قوی‌ترین مدل پردازنده‌های میتیور لیک اینتل ۱۴ هسته خواهد داشت

شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اینتل Intel روی پردازنده تراشه لپ تاپ نمای نزدیک آبی
بر اساس ادعای یک منبع آگاه، قوی‌ترین پردازنده‌ی سری Intel Meteor Lake با ۱۴ هسته تولید می‌شود. این پردازنده‌ها مخصوص لپ تاپ هستند.
تبلیغات

کانال یوتیوب Moore's Law is Dead در ویدیویی جدید بخشی از مشخصات پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل را فاش کرده است. بر اساس ادعای این کانال، اینتل چندین مدل از پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ تاپی (خانواده‌ی میتیور لیک) را در قالب سری Core Ultra تولید می‌کند؛ اما پردازنده‌های نسل ۱۴ دسکتاپ در واقع نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی نسل ۱۳ خواهند بود (رپتور لیک رفرش).

اینتل در خانواده‌ی لپ تاپی نسل ۱۴ قصد دارد پردازنده‌های سری Meteor Lake-U را با توان هفت تا ۱۵ وات، پردازنده‌های سری Meteor Lake-P را با توان ۲۸ وات و پردازنده‌های سری Meteor Lake-H را با توان ۴۵ وات روانه‌ی بازار کند.

سری Meteor Lake-U متنوع‌ترین خانواده از پردازنده‌های نسل ۱۴ لپ تاپ محسوب می‌شود و مدل‌های ۶ هسته‌ای، ۹ هسته‌ای، ۱۰ هسته‌ای و ۱۲ هسته‌ای خواهد داشت. این پردازنده‌ها ترکیب متفاوتی از هسته‌های پرقدرت و کم‌مصرف و واحدهای گرافیکی Xe را استفاده خواهند کرد.

در سری Meteor Lake-P قرار است شاهد سه پردازنده باشیم که ۱۰، ۱۲ و ۱۴ هسته دارند. قوی‌ترین مدل از ۶ هسته‌ی پرقدرت و هشت هسته‌ی کم‌مصرف به‌همراه هشت هسته‌ی گرافیکی استفاده می‌کند.

در نهایت خانواده‌ی Meteor Lake-H نیز شامل سه مدل است که ضعیف‌ترین آن‌ها ۱۲ هسته دارد و دو مدل دیگر از ۱۴ هسته استفاده می‌کنند. هر سه پردازنده توان ۴۵ وات و هشت هسته‌ی گرافیکی خواهند داشت. این هسته‌های گرافیکی بر پایه‌ی نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی معماری آرک آلکمیست با نام +Alchemist تولید خواهند شد.

تراشه‌ی گرافیکی جدید اینتل در خانواده‌ی میتیور لیک ۳۳ درصد هسته‌ی بیشتر خواهد داشت و احتمالاً در قوی‌ترین مدل به ۱۲۸ هسته مجهز خواهد بود. گرافیک‌های جدید از DirectX 12 Ultimate به‌طور کامل پشتیبانی می‌کنند و مصرف انرژی بهینه‌تری دارند.

اینتل پردازنده‌های دسکتاپ رپتور لیک رفرش را همچنان با نام‌گذاری Core i روانه‌ی بازار می‌کند، اما در پردازنده‌های میتیور لیک سراغ نام‌گذاری جدید Core Ultra می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات