تولید تراشه‌ی آیفون 15 اپل ممکن است به مسیری ارزان‌تر تغییر کند

پنج‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تی اس ام سی TSMC صنایع نیمه هادی تایوان با پس زمینه آسمان آبی
اپل در حال بررسی است تا فرآیند تولید تراشه‌های آینده آیفون 15 پرو را به یک فرایند مقرون به صرفه‌تر تغییر دهد.
تبلیغات

طبق گزارش‌ها، اپل در حال بررسی است تا فرایند تولید تراشه‌های آینده آیفون 15 پرو را به یک فرایند مقرون به صرفه‌تر تغییر دهد که می‌تواند بهینگی در مصرف انرژی را کاهش دهد اما بازده کلی را بهبود می‌بخشد.

اپل احتمالاً تراشه‌ی A17 Bionic را با لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC در سری آیفون 15 معرفی می‌کند. A16 Bionic و تراشه‌های قبلی با استفاده از فرایند ۴ نانومتری تولید شدند و انتقال به فرایند ۳ نانومتری باعث بهبود عملکرد خواهد شد.

به گزارش اپل اینسایدر، A17 مورد استفاده‌ی موجود در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو‌ مکس امسال، محصول فرایند N3B است، اما A17 که در سال آینده تولید خواهد شد به فرایند N3E که مقرون به صرفه‌تر است تغییر خواهد کرد که ممکن است کارایی کمتری داشته باشد.

از دسامبر ۲۰۲۰، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد اپل برای تولید کامل پردازنده‌های ۳ نانومتری به TSMC سفارش داده است. TSMC توسعه فرایند ۳ نانومتری خود را نهایی کرده است و احتمالاً در بسیاری از محصولات جدید اپل از آن استفاده خواهد شد. اما این شرکت ممکن است به یک فرایند تولید تراشه‌ی متفاوت، معروف به N3E روی بیاورد.

فرایند N3B به نوعی از فرایند ۳ نانومتری TSMC اشاره دارد، که عملکرد و کارایی بهتری نسبت به نسل‌های قبلی ارائه می‌دهد، که معمولاً شامل تراکم ترانزیستور بالاتر و تعداد بیشتری از لایه‌های EUV است که امکان تولید تراشه‌های کوچکتر و قدرتمندتر را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، فرایند N3E نوع دیگری از لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC است که بر کاهش هزینه‌‌ی تولید تمرکز دارد. در حالی که ممکن است تراکم ترانزیستور کمی کمتر و لایه‌های EUV کمتری نسبت به فرایند N3B داشته باشد. هدف فرایند N3E متعادل کردن عملکرد و هزینه است.

ظاهرا اپل در سال ۲۰۲۴ برای تراشه A17 به فرایند N3E روی خواهد آورد. احتمال دیگر این است که اپل از این فرایند برای سری آیفون 16 استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات