ایمجینیشن تکنالوجیز پردازنده‌ PowerVR GX6650 را معرفی کرد

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
ایمجینیشن تکنالوجیز پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GX6650 را به عنوان تنها رقیب Tegra K1 معرفی کرد.
تبلیغات

دیروز در خبرها از رونمایی گلکسی اس 5 برایتان گفتیم. یکی از تفاوت‌های گلکسی اس 5 با سایر گوشی‌های رده اول، استفاده از پردازنده‌ی قدرتمندی به نام S801 محصول کوآلکام است. پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه Adreno 330 با سرعت کلاک بالاتر از مدل S800 است. تراشه‌ی تگرا کی‌وان هم در زمینه‌ی گرافیکی بسیار عالی عمل می‌کند. اما رقیب دیگری که شاید در آیپد و آیفون بعدی از آن استفاده شود، پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GX6650 است که در ادامه به بررسی اجمالی آن می‌پردازیم.

پیش‌تر در زومیت به بررسی عمیق تراشه‌ی A7 پرداختیم. اولین تراشه‌ی 64 بیتی وسایل همراه که در آیفون 5S و همچنین آیپدهای جدید به کار گرفته شده و قدرت پردازشی آن، چه در مورد پردازنده‌ی اصلی و چه پردازنده‌ی گرافیکی، بسیار بالاست. در این تراشه از هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری‌های طراحی شده توسط کمپانی Imagination Technologies استفاده شده بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خانواده‌ی Rouge که آخرین پردازنده‌های گرافیکی ایمجینیشن به حساب می‌آیند، به مقاله‌ی "بررسی عمیق تراشه 64 بیتی A7 اپل" سری بزنید.

هر دو سری 6 و 6XT از نظر معماری مشابه هستند. این دو خانواده اولین پردازنده‌های گرافیکی با معماری کاملاً اسکالر به شمار می‌روند و از گروه‌های یکپارچه‌ی شیدری یا به اختصار USC استفاده می‌کنند. روش رندر به صورت تعویقی تکه‌تکه است که در مقاله‌ی بررسی A7 به جزئیات آن پرداختیم.

در اینجا بحث را مختصر کرده و تنها پرچم‌داران پردازنده‌های گرافیکی وسایل همراه را در برابر هم قرار می‌دهیم.

به جدول زیر توجه کنید:

powervr-gx6650-1

معنی عبارات فوق این است که به عنوان مثال: تگرا کی‌وان برای انجام محاسبات 32 بیتی ممیز شناور، 192 عدد ALU در اختیار دارد که در یک سیکل کلاک، 384 عمل ممیز شناوری را انجام می‌دهند. تعداد پیکسل‌هایی که در یک سیکل کلاک توسط خروجی‌های رندرینگ، رندر می‌شوند، 4 عدد است و تعداد تکسل‌ها که عناصر تشکیل‌دهنده‌ی بافت هستند و در یک سیکل کلاک پردازش می‌شوند هم 8 عدد است.

مهم‌ترین سطر جدول فوق GFLOPS است، 1 گیگافلاپس یعنی 1 میلیارد عمل ممیز شناوری در یک ثانیه. بنابراین با فرض سرعت کلاک 300 مگاهرتز برای تمام مدل‌ها، هر یک از پردازنده‌های ذکر شده توان خام محاسباتی متفاوتی دارد که در سطر پنجم ذکر شده است. توضیح اینکه برای محاسبه‌ی توان خام پردازشی، سرعت کلاک یعنی 300 مگاهرتز را در تعداد اعمال ممیز شناوری که در هر سیکل انجام می‌شوند ضرب کنید. این عدد گرچه معرف کارایی یک پردازنده‌ی گرافیکی در بنچ‌مارک یا بازی خاصی نیست، اما معیاری از مقایسه‌ی قدرت پردازشی تراشه‌های مختلف به حساب می‌آید.

با توجه به جدول فوق قدرت پردازشی فوق‌العاده بالای تگرا کی‌وان قابل بررسی است اما پردازنده‌ی گرافیکی جدید ایمجینیشن یعنی PVR GX6650 هم به اندازه‌ی تگرا کی‌وان سریع است. اگر در مورد گلکسی اس5، ای‌جی G2 یا اکسپریا Z1 و Z2 سوال دارید، باید بگوییم که Adreno 330 در این گوشی‌های رده اول با سرعت کلاک 450 یا  مگاهرتز 550 و اخیراً در گلکسی اس 5 با سرعت 578 مگاهرتز مشغول به کار است، اما در سرعت مقایسه‌ای ما یعنی 300 مگاهرتز، حاصل کار 86.4 گیگافلاپس قدرت خام پردازشی است که نمی‌توان آن را با 115 گیگافلاپسی که در انویدیا تگرا کی‌وان یا GX6650 ایمجینیشن ذکر شد، مقایسه کرد.

توجه کنید در ستون آخر کارت گرافیک رده پایینی به نام GTX 650 قرار داده شده تا به عنوان یکی از محصولات ویژه‌ی کامپیوترهای ضعیف یا حداکثر متوسط، با تراشه‌های وسایل همراه مقایسه شود.

مدل دیگر که به عنوان مرجع در جدول فوق گنجانده شده، G6430 است که همان پردازنده‌ی گرافیکی به کار رفته در تراشه‌ی A7 اپل است که قبلاً قدرت پردازشی بالای آن را در آیپد ایر یا آیفون 5S شاهد بودیم.

چیزی که در جدول فوق ذکر نشده و در دنیای وسایل همراه بسیار مهم است، میزان توان مصرفی است. کارت گرافیک دستاپی GTX 650 قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد ولیکن توان مصرفی آن بالای 40 وات است در حالیکه سیستم-روی-یک-چیپ‌هایی مثل تگرا کی‌وان، مصرفی کمتر از ده وات و در بیشتر موارد کمتر از 2 وات دارند. جالب است که تگرا کی‌وان با چنین توان مصرفی پایینی، 40 درصد کارایی GTX 650 را ارایه می‌کند.

در حال حاضر GX6650 در هیچ محصولی به کار گرفته نشده و در واقع فعلاً یک طرح خالص است. شاید در سال‌های آینده یکی از اولین تراشه‌هایی که از این پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند استفاده می‌کند، تراشه‌ای به نام A8 یا A8X اپل باشد. گرچه تا زمان رونمایی آیفون و آیپد بعدی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارایه کرد و احتمال اینکه یکی دیگر از تولیدکنندگان تراشه مثل سامسونگ یا میدیاتک از آن استفاده کنند، کم نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات