بازگشت تراشه‌های هواوی از مرگ؛ Kirin قدرتمندتر از قبل از راه می‌رسد!

دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه Kirin هواوی
ظاهراً هواوی تصمیم دارد از طراحی تراشه‌های انباشته در تولید نسل جدید سیستم-روی-چیپ‌های Kirin استفاده کند.
تبلیغات

بخش تراشه‌سازی هواوی طی سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌های سنگین از طرف ایالات‌متحده به‌شدت تحت فشار بوده و به‌همین‌دلیل از زمان عرضه‌ی پردازنده Kirin 9000 در اواخر سال ۲۰۲۰، نسخه‌ی جدیدی از این سیستم-روی-چیپ (SoC) معرفی نشده است.

پیش‌ از این برخی گزارش‌ها از وعده‌ هواوی برای احیای پردازنده‌های Kirin خبر دادند و اکنون طبق برخی شایعات به‌نظر می‌رسد شرکت چینی واقعاً در حال انجام این‌ کار است و قصد دارد از طراحی تراشه‌های انباشته برای ساخت نسل جدید Kirin استفاده کند تا عملکرد و کارایی بهتری نسبت به تراشه‌های کنونی این برند داشته باشند.

تراشه‌های انباشته، اجزای مختلف تراشه را در لایه‌های مختلف قرار می‌دهند و به‌همین دلیل استفاده از فناوری مذکور به هواوی کمک می‌کند سیستم-روی-چیپ‌های کوچک‌تر و کارآمدتری بسازد.

تراشه هواوی Kirin با طراحی تراشه های انباشته

افشاگری به‌نام Fixed Focus Digital دو پیکربندی برای تراشه‌های آینده‌ی Kirin به‌ اشتراک گذاشت. اولین نسخه از دو هسته‌ی Cortex X3، دو هسته‌ی Cortex A715، چهار هسته‌ی Cortex A510 و پردازنده‌ گرافیکی Immortalis-G715 MC16 بهره می‌برد. نسخه‌ی دوم نیز از سخت‌افزار قدیمی‌تر استفاده خواهد کرد و به دو هسته‌ی Cortex X1، سه هسته‌ی Cortex A78، سه هسته‌ی Cortex A55 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali G710 MC10/6 مجهز خواهد شد.

درحالی‌که هواوی هنوز خبر عرضه‌ی تراشه‌های جدید Kirin را تأیید نکرده، اما افشاگر دیگری به‌ نام Tech_reve در ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد سیستم-روی-چیپ مذکور با فرایند پیشرفته‌ی ۷ نانومتری SMIC ساخته خواهد شد. از طرف دیگر برخی منابع نظر متفاوتی دارند و اشاره کرده‌اند هواوی سری جدید Kirin را با قراردادن دو تراشه‌ی ۱۴ نانومتری روی هم (فناوری تراشه‌ی انباشته) تولید خواهد کرد تا عملکرد و مصرف انرژی آن در سطح تراشه‌های ۷ نانومتری باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات