هواوی بی‌سروصدا به تولید پردازنده‌های جدید ادامه می‌دهد

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو هواوی / Huawei یک زن درحال کار با گوشی
تبلت رده‌بالای جدید هواوی به پردازنده‌ای مجهز است که نام آن را پیش‌تر نشنیده بودیم.
تبلیغات

هواوی در سال ۲۰۲۳ با رونمایی پردازنده‌ی کرین 9000S همه را شگفت‌زده کرد و بازگشتی مثال‌زدنی به بازار موبایل‌های 5G داشت. آن تراشه که توسط شرکتی چینی تولید شده است، از لیتوگرافی هفت نانومتری استفاده می‌کند.

از زمان رونمایی کرین 9000S نسخه‌های اصلاح‌شده‌ی این تراشه را با نام‌هایی مثل کرین 9006C دیده‌ایم؛ البته برخی از گزارش‌ها ادعا می‌کنند که 9006C سال‌ها پیش توسط شرکت تایوانی TSMC (تأمین‌کننده‌ی پردازنده‌ی گوشی آیفون) تولید شده است.

پردازنده‌ی جدید دیگری با نام کرین 9000W در وب‌سایت رسمی هواوی رؤیت شده است. این سیستم-روی-چیپ که در واحد سی‌پی‌یو هشت هسته دارد، قدرت تبلت هواوی مدل میت پد پرو ۱۳٫۲ اینچ را تأمین می‌کند که بازار محصولات رده‌بالا را هدف قرار داده است (قیمت تبلت مورد بحث مرز ۱٬۰۰۰ دلار را رد می‌کند).

تبلت‌هایی از هواوی که به پردازنده‌ی Kirin 9000W مجهزند، هم‌اکنون در بازارهای مالزی، اندونزی و عربستان سعودی قابل خرید هستند. ظاهراً نسخه‌هایی از میت‌پد پرو ۱۳٫۲ اینچ هواوی با پردازنده‌ی Kirin 9000S روانه‌ی بازار شده‌اند.

تفاوت اصلی بین تبلت مجهزبه 9000W و تبلت مجهزبه 9000S این است که تراشه‌ی دوم در تبلت هواوی شبکه‌ی 5G ندارد و تراشه‌ی اول به کلی نمی‌تواند با شبکه‌های موبایل ارتباط برقرار کند. در واقع به‌نظر می‌رسد که هواوی در تراشه‌ی 9000W از مودم مجتمع استفاده نکرده است.

هواوی مشخصات فنی کرین 9000W را اعلام نکرده است، بنابراین نمی‌توانیم تفاوت‌های دقیق آن را با پردازنده‌ی 9000S بفهمیم. فعلا می‌دانیم که تعداد هسته‌های کرین 9000W مشابه کرین 9000 و کرین 9000S است (پردازنده‌ی کرین 9000 در سال ۲۰۲۰ با لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ساخته شد و کرین 9000S مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری شرکت چینی SMIC است).

تولید و توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی در زیر سایه‌‌ی تحریم‌های آمریکا، دستاوردی چشمگیر برای هواوی است؛ اما فعلاً نمی‌دانیم که این تراشه‌های اختصاصی روی قیمت گوشی های هواوی و قیمت سایر محصولات این شرکت چقدر تأثیر می‌گذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات