رونمایی از پردازنده اختصاصی سامسونگ در CES 2014

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
با معرفی اولین چیپ 64 بیتی مبتنی بر معماری آرم توسط اپل، دیگر شرکت‌های سازنده چیپ‌های آرم با سرعت بیشتری به توسعه چیپ‌های 64 بیتی خود مشغول شده‌اند. سامسونگ که با سری اگزینوس از جمله سازندگان مطرح چیپ‌های آرم به‌شمار می‌رود سخت در حال تلاش برای آماده سازی سری 64 بیتی اگزینوس هست. به‌نظر می‌رسد CES 2014 موقعیت مناسبی برای معرفی چیپ‌های 64 بیتی این شرکت باشد.
تبلیغات

در روزهای پیشین خبرهای درز کرده از اولین چیپ 64 بیتی سامسونگ که قرار است در نمایشگاه CES معرفی شود را در قالب یک پست به اطلاع شما رساندیم. با توجه به اهمیت این موضوع، در این چند روز خبرنگاران با وسواس بیشتری این موضوع را دنبال کرده‌اند تا بتوانند خبرهای بیشتری از چیپ‌ها و مشخصات آن‌ها به‌دست آورند. به‌هرحال به احتمال فراوان، Galaxy S5 پذیرای یکی از چیپ‌های معرفی شده خواهد بود که همین امر، اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند.

سامسونگ قرار است در اگزینوس 6 خود نیز از فناوری big.Little استفاده کند اما با این تفاوت که در چیپ چدید خود امکان استفاده همزمان 8 هسته پردازشی که قادر است بهترین عملکرد را در کنار کمترین توان مصرفی به ارمغان آورد، را فراهم کند که با نام فناوری پردازش چندگانه ناهمگون، HPM شناخته می‌شود.اطلاعات بیشتر را می‌توانید از مقاله اگزینوس سامسونگ با قابلیت فعالیت همزمان هشت هسته به اوج باز می‌گردد، به‌دست آورید.

اما علاوه بر معرفی این چیپ که احتمالا در آن از هسته‌های ARM Cortex A57 و A53 استفاده شده است، خبرهای جدید نشانه هایی از معرفی اولین چیپ اختصاصی سامسونگ با نام Exynos S در این نمایشگاه در خود دارد. Exynos S نیز مبتنی بر معماری 64 بیتی آرم است که هسته‌های پردازشی آن توسط سامسونگ بهینه شده است. ( مشابه آنچه که کوالکام در هسته‌های Krait انجام می دهد یا مشابه آنچه اپل در Cyclone انجام داده است). طبق اطلاعات درز کرده، پردازنده اختصاصی سامسونگ 1.43 برابر سریع‌تر از کوالکام S800 می‌باشد، هرچند که اشاره درستی به نحوه این مقایسه و نوع لیتوگرافی نشده است. بر این اساس باید منتظر آن باشیم که سامسونگ در CES امسال همزمان از اگزینوس 6 و همچنین SOC اختصاصی خود با نام اگزینوس S پرده‌برداری کند.

خبر خوش دیگر آنکه، به‌احتمال زیاد Exynos 5420 که در نوت 3 و نوت 10.1 نسخه 2014 از آن به‌عنوان قلب پرقدرت پردازشی استفاده شده بود قرار است با آپدیت نرم‌افزاری پذیرای همزمان هشت هسته با فناوری HPM باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات