مدیاتک چیپ هشت هسته‌ای خود را با شعار اولین چیپ هشت هسته‌ای واقعی عرضه کرد

پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
پس از معرفی چیپ Snapdragon S805 توسط کوالکام، مدیاتک از پردازنده‌ی MT6592 پرده برداشت و براساس ادعای این شرکت، این محصول‌ اولین پردازنده‌ی هشت هسته‌ای در بین پلتفرم‌های تلفن‌های هوشمند است. به‌نظر می‌رسد علاوه بر امکانات و ویژگی‌های این پردازنده که بر اساس ادعای مدیاتک شامل کارایی بالا در اجرای بازی‌ها، تعادل میزان فعالیت آن با مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی است، این محصول یک پردازنده‌ی ویژه است، چراکه مدیاتک پردازنده‌ی هشت هسته‌ای 5420 اگزینوس سامسونگ را در نظر نگرفته و محصول خود را با عنوان اولین پردازنده‌ی هشت هسته‌ای معرفی نموده است.
تبلیغات

MT6592 براساس لیتوگرافی 28 نانومتری ساخت HPM تولید شده که استفاده از فرکانس حداکثری 2 گیگاهرتزی را برای هر هسته ممکن ساخته است. همچنین MT6592 دارای واحد گرافیک چهارهسته‌ای  ARM Mali-450MP با فرکانس کاری 700مگاهرتزی است. مدیاتک مدعی است که پردازنده‌ی گرافیکی محصول جدید خود قادر به پخش ویدئوهایی با کیفیت 4k*2k H.264 بوده و همچنین ویدئوهایی با کدک H.265 و VP9 را پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های جالب این چیپ می‌توان به فناوری ClearMotion اشاره کرد که قادر است بصورت خودکار فریم‌ریت ویدئوها را از 24 یا 30 فریم بر ثانیه به 60 فریم‌برثانیه تبدیل کند که منجر به پخش روان‌تر ویدئو می شود.

MediaTekOcta

در حقیقت مدیاتک با کنترل و بهره‌گیری از توان پردازشی هر هشت هسته، کار بزرگی را انجام داده است. سامسونگ نیز در پردازنده‌ی 5420 اگزینوش خود اینکار را انجام داده است، اما به‌نظر می‌رسد مدیاتک با کسب تجربه از ضعف‌های اگزینوس، سعی کرده است تا چیپ خود را بهینه‌ طراحی کند. مدیاتک برای هسته‌های پردازشی از Cortex-A7 استفاده کرده و آن‌ها را با استفاده از چینش big.LITTLE کنار هم قرار داده است. اما به‌نظر می‌رسد معماری استفاده شده در این چیپ، big.LITTLE نباشد، چراکه این نوع چینش برای هسته‌های ناهمگون استفاده می‌شود. برای مثال برای چینش هسته‌های قوی‌تر در کنار هسته‌های ضعیف‌تر از این چینش تبعیت می‌شود. از‌این‌رو به‌‌نظر می‌رسد چینش استفاده شده نوعی از مدل little.LITTLE باشد. در این مدل، مدیاتک از الگوریتم برنامه‌ریزی خود برای کنترل دما و مصرف انرژی هسته‌ها استفاده کرده تا مصرف انرژی بهینه‌تری را به‌دست آورد.

نظر شما در این موردچیست؟ چرا مدیاتک با وجود چیپ هشت هسته‌ای اگزینوس، محصول خود را با نام اولین معرفی کرده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات