ایمجینیشن جزئیات اولین هسته‌های کارآمد پردازنده‌ی اصلی خود را منتشر کرد

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ایمجینیشن تکنالوجیز نیز مثل آرم یک کمپانی طراحی است و در گذشته فعالیت خود را روی طراحی هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی متمرکز کرده بود.
تبلیغات

کمپانی ایمجینیشن تکنالوجیز در تابستان از تولید پردازنده‌ی اصلی خود خبر داده بود. پس از چند ماه بالاخره نوبت به معرفی دقیق هسته‌های پردازنده‌ی اصلی این کمپانی رسیده که قرار است مستقیماً با طرح‌های آرم و شرکای بزرگی چون اپل، کوآلکام، سامسونگ و انویدیا رقابت کنند و کارآیی وسایل همراه را بهبود ببخشند. ببینیم هسته‌های P5600 چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارند؟

ایمجینیشن تکنالوجیز نیز مثل آرم یک کمپانی طراحی است و در گذشته فعالیت خود را روی طراحی هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی متمرکز کرده بود. در پرچم‌دارانی مثل آیفون و گوشی سامسونگ گلکسی اس 4 از هسته‌های گرافیکی این کمپانی استفاده شده است.

کمپانی ایمجینیشن جزئیات اولین هسته‌های کارآمد پردازنده‌ی اصلی خود را منتشر کرد

با الحاق کمپانی MIPS به ایمجینیشن، فعالیت این کمپانی معروف گسترده‌تر شده است. اولین محصول کمپانی در این راستا، P5600 است. پردازنده‌ای که اساس طراحی آن بر پایه معماری هسته‌های سری  ۵ کمپانی MIPS شکل گرفته و اولین عضو از کلاس P خانواده‌ی Warrior به حساب می‌آید.

بهینه‌سازی‌های انجام شده برای افزایش عملکرد

از جمله تغییرات عمده می‌توان به پشتیبانی از کدهای ۱۲۸ بیتی SIMD اشاره کرد که برای کاربردهایی با داده‌های موازی مثل پردازش سیگنال‌های دیجیتال یا DSP، عکاسی و مالتی‌مدیا مناسب است. منظور از SIMD یا Sinlge Instruction, Multiple Data کدهای تک دستوری با چند داده است.

P5600 قادر به پردازش محاسبات روی اعداد صحیح ۸ بیتی تا اعداد ممیز شناوری با دقت دو برابر به صورت عادی و طبیعی است و در واقع این محصول، اولین هسته‌ پردازنده‌ی اصلی MIPS است که به طور کامل از کدهای ۱۲۸ بیتی پشتیبانی می‌کند.

در واقع P5600، اولین هسته‌ پردازنده‌ی اصلی MIPS است که به طور کامل از کدهای ۱۲۸ بیتی پشتیبانی می‌کند.

گزارشات حاکی از آن است که کارایی هسته‌های P5600 در دستورات ۳۲ بیتی بسیار خوب است و در مقایسه با رقبا، مساحت کمتری اشغال می‌کنند. به عنوان مثال P5600 حدود ۳۰ درصد کوچک‌تر از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای اکسینوس اُکتای سامسونگ است و تقریباً همان کارایی را دارد. مصرف انرژی این پردازنده نیز بسیار مناسب است و نوید کاربرد گسترده‌ی آن در وسایل همراه و مصارف داخلی مختلف را می‌دهد.

علاوه بر این استفاده از نهایتاً ۶ هسته در یک تراشه امکان‌پذیر است و عملکرد حافظه‌ی کش بسیار عالی است.

کمپانی ایمجینیشن جزئیات اولین هسته‌های کارآمد پردازنده‌ی اصلی خود را منتشر کرد

آدرس‌دهی هسته‌های پردازنده‌ی اصلی ایمجینیشن نیز بسیار پیشرفته است. دو نوع آدرس‌دهی EVA و XPA توسط این هسته‌ها پشتیبانی می‌شود. EVA یا Enhanced Virtual Addressing آدرس‌دهی مجازی بهینه شده است که در استفاده از فضای آدرس مجازی کاربرد دارد و به کمک آن استفاده از حافظه در سیستم عامل لینوکس ساده و بهینه می‌شود. البته توجه داشته باشید که اندروید هم مبتنی بر لینوکس است.

XPA یا Extended Physical Addressing به معنی آدرس‌دهی فیزیکی گسترش‌یافته است و به کمک آن، آدرس‌دهی فیزیکی نهایتاً یک ترابایت حافظه امکان‌پذیر است و در واقع محدودیتی که پیش روی پردازنده‌های ۳۲ بیتی در استفاده از حافظه‌های حجیم وجود داشت، برطرف می‌شود.

مجازی‌سازی و قابلیت‌های امنیتی

مجازی‌سازی سخت‌افزاری به سادگی و با انعطاف زیاد امکان‌پذیر است. این ویژگی در مورد سرورها، وسایل خودکار و سایر تجهیزاتی که در آن‌ها داشتن یک سیستم عامل مجازی ایزوله مهم و حیاتی است، مفید واقع می‌شود.

محافظت از اطلاعات شخصی، پرداخت امنیتی وجوه و حفاظت از محتوا در حین انتقال، همگی به قابلیت‌های امنیتی سخت‌افزاری نیاز دارند که در P5600 پیش‌بینی شده است.

قابل ذکر است که در هسته‌های جدید قابلیت‌های امنیتی نسل جدید به کار گرفته شده که در انتقال ایمن مالتی‌مدیا کاربرد دارد.

محافظت از اطلاعات شخصی، پرداخت امنیتی وجوه و حفاظت از محتوا در حین انتقال، همگی به قابلیت‌های امنیتی سخت‌افزاری نیاز دارند که در P5600 پیش‌بینی شده است.

P5600 به روایت اعداد و ارقام

هسته‌های جدید در بنچ‌مارک‌های مختلف، رکوردی بین ۱.۲ تا ۲ برابر رقبا ثبت خواهند کرد. از جمله بنچ‌مارک‌ها، می‌توان به SPECint2000، اجرای جاوااسکریپ و آزمون‌های مرورگری اشاره کرد. در دسته‌ی دیگری از بنچ‌مارک‌ها که مرتبط با انتقال داده هستند، رکورد P5600 به ۲ تا ۳ برابر رقبا می‌رسد. از جمله بنچ‌مارک‌های این دسته می‌توان به MemCopy اشاره کرد.

سیلیکون‌های مبتنی بر هسته‌های جدید تا ۳۰ درصد کوچک‌تر از رقبا هستند.

سرعت کلاک، توان مصرفی و مساحت تراشه‌ها را می‌توان برای کاربردهای مختلف بهینه کرد. سرعت کلاک بسته به کاربرد، از ۱ گیگاهرتز تا بیش از ۲ گیگاهرتز قابل انتخاب خواهد بود.

زمان‌بندی عرضه‌ی تراشه‌های جدید و محصولات مبتنی بر آنها

قرار است واگذاری لایسنس استفاده از طرح‌های جدید ایمجینیشن تکنالوجیز از فصل جاری آغاز شود اما تا تولید و کاربرد تراشه‌های مبتنی بر این هسته‌ها زمان زیادی باقی مانده و صحت ادعای ایمجینیشن چند ماه بعد مشخص خواهد شد. سایر مدل‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی هسته‌های جدید طی ۱۲ ماه آینده تدریجاً رونمایی خواهند شد.

در کنار لایسنس هسته‌های پردازنده‌ی اصلی، هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR، ارتباطات رادیویی Ensigma، تکنولوژی اینترنتی و ارتباطی FlowCloud نیز توسط ایمجینیشن ارایه شده و تولیدکنندگان سیستم-روی-یک-چیپ می‌توانند تمام نیازهای خود را برطرف کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات