جزئیات مربوط به پردازنده A7 اپل شامل رم، سرعت کلاک و GPU مشخص شد

سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
اپل در کنفرانس معرفی آیفون 5s از اولین سیستم-روی-یک-چیپ 64 بیتی دنیا با نام A7 رونمایی کرد و در مورد قدرت و بازده به مراتب بالاتر آن سخت گفت؛ اما این شرکت جزئیات دقیق مربوط به این پردازنده را فاش نکرد. حال کارشناسان انندتک و چیپ‌ورک توانسته‌اند جزئیات مربوط به آن را بدست آورند.
تبلیغات

A7 جدیدترین SoC یا سیستم-روی-یک-چیپ اپل است. سیستم-روی-یک-چیپ یا SoC در واقع یک مدار مجتمع یا IC است که قطعات یک کامپیوتر کامل یا یک سیستم الکتریکی را در یک تراشه جای داده است. SoC ممکن است شامل واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیکی (GPU)، حافظه، کنترلرهای ورودی و خروجی مانند USB، مدار کنترل کننده توان، شبکه‌های بی‌سیم مانند Wi-Fi، بلوتوث و 4G باشد. اطلاعات بیشتر در باره SoC را در مقاله «SoC چیست؟ چه تفاوتی با CPU دارد؟» مطالعه کنید.

اپل بار دیگر با معرفی یک SoC جدید، قدرت مهندسین و طراحان خود را به رخ رقبا کشید، این پردازنده 2 هسته‌ای در اغلب شرایط امتیازهای بهتری را نسبت به بهترین SoCهای جهان بدست آورده است.

A7 توسط اپل طراحی شده، اما تولید کننده آن سامسونگ است. این پردازنده با لیتوگرافی 28 نانومتری و به روش HJMG تولید شده است. پردازنده A6 از فرایند ساخت 32 نانومتری بهره می‌برد.

نکته جالب توجه دیگر در مورد A7 مربوط به سرعت کلاک پردازنده آن است که از 1.3 گیگاهرتز تجاوز می‌کند؛ این در حالی است که پردازنده‌های مطرح دنیای موبایل به فرکانس 2.3 گیگاهرتز نیز رسیده‌اند و جالب‌تر اینکه پردازنده 2 هسته‌ای A7 با فرکانس 1.2 تا 1.3 گیگاهرتز توانسته از پردازنده‌های 4 هسته‌ای، قدرت و بازده بالاتری را ارائه کند.

انندتک گزارش کرده که آرم تایید نموده که فرکانس کلاک ایده‌آل برای پردازنده‌های مبتنی بر معماری Cortex A15 برابر 1.2 گیگاهرتز است، اما کمپانی‌ها برای سبقت گرفتن در زمینه مشخصات سخت افزاری و بازاریابی فروش، فرکانس پردازنده‌ها را تا 1.7 گیگاهرتز و بیشتر افزایش داده‌اند.  افزایش فرکانس از 1.2 گیگاهرتز باعث مصرف بیش از حد انرژی و در نتیجه کاهش طول عمر باتری می‌شود. به اعتقاد این وب سایت تخصصی سخت افزار، از آنجایی که هنوز اغلب نرم افزارها قادر به بهره وری از تمام قدرت پردازنده‌های 4 هسته‌ای در دنیای موبایل نیستند، استفاده از پردازنده‌های 2 هسته‌ای منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

از نظر پردازنده گرافیکی یا GPU نیز مشخص شده که اپل از سری 6 پردازنده‌های PowerVR در سیستم-روی-یک-چیپ A7 بهره برده است. مدل این GPU نیز PowerVR G6430 گزارش شده است.

پس تا اینجای کار، تراشه 28 نانومتری A7 شامل موارد زیر می‎شود:

  • CPU دو هسته‌ای با معماری اختصاصی اپل برای هسته‌ها براساس معماری کلی ARMv8 به همراه 2 هسته 1.3 گیگاهرتز
  • GPU مدل PowerVR G6430 با پشتیبانی از OpenGL 3.0 و DirectX 10
  • حافظه رم یک گیگابایت از نوع LPDDR3
  • مودم LTE ساخت کوالکام
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات