هسته‌های اختصاصی Snapdragon 8 Gen 4 باعث بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی می‌شوند

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
تراشه پردازنده کوالکام اسنپدراگون / Qualcomm Snapdragon در دست
پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 4 با فرایند N3E شرکت TSMC ساخته می‌شود و هسته‌های آن از معماری اختصاصی Phoenix بهره خواهد برد.
تبلیغات

کوالکام با خرید Nuvia، دیگر از طراحی‌های استاندارد ARM برای ساخت پردازنده‌ی مرکزی Snapdragon 8 Gen 4 استفاده نخواهد کرد. براساس شایعه‌ای جدید، این شرکت در سال ۲۰۲۴ از معماری اختصاصی Phoenix در هسته‌های سیستم-روی-چیپ (SoC) خود استفاده خواهد کرد. علاوه‌براین مشخصات فنی تراشه‌ی مذکور فاش شده که نشان می‌دهد براساس فرایند پیشرفته‌ی N3E TSMC ساخته خواهد شد.

کوالکام قبلاً اعلام کرده بود از هسته‌های جدید Oryon در مدل‌های بعدی تراشه‌های اسنپدراگون استفاده خواهد کرد، بنابراین اصطلاح Phoenix که افشاگر معروف Digital Chat Station به آن اشاره کرده، به معماری هسته‌ها ارتباط دارد. Snapdragon 8 Gen 4 مثل تراشه‌های سری A اپل که از دو هسته‌ی قدرتمند و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف بهره می‌برند، به دو هسته‌ی Phoenix و ۶ هسته‌ی Phoenix M مجهز خواهد شد.

پست Digital chat station درمورد Snapdragon 8 gen 4
پست DCS در ویبو درمورد مشخصات Snapdragon 8 Gen 4

با توجه به اینکه تعداد هسته‌های Snapdragon 8 Gen 4 نسبت‌ به مدل‌های قبلی این تراشه کاهش یافته، امکان دارد معماری جدید کوالکام به یک هسته‌ پرفورمنس با عملکرد بسیار سطح‌بالا نیاز نداشته باشد. این پردازنده با پشتیبانی از رم LPDDR6 به افزایش پهنای‌باند حافظه کمک خواهد کرد و علاوه‌براین مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. پیش‌ از این نیز بارها در شایعات مختلف اعلام شده که تولید انبوه تراشه‌ی مذکور براساس فرایند N3E شرکت TSMC خواهد بود.

طبق گزارش‌های اخیر، اپل ۹۰ درصد ظرفیت فرآیند N3 TSMC را به‌ خود اختصاص داده و به‌همین دلیل کوالکام فضای بسیار کمی برای انتخاب دراختیار دارد. بدین‌ترتیب تراشه‌ساز مستقر در سن‌دیگو از فرآیند N3E استفاده خواهد کرد که چند مزیت مهم برای این شرکت به‌دنبال خواهد داشت زیرا بازدهی فرایند مذکور برای تولید Snapdragon 8 Gen 4 افزایش و هزینه‌های ساخت این تراشه کاهش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات