دستاورد باورنکردنی اینتل؛ تراشه ۶ وات N100 هم‌سطح تراشه ۶۵ وات Core i5 است!

یک‌شنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده سری Intel N روی مادربرد
پردازنده‌ی بسیار کم‌مصرف Intel Processor N100 با تنها چهار هسته‌ی کوچک، قدرتی مانند تراشه‌ی ۶۵ وات Core i5-7400 ارائه می‌دهد.
تبلیغات

اینتل پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی سری Alder Lake-N را از مدتی پیش روانه‌ی بازار کرده است و بنچمارک‌های مدل Processor N100 نکته‌ی عجیب‌و‌غریبی در‌بر دارند. این پردازنده‌ی ۶ وات عملکردی در حد‌و‌اندازه‌ی پردازنده‌ی ۶۵ وات Core i5 نشان می‌دهد.

طبق گزارش Wccftech، پردازنده‌ی Intel Processor N100 یکی از چهار عضو خانواده‌ی Alder Lake-N است که برای لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف در‌دسترس قرار می‌گیرد. این پردازنده‌ها همچون سایر پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدر لیک و نسل ۱۳ رپتور لیک با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری Intel 7 تولید می‌شوند و صرفاً از هسته‌ی کم‌مصرف Gracemont استفاده می‌کنند. نبود هسته‌ی پرقدرت باعث می‌شود پردازنده‌های Alder Lake-N از قابلیت مولتی‌ تردینگ پشتیبانی نکنند.

پردازنده‌ی Intel Processor N100 به چهار هسته و چهار ترد و شش مگابایت کش هوشمند (Smart Cache) مجهز است و به فرکانس حداکثر ۳٫۴۰ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. N200 با وجود بهره‌مندی از هسته‌های مشابه، فرکانس ۳٫۷۰ گیگاهرتز ارائه می‌دهد. توان این تراشه‌ها فقط ۶ وات است.

دیتابیس گیک‌بنچ ۶ نشان می‌دهد که پردازنده‌ی چهار‌هسته‌ای N100 در آزمون تک‌هسته‌ای به امتیاز ۱٬۳۰۰ و در آزمون چند‌هسته‌ای به امتیاز به ۳٬۴۵۰ دست پیدا کرده است.

در مقام مقایسه، دو پردازنده‌ی چهار‌هسته‌ای و چهار‌تردی Core i5-7400 (نسل هفتم) و Core i3-9100 (نسل نهم) در آزمون تک‌هسته‌ای به‌ترتیب امتیاز ۱٬۱۳۹ و ۱٬۳۴۳ و در آزمون چند‌هسته‌ای به‌ترتیب امتیاز ۳٬۱۳۳ و ۳٬۵۹۸ را کسب کرده‌اند.

مقایسه‌ی اعداد نشان می‌دهد پردازنده‌ی N100 اینتل با یک پردازنده‌ی نسل‌‌هفتمی Core i5 و یک پردازنده‌ی نسل‌نهمی Core i3 هم‌سطح است. مهم‌ترین نکته این است که دو پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری یادشده توان ۶۵ وات دارند و در برخی از پردازش‌ها توانشان به ۸۰ تا ۹۰ وات هم می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات