آیا تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM شرکت AMD، همراه تبلت‌های سال 2014 ارائه می‌شوند؟

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
از مدت‌ها قبل شاهد رقابتی تنگاتنگ میان AMD و اینتل در حوزه‌ی پردازنده‌های مبتنی برمعماری x86 در دنیای PC بوده‌ایم. اکنون AMD پا را فراتر گذاشته و قصد دارد تا با ورود به عرصه‌ی تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM، رقابت با شرکت‌هایی مثل کوالکام، سامسونگ و انویدیا را آغاز کند.
تبلیغات

پیش از این نیز AMD از برنامه‌ریزی‌های سال 2014 این شرکت مبنی بر ساخت تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM و مناسب برای سرورها خبر داده بود. طبق گزارش SweClockers، شرکت AMD در سال 2014، تولید تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم به منظور استفاده در تبلت‌ها (و شاید تلفن‌های هوشمند) را نیز آغاز خواهد کرد.

SweClockers اعلام کرده که این خبر از یک مقام اجرایی ناشناس در AMD به بیرون درز کرده است. شواهد حاکی از آن هستند که این تراشه از معماری 64 بیتی ARMv8 بهره می‌برد و احتمالا مبتنی بر طراحی‌های Cortex-A57 و یا Cortex-A53 خواهد بود. البته این مشخصات به تنهایی برای متمایز نمودن تراشه‌ی AMD در بین رقبا کافی نیستند; مجوز استفاده از این طراحی‌ها توسط ARM به تعدادی از شرکت‌های رقیب داده شده است و شماری از آنها پیش از این اعلام کرده‌اند که از معماری ARMv8 در تراشه‌های خود استفاده خواهند کرد. با این حال طبق برخی گزارش‌ها تراشه‌های AMD از تکنولوژی به کار رفته در کارت گرافیک‌های این شرکت (GCN) بهره می‌برند.

AMD در سال 2006 شرکت ATI Technologies را خریداری کرد و از آن زمان تا به امروز، بی تردید یکی از پیشگامان حوزه‌ی کارت‌ گرافیک‌ بوده است. اکنون به نظر می‌رسد که این شرکت قصد ارائه‌ی تجربیات گرافیکی خود در حوزه‌ی ابزارهایی نظیر تبلت و تلفن همراه را داشته باشد. با این حال AMD تنها شرکتی نیست که این رویه را در پیش گرفته است. در سال‌های اخیر شرکت انویدیا به عنوان یکی از سازندگان مطرح کارت گرافیک و البته رقیبی جدی برای AMD، با ساخت پردازنده‌های «تگرا» مشخصا حوزه‌ی تلفن‌های همراه و تبلت‌ها را هدف گرفته است. باید منتظر ماند و دید که آیا AMD می‌تواند جایگاهی در میان تولیدکننده‌های تراشه‌های مبتنی بر معماری آرم داشته باشد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات