آیفون ۱۶ پرو؛ پردازنده A18 قدرت چشمگیری در هوش مصنوعی خواهد داشت

دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
گشتن در وبسایت زومیت با آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
اپل می‌خواهد تراشه‌ی A18 را با بهبود چشمگیری در پردازش‌های هوش مصنوعی همراه کند.
تبلیغات

براساس یادداشت یکی از تحلیلگران خوش‌سابقه به‌نام جف پو که به دست 9to5Mac رسیده، اپل درحال اعمال تغییراتی در تراشه‌ی A18 است تا روی هوش مصنوعی متمرکز شود. در همین یادداشت آمده است که اپل تولید تراشه‌ی مذکور را زودتر از موعد آغاز خواهد کرد.

تراشه‌ی A18 احتمالاً ۶ هسته در واحد GPU خواهد داشت و به‌لطف مساحت بزرگ‌تر در مقایسه‌با A17 پرو می‌تواند پردازش‌های هوش مصنوعی را با عملکرد بهتری انجام دهد.

افزایش ابعاد تراشه به این معنی است که می‌توان ترانزیستورها و اجزای تخصصی بیشتری را در آن جای داد که به بهبود سرعت و عملکرد تراشه منجر می‌شود. این اقدام از سوی دیگر می‌تواند بر بهره‌وری و دفع گرما تأثیر بگذارد. بدین ترتیب احتمالاً شاهد پیشرفت قابل توجهی در قدرت پردازشی سری آیفون ۱۶ خواهیم بود.

مدل‌های جدید گوشی آیفون به‌لطف تراشه‌ی A18 و «هوش مصنوعی لبه‌ای» قادر خواهند بود بخشی از عملیات‌های هوش مصنوعی را به‌صورت محلی پردازش کنند. گفته می‌شود اپل امسال رویکردی دوگانه برای ویژگی‌های هوش مصنوعی دارد و برای برخی ویژگی‌ها به زیرساخت‌های ابری متکی می‌شود.

هوش مصنوعی لبه‌ای (Edge AI) به ترکیب رایانش لبه‌ای با هوش مصنوعی برای اجرای مستقیم پردازش‌های یادگیری ماشین روی دستگاه‌های متصل‌به‌هم اشاره دارد.

رایانش لبه‌ای ذخیره‌ی داده‌ها را در نواحی نزدیک‌به دستگاه اصلی امکان‌پذیر می‌کند و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، باعث پردازش داده‌ها روی «لبه‌ی شبکه» (انتهایی‌ترین سیستم متصل به شبکه) می‌شوند، حتی اگر اتصال اینترنت دردسترس نباشد. این روند، پردازش داده‌ها را در تنها چند میلی‌ثانیه ممکن می‌کند و بازخورد بلادرنگ به همراه دارد.

گزارش‌های قبلی حاکی است که A18 با موتور عصبی قدرتمندتر، تعداد هسته‌های پردازشی هوش مصنوعی را به شدت افزایش خواهد داد.

تمام مدل‌های آیفون ۱۶ احتمالاً از تراشه‌ی A18 و A18 پرو بهره خواهند برد. در حال حاضر، آیفون ۱۵ از تراشه‌ی A16 و آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از تراشه‌ی A17 پرو استفاده می‌کنند. تراشه‌ی A18 پرو احتمالاً مختص‌به آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات