با راه حل سونی برای اینترنت اشیاء آشنا شوید

چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینترنت اشیاء، حوزه‌ای است که این روزها درباره‌ی آن بسیار می‌شنویم و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی فناوری تلاش می‌کنند تا پلتفرم و راه‌حل‌های خود را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند. سونی نیز راه‌حل خود را برای اینترنت اشیاء دارد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.
تبلیغات

سونی امروز در جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران برگزار کرد به معرفی راه‌حل اینترنت اشیاء خود پرداخت. سونی بر خلاف اکثر شرکت‌ها قصد دارد، راهکار اینترنت اشیاء خود را به صورت تجارت به تجارت (B2B) یا تجارت به تجارت به مصرف‌کننده (B2B2C) ارائه کند. به این ترتیب مخاطب این راه‌حل، مستقیما مصرف‌کنندگان عادی نیستند. سونی تلاش می‌کند راهکار خود را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد تا آن‌ها بتوانند این راه‌حل را بر اساس نیاز کاربران خود سفارشی‌سازی کرده و در قالب محصول خود در اختیار مصرف‌کننده‌ی نهایی قرار دهند.

Sony IOT

سونی به خوبی متوجه شده است که در IOT، بدون همکاری و مشارکت با شرکت‌های مختلف در فیلدهای متفاوت، موفق نخواهد شد. دلیل این موضوع نیز تنوع محصولات خانگی و اعضاء اینترنت اشیاء است که توسط کمپانی‌های بسیاری عرضه می‌شوند. 

سونی اولین موردی که در اینترنت اشیاء خود به آن اهمیت می‌دهد، بحث سلامت است. سونی در راه حل IOT خود بر روی درمان تمرکز نمی‌کند و در عوض تلاش می‌کند تا پیش‌گیری‌های قبل از بیماری و روش‌های حفظ سلامت را به کاربران ارائه کند. به عنوان مثال، در پلتفرم IOT سونی ورزش و تناسب اندام، غذا و محاسبه‌ی معیارهای مختلف برای سلامت دیده شده است. 

مسئاله‌ی مهم دیگر در بحث اینترنت اشیاء، خانه‌ی هوشمند است که سونی نیز توجه ویژه‌ای به آن داشته. سونی سنسورهای متنوعی را برای خانه در نظر گرفته که یکی از آن‌ها، خواب کاربر را تحت‌نظر می‌گیرد و با ارائه‌ی آمارهای روزانه، هفتگی و ماهیانه تلاش می‌کند تا وضعیت خواب اعضاء خانواده را به حالت ایده‌آل برساند و سلامت آن‌ها را نیز در زمان استراحت کنترل کند.

از طرفی ابزارهای هوشمند خانواده‌ی اکسپریا باعث می‌شوند تا ارتباطات بین اعضاء خانواده وارد مرحله‌ی تازه‌ای شود. بیشتر درباره‌ی عملکرد اکسپریا ایر، اکسپریا ایجنت، اکسپریا آی و اکسپریا پروجکتور توضیح دادیم.

Xperia Family - Smart Products

مسئله‌ی بعدی که در اینترنت اشیاء سونی مورد توجه قرار گرفته است بحث امنیت در خانه است. سنسورهای تصویر برداری در بخش‌های مختلف خانه در نظر گرفته می‌شود و قفل درب‌های ورودی نیز هوشمند می‌شوند. از محل کار یا مسافرت به طور کامل می‌توان کنترل ورودی‌ها را به دست گرفت و همچنین همیشه خانه را زیر نظر داشت.

سونی از فناوری تشخیص تصویر نیز بهره می‌برد تا بتواند از آن در بخش‌های مختلف راه‌حل خود برای اینترنت اشیاء (IOT) استفاده کند. سونی با کمپانی‌های مختلف در این زمینه همکاری می‌کند تا بتواند تصاویری که کاربر در نظر دارد را تشخیص داده و اطلاعات مفید پیرامون آن را در اختیارش قرار دهد. مثلا اگر تصویری از غذایی که نمی‌شناسید را به سیستم بدهید، آن‌وقت دستور پخت یا مواد اولیه، میزان کالری و اطلاعاتی از این دست را دریافت خواهید کرد. 

ُّتشخیص تصویر IOT Sony

سونی ادعا می‌کند که در زمینه‌ی تشخیص صدا بسیار قوی است و Xperia Agent بخشی از پلتفرم IOT آن‌ها خواهد بود. سونی با این محصول تلاش می‌کند تا از توان شرکت‌های دیگر و شرکای تجاری خود استفاده کند و از طریق آن تجارت‌های جدید بسازد. 

سونی سناریوهای مختلفی را برای بحث خانه‌ی هوشمند در پلتفرم اینترنت اشیاء خود مطرح کرد. به عنوان مثال در این پلتفرم کاربر در زمان تعیین شده با موزیک خاصی از خواب بیدار می‌شود و همزمان نور اتاق نیز در فاصله‌ی زمانی تعریف شده‌ای روشن می‌شود در این شرایط دمای محیط نیز تغییر می‌کند تا همه چیز برای بیدار شدن آماده شود. سیستم، هر کدام از اعضاء خانواده را می‌شناسد و بلافاصله پس از ورود آن‌ها، تنظیمات مورد نظرشان در اتاق یا بخش‌های دیگر خانه اعمال می‌شود. این تنظیمات، دمای محیط، نور پردازی، فعال یا غیر فعال شدن لوازم خانگی و بسیاری پارامترهای دیگر را شامل می‌شود. هر کدام از اعضاء خانواده، پیغام‌های شخصی خود را بلافاصله پس از ورود به خانه دریافت می‌کنند. این پیغام‌ها می‌توانند از سوی دیگر اعضاء خانواده باشند.

اینترنت اشیاء سونی

برای اتصال به ابزارهای مختلف سونی از چند پروتکل استاندارد پشتیبانی خواهد کرد. در حال حاضر چندین پروتکل مختلف برای اتصال ابزارها به یکدیگر وجود دارد و تقریبا هر کدام از تولیدکنندگان لوازم خانگی تلاش می‌کنند تا پروتکل خود را به استاندارد عمومی تبدیل کنند. در این شرایط موفقیت اینترنت اشیاء با چالش جدی روبر است. سونی می‌گوید از چند پروتکل استاندارد پشتیبانی خواهد کرد؛ اما امکان پشتیبانی از همه پروتکل‌ها را ندارد. آن‌ها منتظر هستند تا نهایتا یک پروتکل به استاندارد جهانی تبدیل شود و همه از آن تبعیت کنند. با این حال تا زمان رسیدن به آن شرایط آرمانی، سونی از چند استاندارد که شرکت‌های بیشتری از آن استفاده می‌کنند، پشتیبانی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات