اوج هیجان در صنعت تراشه؛ اینتل پردازنده‌ یک نانومتری می‌سازد

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اینتل / Intel طرح گرافیکی آبی
اینتل با پردازنده‌های یک نانومتری عصر جدیدی از رقابت را در صنعت تراشه آغاز می‌کند.
تبلیغات

اینتل تأیید کرده است که توسعه‌ی نود پردازشی 10A (یک نانومتری) را در اواخر سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد کرد. تیم آبی در رویداد Foundry Direct Connect نقشه‌ی راه عمومی جدیدی را رونمایی و اعلام کرد که نود 14A (لیتوگرافی ۱٫۴ نانومتری) در سال ۲۰۲۶ به خط‌تولید خواهد رسید.

کیوان اسفرجانی، مدیرکل واحد تأمین و تولید کسب‌و‌کار ریخته‌گری اینتل، در گفت‌وگو با تامز هاردور از برنامه‌های تیم آبی برای استفاده از دستگاه‌های پرچم‌دار و گران‌قیمت NA-EUV ساخت ASML به‌منظور تولید ترانزیستورهای کوچک‌تر خبر داد.

استفاده از دستگاه‌های جدید بخشی از برنامه‌ی اینتل برای ورود به فناوری EUV (لیتوگرافی فرابنفش شدید) و حذف فرایندهای تولید قدیمی‌تر است. با پیش‌بینی افزایش تقاضا برای پردازنده اینتل در سال‌های آینده، این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای گسترش ظرفیت و استفاده از تکنیک‌های پکیجینگ پیشرفته، به‌خصوص برای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی است.

اینتل 14A جانشین فرایندهای 18A و 20A خواهد شد. تیم آبی همچنین فرایند بهبود‌یافته‌ای به نام 14E-A را در سال ۲۰۲۷ معرفی خواهد کرد. با‌این‌حالع جزئیاتی درباره‌ی تفاوت آن با فرایند 14A ارائه نکرده است.

اینتل اطلاعات زیادی از مشخصات و قیمت پردازنده‌ های مبتنی‌بر لیتوگرافی یک نانومتری خود ارائه نکرده است؛ اما می‌گوید این تراشه‌ها بهبودهایی دورقمی در بهره‌وری و عملکرد درمقایسه‌با نسل‌های قبلی به ارمغان خواهند آورد.

در‌حال‌حاضر، فرایندهای Intel 4 و Intel 3 و Intel 20A تنها فرایندهایی هستند که از EUV استفاده می‌کنند و حدود ۱۵ درصد از کل خط‌تولید این شرکت را تشکیل می‌دهند. اینتل انتظار دارد فرایندهای مبتنی‌بر EUV تا سال ۲۰۲۵ به رشد خود ادامه دهند.

با اینکه تیم آبی در حال حرکت به‌‌سمت استفاده از ترانزیستورهای RibbonFET است، تراشه‌های ساخته‌شده براساس فرایند‌های Intel 4 و Intel 3 از ترانزیستورهای قدیمی‌تر FinFET بهره خواهند برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات