نتایج بی‌نظیر بنچمارک AnTuTu تراشه‌ی 64 بیتی تگرا K1 منتشر شد؛ رقبا مقهور قدرت SoC جدید انویدیا

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین اتفاقات در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2014 در کنفرانس مطبوعاتی انویدیا و با معرفی یکی از مهمترین محصولات این کمپانی به‌وقوع پیوست. این کمپانی در این نمایشگاه نشان داد که درصدد بازگشت پرقدرت به حوزه‌ی ابزار‌های قابل حمل است. انویدیا در این نمایشگاه از تراشه‌ی جدید خود با نام تگرا‌ کی‌وان پرده برداشت که در دو نسخه‌ی 32 بیتی با پردازنده‌ی 4 هسته‌ای و نسخه‌ی 64 بیتی با پردازنده‌ی 2 هسته‌ای به بازار عرضه خواهد شد.
تبلیغات

نتایج بنچمارک نسخه‌ی 32 بیتی که از 4 هسته‌ی پردازشی مبتنی بر معماری Cortex-A15 آرم بهره می‌برد، در جریان برگزاری نمایشگاه منتشر شد و همگان برقدرت کم‌نظیر این تراشه صحه گذاشتند. انویدیا در نسخه‌ی 64 بیتی از معماری متفاوتی برای هسته‌های خود بهره برده است. این کمپانی در نسخه‌ی 64 بیتی هسته‌های مبتنی بر معماری Denver را به کار خواهد گرفت.

NvidiaK1Int1

هرچند این تراشه تا نیمه‌ی دوم سال 2014 میلادی به بازار عرضه نخواهد شد، اما می‌توان با نگاهی به نتایج به‌دست آمده از بنچمارک این تراشه به قدرت آن پی برد. طبق معمول تیم انتوتو با شکار ابزارهایی که هنوز به بازار عرضه نشده‌اند، نتایج بنچمارک نسخه‌ای از این تراشه‌ی 64 بیتی را منتشر ساخته و زنگ خطر را برای سایر تولیدکننندگان به صدا در آورده است. امتیاز 44,000 کسب شده نشان از قدرت بالای این تراشه دارد که با بهترین نتیجه ثبت شده توسط ابزار‌های مجهز به اسنپ‌دراگون فاصله‌ی زیادی دارد. انویدیا در زمینه‌ی استفاده از رم 2 گیگابایتی مورد استفاده نیز بهبودهایی را به کار بسته است.

NvidiaK1Int2

اما در نتایج نمایش داده شده دو نکته نظر ما را به خود جلب کرده است که فرکانس کاری این تراشه یکی از این موارد است. انویدیا در زمان معرفی این تراشه وعده‌ی فرکانس 2.5 گیگاهرتزی را داده بود در حالی که در نتایج نشان از فرکانس 3 گیگاهرتزی پردازنده‌ی موجود دارد که مطمئنا در به‌دست آمدن نتیجه‌ی فوق تاثیر گذار است. نکته‌ی بعدی در مورد سایر فاکتورهای دخیل در مورد یک تراشه است. یکی از این موارد انرژی مورد استفاده‌‌ی تگرا‌ کی‌وان 64 بیتی است که تاکنون انویدیا اظهار نظری در این مورد انجام نداده است. مطمئنا نمی‌توان قدرت را تنها معیار برای برتری یک تراشه عنوان کرد، چراکه مصرف انرژی نیز یکی از عوامل اساسی ابزار‌های قابل حمل به‌دلیل عدم امکان استفاده از منابع دائمی است.

NvidiaK1Int3

همانطور که می‌دانید انویدیا اولین تولیدکننده‌ی تراشه بود که پای پردازنده‌های 4 هسته‌ای را به دنیای موبایل باز کرد و زمینه‌ی تولید پردازنده‌های هشت هسته‌ای را توسط سایر تولیدکنندگان ممکن ساخت. استفاده از دو هسته ی پردازشی در نسخه‌ی 64 بیتی نشان از تغییر شرایط و بازنگری در سیاست‌های این کمپانی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات