تماشا کنید: دموی ویدئویی قابلیت‌های گرافیکی چیپ تگرا K1 انویدیا

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
همانطور که می‌دانید انویدیا دیروز پرده از آخرین چیپ خود یعنی تگرا کی‌وان برداشت. این چیپ از معماری کپلر که در پردازنده‌های گرافیکی ساخت انویدیا استفاده می‌شود، بهره برده است و دارای 192 هسته‌ی پردازشی CUDA است. انویدیا در غرفه‌ی مخصوص خود در نمایشگاه CES نمونه‌ای از تبلت مجهز به چیپ انویدیا را به نمایش گذارده است که می‌توان در آن قدرت پردازشی این چیپ را مشاهده کرد.
تبلیغات

آگاهی از این نکته خالی از لطف نیست تا بدانید که چیپ قبلی انویدیا، یعنی تگرا 4 از 72 هسته بهره می‌برد.

براساس ادعای انویدیا پردازنده‌ی گرافیکی چیپ تگرا K1 دارای قدرتی فراتر از پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 است. همچنین انویدیا قدرت پردازنده‌ی گرافیکی چیپ A7 اپل را نیز زیر سوال برده است و براساس اطلاعات ارائه شده، قدرت پردازنده‌ی گرافیکی تگرا K1 سه برابر GPU آیفون 5S است.

از این‌رو می‌توان قدرت بالای این چیپ را در ویدئویی که در ادامه می‌توانید به نظاره بنشینید، مشاهده کرد. در این ویدئو نورپردازی و حالات صورتی شخصیت نمایش داده شده شباهت بی‌بدیلی به نمونه‌های واقعی دارد. لازم به‌ذکر است که به لطف استفاده از معماری کپلر، این چیپ از DirectX11 و OpenGL 4.4 نیز پشتیبانی می‌کند.

لینک دانلود ویدئو

در مورد پردازنده‌ی اصلی نیز این چیپ در دو نسخه ارائه داده خواهد سد. نمونه‌ی اولیه یک نسخه‌ی چهارهسته‌ای Cortex-A-15 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتزی خواهد بود و پیش از نسخه‌ی دو هسته‌ای دنور که نسخه‌ای از ARMv8 با فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی است به بازار عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که نسخه‌ی دوم یک چیپ پردازشی 64 بیتی است.

انویدیا نسخه‌ی دیگری از تگرا K1 را نیز برای استفاده در صنایع خودروسازی عرضه خواهد کرد که قابلیت پردازش اطلاعات مربوط به سنسورها و نشانگرهای خودرو را دارا است.

برای آگاهی از ساختار و جزئیات این چیپ می‌توانید مقاله‌ی بررسی عمیق چیپ تگرا K1 انویدیا را مطالعه کنید.

برای مشاهده کلیه مقالات CES 2014 به آدرس zoomit.ir/ces/ مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات