اینتل نشان داد که قدرت گرافیکی Haswell با GeForce GT 650M انویدیا در یک سطح است

یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
مطالعه 3 دقیقه
Haswell، نسل بعدی پردازنده‌های اینتل،  قرار است جایگزین Ivy Bridge شود. هرچند این پردازنده‌ها تا اواخر نیمه اول سال جاری میلادی برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها عرضه نخواهند شد اما اینتل شروع به صحبت در رابطه با قدرت آنها نموده و بازده گرافیکی آن‌ها را به رخ رقیبان کشیده است. در ادامه جزئیات بیشتر به همراه ویدیو مربوط به این مقایسه را مشاهده خواهید کرد.
تبلیغات

اینتل یک سیستم با پردازنده Haswell GT3 با حافظه یکپارچه شده DRAM را با لپ تاپ UX15 ایسوس که مجهز به گرافیک GeForce GT 650M بود در کنار هم به مقایسه گذاشت. هر چند این دو سیستم از نظر برد اصلی و پردازنده با هم یکسان نیستند اما اینتل معتقد است که GPU یکپارچه شده با پردازنده GT3 از خانواده Haswell از نظر قدرت گرافیکی با GeForce GT 650M انویدیا کاملا هم سطح است.

در این ویدیو اجرای بازی Dirt 3 را در رزولوشن 1080p و در دو سیستم ذکر شده مشاهده می‌کنید. در هر دو سیستم میزان جزئیات تصویر برروی High Quality تنظیم شده و VSync نیز در آنها خاموش شده است. اینتل از ارائه بنچمارک‌ها و اعداد و ارقام پرهیز نموده اما از نظر ظاهری این دو سیستم بازی را با یک کیفیت اجرا کرده‌اند.

اینتل حتی از اعلام سرعت کلاک پردازنده نیز اجتناب ورزیده است.

همانطور که می‌دانید از زمان عرضه پردازنده‌های سری Sandy Bridge به بعد اینتل در کنار CPU یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) را نیز در تراشه‌های خود قرار داده است. به این ترتیب اگر سیستم دارای کارت گرافیک مستقل از انویدیا یا AMD نباشد وظیفه پردازش گرافیکی سیستم نیز توسط خود پردازنده اینتل انجام خواهد شد. در برخی از لپ‌تاپ‌ها از کارت گرافیک مستقل در کنار GPU خود پردازنده اصلی استفاده می‌شود و در حالت کلی پردازش امور گرافیکی توسط خود GPU یکپارچه شده با CPU انجام می‌شود و هر زمان که نیاز به پردازش گرافیکی سنگین مانند اجرای بازی‌ها باشد، وظیفه پردازش امور به کارت گرافیک مستقل سپرده می‌شود.

معمولا گرافیک Intel HD که با پردازنده‌های این شرکت یکپارچه شده‌اند از نظر قدرت و بازده نسبت به کارت گرافیک‌های مستقل موبایل تولیدی شرکت‌های AMD و Nvidia ضعیف‌تر هستند. اما حالا اینتل ادعا می‌کند که گرافیک یکپارچه شده با پردازنده‌های سری جدید این شرکت (Haswell) که قرار است جایگزین Ivy Bridge شوند در حد و اندازه یکی از بهترین کارت گرافیک‌های موبایل یعنی GeForce 650M است. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که در زمان معرفی این نوع از پردازنده‌ها، انویدیا و AMD نیز احتمالا سری جدید کارت گرافیک‌های موبایل خود را وارد بازار خواهند کرد که از نظر قدرت و بازده سریع‌تر از نسل قبلی عمل خواهند کرد اما به هرحال پیشرفت اینتل در زمینه گرافیک موبایل نیز جای تقدیر دارد.

یکی از مهمترین ضعف‌های اولترابوک‌های فعلی قدرت پردازش گرافیکی آنها است. اولترابوک‌ها فاقد کارت گرافیک مستقل هستند و وظیفه پردازش امور گرافیکی به همان GPU درون پردازنده Ivy Bridge سپرده شده است. اما حالا به نظر می‌رسد که اولترابوک‌های نسل آینده که مجهز به پردازنده Haswell خواهند شد در این زمینه نیز از قدرت و بازده خاصی برخوردار خواهند بود و از پس امور گرافیکی که توسط لپ‌تا‌پ‌های امروزی با کارت گرافیک مستقل قابل انجام هستند، نیز بر می‌آیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات