پردازنده‌های نسل ۱۵ اینتل تا ۲۱ درصد پیشرفت نسلی را تجربه می‌کنند

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اینتل / Intel لوگو گرافیکی پس زمینه آبی
بر اساس اسلایدهای فاش‌شده، اینتل انتظار دارد پردازنده‌های نسل ۱۵ آرو لیک تا ۲۱ درصد قوی‌تر از پردازنده‌های نسل ۱۴ رپتور لیک رفرش باشند.
تبلیغات

Igor’sLAB می‌گوید اینتل اخیراً جلسه‌ای با حضور کارمندان برگزار کرده است تا از پیش‌بینی‌هایی که برای قدرت پردازشی تراشه‌های Arrow Lake-S دارد پرده‌برداری کند. Arrow Lake-S نسل بعد پردازنده‌های مصرفی اینتل است و به‌این‌زودی‌ها از راه نمی‌رسد.

بر اساس اسلاید فاش‌شده اینتل، پردازنده‌های نسل پانزدهمی سری Arrow Lake-S تا ۲۱ درصد سریع‌تر از پردازنده‌های نسل چهاردهمی Raptor Lake-S Refresh خواهند بود. اینتل برای این مقایسه، از دو پردازنده با هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف استفاده کرده است.

نکته‌ی جالب این است که ظاهراً اینتل PL1 و PL2 پردازنده‌های آرو لیک را روی ۲۵۰ وات تنظیم کرده، یعنی سه وات کمتر از رپتور لیک رفرش. این تفاوت در توان احتمالاً تأثیر قابل‌توجهی روی عملکرد پردازنده‌ها نمی‌گذارد.

پردازنده‌هایی که اینتل مقایسه کرده، نسخه‌ی نسل ۱۴ و نسل ۱۵ پردازنده‌ی Core i9-13900K (خانواده‌ی نسل ۱۳ رپتور لیک) هستند. 13900K به‌طور مشابه هشت هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف دارد. شایعه‌ها می‌گویند اینتل برخی از مدل‌های آرو لیک را با هسته‌ی بیشتر تولید می‌کند.

بررسی نمودارها نشان می‌دهد که عملکرد پردازنده‌های نسل ۱۴ دسکتاپ قرار است بین یک تا چهار درصد افزایش یابد. توجه کنید که پردازنده‌های نسل ۱۴ دسکتاپ نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی نسل ۱۳ دسکتاپ هستند؛ اما پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ تاپ (خانواده‌ی میتیور لیک) به‌شدت متحول می‌شوند و از لیتوگرافی جدید استفاده می‌کنند.

تغییر اصلی پردازنده‌های دسکتاپ اینتل را در نسل ۱۵ با آرو لیک خواهیم دید. بسته‌به بنچمارک‌ها، آرو لیک که معماری جدیدی دارد، بین یک تا ۲۱ درصد سریع‌تر از نسل ۱۳ و نسل ۱۴ ظاهر می‌شود.

پردازنده‌ی رده‌بالای آرو لیک در پردازش‌های گرافیکی بسیار درخشان ظاهر شده است. بر اساس آنچه از گوشه و کنار شنیده‌ایم، آرو لیک به واحد گرافیکی Xe-LPG برپایه‌ی معماری Alchemist مجهز خواهد بود و هشت هسته‌ی Xe خواهد داشت. قدرت گرافیکی آرو لیک ۲٫۲ برابر بیشتر از رپتور لیک خواهد بود.

بر اساس ادعای Igor’sLAB، اینتل تغییراتی در سوکت LGA1851 پردازنده‌های آرو لیک اعمال می‌کند. این تغییر باعث می‌شود خنک‌کننده‌های فعلی در حالت عادی با LGA1851 سازگار نباشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات