IBM و Darpa در حال تولید تراشه‌هایی با قابلیت انهدام خودکار خود هستند

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مطمئناً شما نیز کارتون کارآگاه گجت را مشاهده کرده‌اید. کارآگاه گجت در ابتدای هر داستان، کاغذی را حاوی مأموریت خود دریافت می‌کرد که قابلیت معدوم شدن خودکار داشت. مفهوم انهدام خودکار ابزارها تا حال فقط در فیلم‌های علمی‌-تخیلی و همچنبن کارتون‌هایی چون کارآگاه گجت مشاهده شده است. اما شاید این مهم در آینده‌ای نزدیک به واقعیت بپیوندد؛ چراکه براساس گزارش‌های منتشر شده، کمپانی آی‌بی‌ام و دارپا در حال توسعه‌ی تراشه‌ای هستند که قابلیت انهدام خودکار دارد.
تبلیغات

براساس گزارشی که اخیراً منتشر شده است، کمپانی IBM‌ و DARPA (آژانس تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی ) در حال توسعه ی تراشه‌ای هستند که قابلیت معدوم شدن خودکار را دارا است.

نباید انتظار داشت تا این تراشه همچون آنچه که در فیلم‌های نمایش داده می‌شود، منفجر شده و نابود گردد. سال گذشته نیز اخباری در مورد تولید چنین ابزاری توسط دارپا منتشر شده بود. براساس اطلاعات ارائه شده این تراشه قابلیت تجزیه‌شدن بصورت جزیی یا کامل را با محیط اطراف دارد.

IBM‌ پس از کسب اطلاع از پروژه‌ی دارپا، با سرمایه‌گذاری 3.45 میلیون دلاری به یکی از شرکای این طرح تبدیل شد. این پروژه‌ با نام منابع قابل برنامه‌ریزی نهان‌شو (Vanishing Programmable Resource-VAPR) شناخته شده و توسعه‌دهندگان، درصدد ساخت طیف جدیدی از محصولات الکترونیک هستند.

آلیسیا‌جانسون، مدیر پروژه‌ی دارپا، در خصوص تولید این تراشه‌ی جدید چنین اظهار نظر کرده است:

همانطور که می‌دانید، تراشه‌های کنونی که برای کابردهای روزانه تولید می‌شوند، قابلیت ماندگاری تا مدت نامحدودی را دارند؛ اما ما درصدد تولید محصولی هستیم تا برای مدت محدودی و تا زمان مورد نیاز بودن آن قابل استفاده باشد.

براساس نظریات IBM، می‌توان تمامی منابع مورد نیاز برای تولید یک تراشه را در قالب یک مجموعه‌ی بسیار کوچک قرار داد تا در صورت عدم نیاز، قابلیت تجزیه و درهم‌آمیختن با گرد و غبار را داشته باشد. اما دارپا معماری متفاوتی را در نظر گرفته است که مبتنی بر استفاده از یک فلز با قابلیت واکنش یا فیوز است تا در زمان مورد نیاز، تراشه از بین برود.

هدف دارپا استفاده از این فناوری در ساخت محصولاتی است که خود توسعه می‌دهد. درصورتی که یکی از این ابزار ها به دست رقبا افتاد، می‌توان با فعال‌کردن ویژگی مورد نظر، اطلاعات حساس را از طریق از بین بردن تراشه از بین برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات