اینتل با سرمایه‌گذاری در آرم، دست دوستی به‌سمت دشمنش دراز می‌کند

چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو قدیمی اینتل / Intel روی مانیتورها در داخل اتاق
اینتل تأیید کرد که یکی از سرمایه‌گذاران شرکت آرم است. عرضه‌ی عمومی سهام آرم به‌زودی در بازار بورس آمریکا انجام می‌شود.
تبلیغات

گروه تجاری سافت‌بنک قصد دارد به‌زودی سهام آرم را در بازار بورس ایالات متحده عرضه کند. عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم در حالی انجام می‌گیرد که شماری از بزرگان صنعت فناوری برای سرمایه‌گذاری در این شرکت صف کشیده‌اند.

به‌گزارش تامز هاردور، اینتل سرانجام مُهر تأیید بر ادعای افشاگران زده و از سرمایه‌گذاری در آرم خبر داده است. این سرمایه‌گذاری اتفاق مهمی است؛ چون معماری آرم رقیب مستقیم معماری پردازنده اینتل است. اینتل قبلاً مجوز استفاده از معماری آرم را در‌اختیار داشت؛ اما آن را تمدید نکرد. خرید سهام آرم، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از سوی اینتل محسوب می‌شود.

استوارت پان، قائم‌مقام ارشد و مدیر کل کسب‌و‌کار Intel Foundry Services، در کنفرانسی جدید گفت: «امروز صبح اعلام کردیم که یکی از سرمایه‌گذاران آرم هستیم.» Intel Foundry Services کسب‌و‌کار ویژه‌ی اینتل است که پردازنده برای شرکت‌های دیگر تولید می‌کند. قیمت CPU تولیدشده در این واحد تجاری، معمولاً رقابتی است.

معماری آرم علاقه‌مندان زیادی در صنعت فناوری دارد؛ زیرا به ساخت پردازنده‌هایی منتهی می‌شود که در عین قدرتمندبودن، کم‌مصرف هستند. معماری آرم قبلاً برای ساخت ریزکنترلرها و تراشه‌های بسیار ساده و سیستم-روی-چیپ گوشی استفاده می‌‌شد؛ اما امروزه پردازنده‌های آرم در صنعت کامپیوتر و سرور نیز به‌کار می‌رود. آرم یکی از رقبای اصلی معماری x86 اینتل است.

پان در‌ادامه‌ی سخنانش گفت: «۸۰ درصد از ویفرهای شرکت TSMC پردازنده‌ی آرم در داخلشان دارند. اگر با آرم همکاری نکنید، نمی‌توانید خدمات تولید تراشه ارائه دهید.» اینتل با وجود استقبال از آرم، پردازنده‌های خودش را با معماری x86 می‌سازد و ازطریق کسب‌و‌کار Foundry Services به‌دنبال افزایش درآمد است.

رهبر کسب‌و‌کار Foundry Services اینتل می‌گوید که او و اعضای تیمش ازاین‌پس روی معماری آرم و ریسک ۵ (RISC-V) متمرکز خواهند شد؛ چون اکثر پردازنده‌های امروزی از این دو معماری استفاده می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات