اطلاعات مربوط به نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با نام Broadwell منتشر شد: لیتوگرافی 14 نانومتری، گرافیک قوی‌تر و مصرف بهینه‌تر

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
اینتل اطلاعات مربوط به نسل بعدی پردازنده‌های خود را با نام Broadwell منتشر کرد. این پردازنده‌ها که قرار است سال آینده جایگزین Haswell شوند، براساس لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته می‌شوند و از نظر مصرف انرژی نسبت به نسل چهارم بهینه‌تر عمل می‌کنند.
تبلیغات

پردازنده‌های نسل پنجم اینتل تغییرات اساسی نسبت به هسول نخواهند کرد، اما تغییر لیتوگرافی از 22 نانومتر در نسل چهارم به 14 نانومتر در نسل پنجم باعث بهینه‌تر شدن مصرف انرژی می‌شود. از طرفی اینتل یک واحد پردازش گرافیکی قوی‌تر را نیز در این پردازنده‌ها قرار خواهد داد.

نسخه خاصی از پردازنده‌های Core i از خانواده Broadwell همچون نسل‌های قبلی اینتل در سری خاصی که با حرف K همراه است، ارائه می‌شوند؛ این پردازنده‌ها برای کاربران حرفه‌ای و آن‌هایی که بدنبال اورکلاکینگ هستند، مناسب است. مالتی‌پلایر هسته این پردازنده‌ها آنلاک است و از این رو امکان اورکلاک نمودن پردازنده وجود دارد.

پردازنده‌های فعلی Core i5 و Core i7 اینتل از واحد پردازش گرافیکی Intel HD 4500 بهره می‌برند که دارای 20 واحد پردازش تا فرکانس 1.25 گیگاهرتز است. برخی مدل‌های قوی‌تر نیز به گرافیک Intel HD 5600 Iris مجهز شده‌اند که از 40 واحد پردازشی و حافظه کش داخلی از نوع eDRAM بهره می‌برد. حال اینتل در Broadwell-K از یک گرافیک به مراتب قوی‌تر در سطح گرافیک‌های مستقل با 128 مگابایت حافظه اختصاصی داخلی از نوع eDRAM استفاده نموده است که بازده به مراتب بالاتری را ارائه می‌کند.

گرافیک داخلی پردازنده‌های رده بالای Broadwell-K از DirectX 11.1 ،OpenGL 4.1 و همچنین OpenCL 1 پشتیبانی می‌کنند. اینتل همچنین یک فناوری خاص به نام Quick Sync Video را در پردازنده‌های نسل آینده خود بکار گرفته تا رمز گذاری و رمز گشایی فرمت‌های تصویری MPEG و JPEG را برعهده گرفته و خروجی با رزولوشن 4K Ultra HD را پشتیبانی کند.

پردازنده‌های Broadwell-K از فناوری‌های Hyper-Threading و TurboBoost پشتیبانی می‌کنند و دارای 8 مگابایت حافظه کش برای سری Core i7 و 6 مگابایت حافظه کش برای Core i5 هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات