آرم از پردازنده گرافیکی فوق العاده سریع Mali-T760 با 400 درصد مصرف انرژی بهینه‌تر رونمایی کرد

سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
امروز آرم دو عضو جدید Mali-T720 و Mali-T760 را به پردازنده‌های گرافیکی (GPU) خود افزود. پردازنده T720 میان رده به شمار می‌رود و در واقع جایگزینی برای Mali-400MP و Mali-450MP به شمار می‌رود، اما Mali-T760 همان پردازنده‌ای است که انتظار می‌رود بسیاری از تلفن‌های هوشمند نسل بعدی از آن استفاده کنند.
تبلیغات

آرم ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی Mali-T760 بیش از 400 درصد از نظر مصرف انرژی نسبت به Mali-T605 بهینه شده است. در حال حاضر سیستم-روی-یک-چیپ (SoC) بیش از 50 درصد از تلفن‌های اندرویدی از گرافیک Mali بهره می‌برند. حال با معرفی این گرافیک جدید احتمالا تبلت‌های بسیاری نیز نسبت به استفاده از این گرافیک اقدام خواهند کرد. چرا که این پردازنده علاوه بر ارائه قدرت و بازده بالاتر، مصرف انرژی به مراتب پایین‌تری نیز دارد. جالب است بدانید که در حال حاضر تنها 20 درصد از پردازنده‌های استفاده شده در تبلت‌ها با گرافیک Mali یکپارچه شده‌اند.

پردازنده‌های گرافیکی میان-رده آرم شامل Mali-300, Mali-400MP و Mali-450 همگی براساس معماری Utgard این شرکت طراحی شده‌اند. اما پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تر و رده-بالای آرم مانند Mali-T604 براساس معماری به نام Midgard طراحی شده بودند. حال آرم یک پله بالاتر رفته و پردازنده میان-رده جدید خود، Mali-T720 را براساس معماری Midgard طراحی نموده است.

Mali-T720-block-diagram

Mali-T720

تولیدکنندگان SoC می‌توانند از این GPU به همراه هسته‌های مبتنی بر معماری Cortex-A7 یا Cortex A12 و همچنین هسته‌های 64 بیتی Cortex-A53 استفاده نمایند. این پردازنده گرافیکی قادر است با حداکثر فرکانس 600 مگاهرتز کار کند و حداکثر پیک بازده آن به 81.6 گیگافلاپس (GFLOPS) کار کند. برای مقایسه بهتر جالب است بدانید که Mali-400MP که در پردازنده Exynos 4412 سامسونگ استفاده شده، دارای بازده 19.2 گیگافلاپس است.

T720 نه تنها از نظر قدرت و بازده تقریبا 4 برابر Mali-400MP عمل می‌کند بلکه ابعاد آن کاهش یافته و همچنین مصرف انرژی نیز در آن 150 درصد کمتر شده است. سایز کوچک‌تر این GPU باعث می‌شود تا سایز کلی SoC کاهش یافته و در نتیجه هزینه ساخت آن را نیز نسبت به قبل ارزان کند. T720 برای فرایند ساخت 28 نانومتری طراحی شده و آرم اجازه استفاده از 8 هسته Shader را در آن داده است. این پردازنده برای استفاده در سیستم عامل اندروید بهینه شده و از فناوری OpenGL ES 3.0 و RenderScript پشتیبانی می‌کند.

Mali-T760-block-diagram

Mali-T760

آرم در مورد T760 نیز توضیحات کاملی را ارائه نموده است. این پردازنده گرافیکی تا حداکثر 16 هسته Shader را پشتیبانی می‌کند که بازده‌ای معادل 326 گیگافلاپس را ارائه می‌کند. مصرف انرژی در این پردازنده نسبت به Mali-T604 نزدیک به 400 درصد کاهش یافته است.

یکی از ترفندهایی که در معماری Mali-T760 بکار گرفته شده، تکنیک خاصی است که باعث کاهش پهنای باند مصرفی و متقابلا کاهش مصرف انرژی می‌شود. آرم این تکنیک را ARM Frame Buffer Compression یا AFBC می‌نامد. در این روش اطلاعات پیش از انتقال به بخش‌های مختلف SoC، ابتدا فشرده شده و سپس ارسال می‌شود. سپس به روش خاصی که از آن با نام Smart Composition یاد می‌شود تنها آن بخشی از اطلاعات که تغییر می‌کنند، مجددا رندر شده و منتقل می‌گردند. به این ترتیب پهنای باند اشغالی در SoC کاهش یافته و مصرف انرژی نیز بهبود می‌یابد. برای نمونه در بازی Angry Birds تمام فریم تصویر همواره در حال تغییر نیست و نیازی نیست که کل تصویر همواره در حال رندر شدن باشد. در GPU جدید آرم تنها بخش‌هایی از تصویر که در حال تغییر هستند، مجددا رندر می‌شوند و از این رو GPU پردازش کمتری را انجام می‌دهد.

گرافیک T760 از APIهای مختلف زیر پشتیبانی می‌کند:

  • Khronos compliant OpenGL® ES 3.0 /2.0 / 1.1,
  • Microsoft Windows compliant Direct3D 11.1
  • Full profile OpenCL® 1.1
  • RenderScript/ FilterScript

T760 از 16 هسته Shader و حداکثر فرکانس 600 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که حداکثر بازده 326.4 گیگافلاپس به همراه نرخ 9.6 گیگاپیکسل در ثانیه را برای Pixel Fillrate ارائه می‌کند.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که کدامیک از تولیدکنندگان مطرح نیمه هادی از این گرافیک در SoC ساخت خود بهره خواهند برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات