هواوی به تولید پردازنده‌های پیشرفته‌تر فکر می‌کند

شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو هواوی / Huawei در کنار ریچارد یو / Richard Yu مدیرعامل گروه مصرفی
باوجود تحریم‌های آمریکا، هواوی با ثبت پتنت‌های جدید به‌دنبال ساخت تراشه‌های پیشرفته‌تر است.
تبلیغات

هواوی پتنت‌هایی برای ساخت تراشه به ثبت رسانده‌ است. ثبت پتنت‌های جدید نشان می‌دهد که چین به تلاش برای تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر ادامه خواهد داد.

به گزارش بلومبرگ، هواوی در حال توسعه‌ی فناوری‌هایی شامل الگوسازی چهارگانه یا SAQP است. این فناوری با کاهش اتکا به لیتوگرافی‌های پیشرفته به هواوی اجازه می‌دهد تا تراشه‌های به‌روزتر را بدون نیاز به ماشین‌های تراشه‌سازی ASML تولید کند (شرکت هلندی ASML تنها ارائه‌دهنده‌ی اسکنرهای EUV است که به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند آن را به چین بفروشد).

فناوری SAQP نوعی تکنیک الگوسازی چهارگانه‌ برای چاپ چندباره‌ی خطوط روی ویفرهای سیلیکونی به‌منظور افزایش تراکم ترانزیستور و در نتیجه بهبود عملکرد تراشه است.

SiCarrier، یکی از شرکت‌های چینی فعال در حوزه‌ی تجهیزات تراشه‌سازی که در ساخت گوشی هواوی نقش دارد، حق اختراعی ثبت کرده که شامل اسکنر EUV و فناوری SAQP برای ساخت تراشه‌ای در سطح تراشه‌های پنج نانومتری شرکت‌های دیگر است.

به گفته‌ی دان هاچسون، نایب‌رئیس شرکت تحقیقاتی TechInsights، فناوری SAQP تولید تراشه‌های پنج نانومتری را برای چین امکان‌پذیر می‌کند، اما این کشور همچنان باید در درازمدت دستگاه‌های EUV را در اختیار بگیرد. به عقیده‌ی او فناوری مورد بحث راه‌ حلی موقتی است و مشکل عدم دسترسی به دستگا‌ه‌های پیشرفته را برطرف نمی‌کند.

شرکت‌هایی مانند TSMC از پیشرفته‌ترین تجهیزات ASML برای تولید تراشه استفاده می‌کنند که هزینه‌ی تولید و قیمت CPU را کاهش می‌دهد اما مشخص نیست استفاده از روش جایگزین هواوی چه تأثیری روی قیمت پردازنده و درنتیجه قیمت گوشی خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات