کوالکام در حال توسعه‌ی یک تراشه‌ی 8 هسته‌ای 64 بیتی با نام اسنپ‌دراگون 810 است

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل با عرضه‌ی اولین سیستم روی چیپ 64 بیتی مبتی بر معماری ARM تمامی رقبای خود ا پشت سرگذاشت. انویدیا در نمایشگاه CES 2014 نیز پرده از تراشه‌ی تگرا کی‌وان برداشت که بنچمارک‌های ارائه شده برای آن با عملکرد خیره‌کننده‌ای تراشه A7 اپل را پشت سر نهاد. اما به نظر می‌رسد نوبت بازیگر سوم دنیای تراشه‌ها باشد تا محصول خود را برای رقابتی تنگاتنگ راهی کارزار مبارزه کند.
تبلیغات

درصورتی که اخبار منتشر شده در مورد تراشه‌ی 64 بیتی کوالکام که لقب بزرگترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های ابزار‌های قابل حمل را یدک می‌کشد، صحیح باشد، این محصول نه‌تنها تراشه A7 اپل، بلکه تگرا کی‌وان انویدیا را نیزمقهور قدرت بی‌بدیل خود خواهد کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده، کوالکام در حال توسعه‌ی تراشه‌ای با نام اسنپ‌دراگون 810 است که با استفاده از 8 هسته‌ی اختصاصی 64 بیتی با 4 مگابایت حافظه‌ی کش و فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتز توسعه داده خواهد شد. همچنین کوالکام از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 430 در این تراشه استفاده خواهد کرد که در فرکانس 500 مگاهرتز به پردازش اطلاعات گرافیکی مشغول خواهد شد.کوالکام در این تراشه از کنترل حافظه‌های LPDDR3/LPDDR4 به‌منظور افزایش سرعت پردازش اطلاعات وبهینه ساختن روند انجام وظیفه‌ی تراشه استفاده کرده است. براساس اخبار منتشر شده این تراشه در دو نسخه‌ی به بازار عرضه خواهد شد که نسخه‌ی MSM8994 به‌همراه قابلیت پشتیبانی از کانال‌های پایه عرضه شده و نسخه‌ی APQ8094 فاقد این ویژگی خواهد بود. همچنین شایعات استفاده از لیتوگرافی 20 نانومتری را در توسعه‌‌ی این چیپ وعده داده‌اند.

همانطور که می‌توان از مشخصات ارائه شده برای این تراشه نیز استنباط کرد، اسنپ‌دراگون 810 دارای عملکرد فوق‌العاده‌ای خواهد بود. برخی از وب‌سایت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، خبر از قابلیت استفاده از این تراشه‌ها در تلفن‌های‌هوشمند، تبلت‌ها و همچنین کنسول‌های بازی داده‌اند.

تراشه‌های A7 اپل و تگرا کی‌وان انویدیا از هسته‌های Cyclone و Denver استفاده می‌کنند که هریک دربردارنده‌ی دو هسته‌ی پردازشی هستند. درصورتی که هسته‌های Krait64 به اندازه‌ی Cortex-A57 قوی باشند، باید شاهد ظهور تراشه‌ی قدرتمندی از کوالکام باشیم که هیچ‌یک از محصولات موجود در بازار یارای رقابت با آن را نخواهند داشت.

سال گذشته‌ی میلادی کوالکام در حال توسعه‌ی تراشه‌‌هایی برای سرورها بود. سیستم روی چیپ‌های مورد نظر برای جای گرفتن در قلب پردازشی میکرو سرورها به کار گرفته خواهند شد. این چیپ‌ها از قابلیت‌هایی چون پشتیبانی از حافظه‌های سطح سرور، پورت ATA یا SAS را داشته و به‌همراه پورت اترنت عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات