هلند در کنار آمریکا ایستاد و صنعت تراشه چین را تحریم کرد

سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
مطالعه 1 دقیقه
شرکت هلندی ASML
هلند صادرات دستگاه‌های پیشرفته‌ی تراشه‌سازی شرکت ASML به چین را ممنوع کرد.
تبلیغات

به گزارش رویترز، شرکت ASML اعلام کرد که دولت هلند مجوز صادرات برخی تجهیزات تولید تراشه به چین را تا حد زیادی ممنوع کرده است. ASML دستگاه‌های پیشرفته‌ای را می‌سازد که از آن‌ها برای ساخت مدرن‌ترین تراشه‌ها استفاده می‌شود.

شرکت ASML گفت که محدودیت جدید شامل یک‌سری ماشین‌آلات خاص است. این شرکت اضافه کرد: «مجوز صادرات سیستم‌های لیتوگرافی NXT:2050i و NXT:2100i اخیراً و در سال ۲۰۲۳ توسط دولت هلند باطل شده که بر تعداد کمی از مشتریان در چین تأثیر می‌گذارد.»

ASML بر بازار سیستم‌های لیتوگرافی تسلط دارد؛ سیستم‌هایی از لیزر برای کمک به ایجاد مدارهای تراشه استفاده می‌کنند. این شرکت اعلام کرد که اتفاقات اخیر تأثیر چشمگیری بر درآمدش در سال ۲۰۲۳ نمی‌گذارند.

در سال‌های اخیر، چین سومین بازار بزرگ ASML پس از تایوان و کره‌ی‌ جنوبی بود؛ اما در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۳، با ۴۶ درصد از سهم فروش، به بزرگ‌ترین بازار ASML تبدیل شد.

در سال ۲۰۲۳، ایالات متحده قوانین جدیدی را اعلام کرد که به واشنگتن این حق را می‌دهد که صادرات دستگاه شرکت ASML یعنی Twinscan NXT1930Di را در صورت داشتن قطعات آمریکایی محدود کند. بلافاصله چندین قانون‌گذار هلندی، وزیر بازرگانی این کشور را زیر سؤال بردند.

شرکت ASML در بیانیه‌ای گفت: «در گفت‌وگوهای اخیر با دولت ایالات متحده، ASML به شفاف‌سازی بیشتر در مورد دامنه و تأثیر مقررات کنترل صادرات ایالات متحده دست یافته است. ASML به‌طور کامل به رعایت کلیه‌ی قوانین و مقررات قابل اجرا از جمله قوانین کنترل صادرات در کشورهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کند، تعهد دارد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات