کوالکام پردازنده‌ اسنپ‌دراگون 801 با عملکرد بهتر و اسنپدراگون 615 و 610 را با معماری 64 بیتی معرفی کرد

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام تراشه‌ی جدید خود را با نام اسنپ‌دراگون 801 به بازار معرفی کرد. به‌نظر می‌رسد کوالکام این تراشه را به‌منظور پر کردن فاصله‌ی محصول سال پیش خود، اسنپ‌دراگون 800 و تراشه بعدی خود که اسنپ‌دراگون 805 نام دارد و هنوز به بازار عرضه نشده، معرفی کرده است. اما شاید یکی از جالب‌ترین محصولاتی که توسط کوالکام عرضه شده است، اسنپ‌دراگون 615 باشد که از هشت هسته‌ی پردازشی 64 بیتی بهره می‌برد.
تبلیغات

در مقایسه با اسنپ‌دراگون 800 که محصول سال گذشته‌ی این کمپانی است، اسنپ‌دراگون 801 با بهبود 14 درصدی در سرعت پردازشی هسته‌های Krait 400 و بهبود 28 درصدی در کارایی پردازنده‌های گرافیکی آدرنو 330 همراه شده است. ضمنا این تراشه شاهد یک بهبود در پردازش تصاویر ثبت شده توسط دوربین است که منجر به بهبود کارکرد آن به اندازه‌ی 45 درصد شده است. از‌این‌رو می‌توان این تراشه را هم از لحاظ کارایی و مصرف انرژی یک پله بالاتر از اسنپ‌دراگون 800 عنوان کرد. مطمئنا ارایه‌ی این تراشه به منظور استفاده از آن در محصولاتی است که در جریان کنگره‌ی موبایل بارسلون معرفی خواهند شد، چنانچه این تراشه در پرچمدار سونی یعنی اکسپریا Z2 به کار گرفته شده است.

بهبود پردازش تصاویر ثبت شده توسط دوربین در این تراشه به‌منظور بهبود کارایی سنسورهایی با رزولوشن بالا انجام گرفته است که از این‌رو ثبت تصاویر با دوربین‌هایی با رزولوشن بالا را همچون لومیا 1020 که از یک سنسور 41 مگاپیکسلی بسیار بهتر خواهد کرد. از دیگر تغییرات اعمال شده در این تراشه می‌توان به تعبیه یک مودم چند کاناله‌ی 4G LTE Cat4 در آن اشاره کرد. این تراشه‌ از شبکه‌های وای‌فای با استااندارد 802.11ac نیز پشتیبانی می‌کند. این تراشه علاوه بر بهبود عملکرد در در هسته‌های گرافیکی و پردازشی خود، از مکانیزمی پیروی می‌کند که براساس آن هسته‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه از چرخه‌ی تامین انرژی خارج می شوند و در نتیجه انرژی مورد استفاه کاهش پیدا می‌کند.

SnapDragon801

این کمپانی پیش از این بارها در پاسخ به تولید تراشه‌هایی با هسته‌های بیشتر اعلام کرده بود که کارایی تراشه‌ها به تعداد هسته‌های مورد استفاده در آن وابسته نیست، اما کوالکام امروز خبر از عرضه‌ی یک تراشه‌ی 8 هسته‌ای داد. تراشه ی مورد نظر اسنپ‌دراگون 615 است که از هشت هسته‌ی 64 بیتی مبتنی بر معماری ARM Cortex A53 استفاده می‌کند. این تراشه به‌همراه یک تراشه‌ی 4 هسته‌ای 64 بیتی دیگر با نام اسنپ‌دراگون 610 همراه خواهد شد.

هر دو تراشه‌ی 64 بیتی از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 405 استفاده خواهند کرد. همچنین تراشه‌های 64 بیتی از شبکه‌های مخابراتی LTE Cat4 نیز پشتیبانی می‌کنند. همچنین فناوری‌های مربوط به شبکه‌های مخابراتی 3G‌نیز از قبیل +HSPA، CDMA و TD-SCDMA‌ نیز پشتیبانی می‌کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط کوالکام تراشه‌های 64 بیتی این کمپانی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2014 میلادی در قالب محصولاتی پای در بازار خواهند گذاشت، هرچند محصول قدرتمند اسنپ‌دراگون 801 امروز در قالب اکسپریا Z2 سونی و تبلت Z2 سونی معرفی شد.

برای مشاهده کلیه مقالات مرتبط با کنگره جهانی موبایل 2014 می‌توانید به صفحه اختصاصی MWC 2014 مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات