سامسونگ جزییات مربوط به پردازنده اکتا و هگزا بکار رفته در گلکسی اس 5 و گلکسی نوت 3 نئو را منتشر کرد

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ همچون روال گذشته تلفن پرچمدار خود را در دو نسخه و با دو پردازنده متفاوت روانه بازارهای مختلف می‌کند. یکی از نسخه‌های گلکسی اس ۵ به پردازنده Eyxnos 5422 مجهز شده است که دارای ۸ هسته مبتنی بر معماری big.LITTLE آرم است. اما در دل این پردازنده چه هسته‌هایی وجود دارد؟ آیا هر ۸ هسته پردازنده بصورت همزمان قابل استفاده هستند؟
تبلیغات

پردازنده Exynos 5422 مجهز به چهار هسته مبتنی بر معماری Cortex-A15 و چهار هسته Cortex-A7 است که به ترتیب با فرکانس ۲.۱ گیگاهرتز و ۱.۵ گیگاهرتز کار می‌کنند.

در معماری big.LITTLE شرکت آرم در هر لحظه تنها یکی از جفت ۴ هسته‌ای فعال می‌شود. یعنی زمانی که سیستم نیاز به پردازش سنگین ندارد هسته‌های کم مصرف و کم توان Cortex-A7 فعال می‌گردند و وقتی نیاز به پردازش سنگین باشد ۴ هسته مبتنی بر معماری Cortex 15 فعال می‌شوند؛ اما سامسونگ توانسته از الگوریتم خاصی در این سیستم-روی-یک-چیپ بهره ببرد تا در صورت نیاز، هر ۸ هسته پردازنده فعال شوند. این بدین معناست که برخلاف پردازنده‌های اکتا نسل قبل سامسونگ، پردازنده Exynos 5422 قادر است از توان هر ۸ هسته بصورت همزمان استفاده نماید تا امکان ضبط ویدیو در رزولوشن 4K یا ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل میسر شود. این بدین معناست که پردازنده جدید اکتا سامسونگ برخلاف آنچه در گلکسی نوت ۳ بکار گرفته شده بود، قادر به ضبط ویدیو 4K است.

پردازنده بعدی سامسونگ، Eyxnos 5260 است که با نام Exynos 5 Hexa نیز شناخته می‌شود. این پردازنده مجهز به دو هسته ۱.۷ گیگاهرتز مبتنی بر معماری Cortex-A15 و چهار هسته ۱.۳ گیگاهرتز مبتنی بر Cortex-A7 است. این پردازنده ۶ هسته‌ای نیز قادر است در صورت نیاز از توان هر ۶ هسته بصورت همزمان بهره ببرد. اما با این وجود این SoC به اندازه کافی قدرت ندارد تا بستر ضبط فیلم 4Kرا فراهم کند.

سامسونگ به زودی تولید انبوه هر دو پردازنده را آغاز می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات