG Infinite X

-Core i7

11700KF

RTX 3070

۱۹ ثانیه

۱۲۱ ثانیه

Aegis Ti5

Core i9-11900K

RTX 3090

۱۸ ثانیه

۹۰ ثانیه

سیستم مرجع زومیت

Core i7-10700

RTX 2060

۷۲ ثانیه

۱۷۸ ثانیه

دسکتاپ گیمینگ کولر مستر ویدئوی مرجع زومیت با وضوح 4K HDR را با انکد سخت‌افزاری H.264 در مدت ۱۱۵ ثانیه به ویدئویی با وضوح 1080p تبدیل می‌کند تا با اختلاف ۶ ثانیه، بالاتر از دسکتاپ MEG Infinite X شرکت MSI قرار بگیرد. از سوی دیگر، اختلاف عملکرد با Aegis Ti5 مشهود است و دسکتاپ کولر مستر، رقابت را با اختلاف ۲۷ درصدی به برند تایوانی واگذار می‌کند.

مانیتور گیگابایت

باندل گیمینگ کولر مستر به همراه مانیتور ۲۷ اینچی G27QC همین شرکت برای زومیت ارسال شد. G27QC در رده‌ی مانیتورهای گیمینگ اقتصادی گیگابایت جای می‌گیرد و برخلاف مانیتور M27Q که پیش‌تر در زومیت بررسی کرده بودیم، به پنل VA خمیده با نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز و رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل مجهز شده است. با پشتیبانی از قابلیت‌های FreeSync و G-Sync انویدیا (البته به‌صورت غیررسمی)، می‌توان نرخ نوسازی متغیر (VRR) را نیز هنگام بازی فعال کرد.

پنل خمیده به تجربه‌ی فراگیرتر بازی‌ها کمک کرده و مالتی تسکینگ را نیز به تجربه‌ی لذت‌بخشی تبدیل می‌کند. پنل‌های VA از زاویه‌ی دید محدودتری نسبت به پنل‌های IPS برخوردار‌‌‌ند که البته چنین موضوعی برای مانیتورهای گیمینگ چندان اذیت‌کننده نخواهد بود؛ چراکه در بیشتر سناریوها، کاربر در فاصله‌ی کمی از نمایشگر و درست روبه‌روی آن قرار می‌گیرد.

کیس گیمینگ کولر مستر - مدل BMW

نمایشگر G27QC روشنایی مناسبی دارد و برای استفاده در محیط‌های پرنور، مشکلی برای کاربر به‌وجود نمی‌آورد. بعلاوه کنتراست مناسب مانیتور باعث می‌شود تا کار با آن در محیط با نور کم، چشم را اذیت نکند. دقت رنگ مانیتور هم مناسب است و رنگ‌ها را با خطای مقبولی نمایش می‌دهد.

برای مانیتور G27QC یک درگاه DisplayPort و دو درگاه HDMI 2.0 در نظر گرفته شده است که در حد مانیتورهای بالارده نیست؛ اما با ذات اقتصادی این مدل همخوانی دارد، بعلاوه نیازتان برای اتصال به یک سیستم گیمینگ قدرتمند را نیز برآورده می‌کند. به‌عنوان آخرین نکته، جا دارد اشاره کنیم که تأخیر ورودی مانیتور G27QC بسیار خوب است و تجربه‌ی روان‌تری در هنگام بازی برایتان به ارمغان می‌آورد.

ماوس و کیبورد کولر مستر

برای هرچه بهتر تجربه‌کردن بازی‌ها، دراختیار داشتن ماوس و کیبورد حرفه‌ ای می‌تواند تفاوت‌های زیادی را رقم بزند. باندل گیمینگ کولر مستر با ماوس گیمینگ MM711 و کیبورد مکانیکی SK650 همین برند دراختیار ما قرار گرفت. در نگاه اول طراحی منحصربفرد ماوس MM711 اندکی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما کولر مستر می‌گوید که با استفاده از طرح لانه زنبوری در پوشش بدنه، وزن ماوس را به ۶۰ گرم کاهش داده است تا حرکت دست در حین انجام بازی راحت‌تر و عکس‌العمل‌ها نیز سریع‌تر شود.

موس باندل گیمینگ کولر مستر

برخلاف بسیاری از ماوس‌ های گیمینگ، MM711 به دکمه‌های متعدد مجهز نیست و از چینش متداول‌تری استفاده می‌کند. علاوه‌بر کلیدهای چپ و راست و Wheel، یک دکمه برای تنظیم DPI در بخش میانی ماوس و دو دکمه‌ی Back و Forward هم در کناره‌ی سمت چپ ماوس تعبیه شده‌اند.

با دکمه‌ی DPI می‌توانید بین ۷ سطح دقت ماوس انتخاب کنید که دستتان را برای انجام بازی و کاربردهای مختلف دیگر باز می‌گذارد. برای شخصی‌سازی عملکرد و داشتن کنترل بیشتر روی عملکرد ماوستان، نرم‌افزار اختصاصی MasterPlus که از وب‌سایت کولر مستر قابل دانلود است، به کمکتان می‌آید که محیطی برای کنترل سایر دیوایس‌های این برند نیز دراختیارتان قرار می‌دهد.

کیبورد باندل گیمینگ کولر مستر

برخلاف ماوس MM711 که با برچسب گیمینگ به فروش می‌رسد، کیبورد SK650 کاربری عمومی‌تری دارد؛ اما می‌تواند برای بازی‌کردن هم به کارتان بیاید. چینش کلیدها استاندارد و عمق حرکتی آن‌ها مناسب است؛ اما تجربه‌ی ما از کار‌کردن با کیبورد نشان می‌دهد که تخت‌بودن کلیدها و فاصله‌ی کم آن‌ها از یکدیگر باعث زیاد‌شدن خطا در فشردن کلیدها و ارگونومی نامناسب کیبورد باعث خستگی انگشتان می‌شود.

بااین‌اوصاف، کیبورد SK650 برای تایپ‌کردن‌های طولانی مدت گزینه‌ی چندان مناسبی نیست و برای بازی‌کردن هم نباید انتظاری در حد کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای از آن داشت.

هدفون کولر مستر

هدفون گیمینگ MH670 یکی دیگر از محصولات متعددی است که کولر مستر برای گیمرها تدارک دیده است. با وجود اینکه کولر مستر مانور زیادی روی ارگونومی MH670 می‌دهد؛ اما وزن ۳۴۳ گرمی هدفون باعث می‌شود که حتی با وجود گوشی‌های نرم و با کیفیت، نتوانیم آن را هدفون راحتی به‌حساب بیاوریم.

گذشته از خسته‌شدن گوش‌ها و سر به‌دلیل سنگینی هدفون، MH670 در سایر بخش‌ها سنگ تمام می‌گذارد. کیفیت ساخت هدفون کولر مستر عالی است و حس یک محصول پریمیوم را به خوبی منتقل می‌کند. MH670 بازه‌ی فرکانسی ۱۵ هرتز تا ۲۵ مگاهرتز را پوشش می‌دهد و با وجود درایو ۵۰ میلی‌متری کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای را در کاربری‌های مختلف دراختیار قرار می‌دهد.

هدفون باندل کیس گیمینگ کولرمستر

در‌صورتی‌که تنظیمات پیش‌فرض هدفون را نمی‌پسندید، با استفاده از نرم‌افزار MasterPlus می‌توانید کنترل کاملی روی تنظیمات هدفون داشته باشید و صدا را برای کاربردهای مختلف مثل بازی، تماشای فیلم و ویدئو، گوش دادن به موسیقی یا حتی پادکست بهینه کنید.

هدفون MH670 با دانگل ۲٫۴ گیگاهرتزی به سیستم متصل می‌شود و به‌لطف جک ۳٫۵ میلی‌متری، می‌توانید آن را با کابل به‌ دستگاه‌های مختلف مثل کنسول یا گوشی هوشمند هم متصل کنید. میکروفون نیز ماژولار است و امکان جداسازی کامل از بدنه هدفون را دراختیارتان قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

باندل گیمینگ کولر مستر برای کاربرانی که به‌دنبال یک سیستم زیبا و جمع‌وجور، اما پرقدرت هستند گزینه‌ای ایدئال است. سیستم قدرتمندی که با پردازنده نسل یازدهم اینتل و کارت گرافیک اورکلاک شده‌ی RTX 3060 Ti دراختیارتان قرار می‌گیرد، نه‌تنها پتانسیل رقابت با بهترین‌ها را دارد؛ بلکه با وجود جلوه‌ی بصری که کیس Mini-ITX کولر مستر به آن اضافه می‌کند، می‌تواند به یکی از زیباترین اجزای اتاقتان تبدیل شود.

با اضافه‌شدن مانیتور QHD و خمیده‌ی گیگابایت، هدفون با کیفیت و حرفه‌ای کولر مستر و مجموعه‌ی ماوس و کیبورد این برند، خیالتان تا حد زیادی از بابت عملکرد در تمام بخش‌ها راحت خواهد بود.

باندل گیمینگ کولر مستر کیبورد مانیتور موس هدفون

شاید یکی از معدود نقاط ضعف دسکتاپ کولر مستر به فرم فکتور Mini-ITX باز گردد. در واقع کوچک بودن ابعاد کیس باعث می‌شود دستتان در انتخاب سیستم خنک‌کننده چندان باز نباشد. چنین موضوعی به‌معنی ضعف عملکرد باندل کولرمستر نیست؛ اما شاید همین نکته برای گیمرهایی که دوست دارند از آخرین قدرت سخت‌افزار در هنگام اجرای بازی‌ها یا کاربری‌های حرفه‌ای دیگر بهره‌مند شوند، جای اندکی تأمل باقی بگذارد.

ناگفته نماند که می‌توانید کیس Mini-ITX کولرمستر NR200P را با مادربرد Z590I Vision D و پاور کامپیوتر ۷۰۰ وات نیز خریداری کرده و سخت‌افزار دلخواهتان را روی آن سوار کنید.

نکات مثبت

  • طراحی بسیار زیبا و مینیمال کیس با کیفیت ساخت مطلوب
  • انبوهی از پورت‌ها به‌لطف مادربرد Z590I Vision D
  • عملکرد کم‌صدای سیستم خنک‌کننده
  • پایداری عملکرد مناسب

نکات منفی

  • ماندن دمای پردازنده در محدوده‌ی ۱۰۰ درجه‌ی سلسیوس
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات