هر آنچه از Snapdragon 8 Gen 3، تراشه پرچمدار بعدی کوالکام می‌دانیم

شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده تراشه اسنپدراگون از نمای نزدیک
تنها چند ماه به معرفی تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 3 باقی مانده؛ اما تاکنون چه اطلاعاتی از این تراشه‌ی پرچم‌دار فاش شده است؟
تبلیغات

کوالکام، هر سال یک تراشه برای پرچمدارهای اندرویدی معرفی و عرضه می‌کند. امسال، آن تراشه پرچمدار Snapdragon 8 Gen 3 خواهد بود. انتظار می‌رود این تراشه مبتنی بر پلتفرم جدید Total Compute Solutions 2023 شرکت آرم باشد؛ اما مشخص نیست که در دل پلتفرم یادشده، چه چینشی از هسته‌ها را شاهد باشیم.

به نظر می‌رسد در بخش نام‌گذاری Snapdragon 8 Gen 3، کوالکام از کد قطعه‌ی SM8650 استفاده می‌کند و کد اسمی آن هم لانائی (Lanai) یا پاینپل (Pineapple) خواهد بود. انتخاب کد اسمی لانائی (Lanai) منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد؛ چرا که لانائی اسم یک جزایر هاوایی است و قبلاً هم کد اسمی جزیره لاهاینا (Lahaina) را در تراشه‌ی Snapdragon 888 دیده بودیم.

توقف پشتیبانی از پردازش ۳۲ بیتی

طبق گفته کامیلا وویچیچوسکا، یکی از افشاگران معروف، Snapdragon 8 Gen 3 با پیکربندی ۲+۳+۲+۱ برای هسته‌ها معرفی خواهد شد و این پیکربندی شبیه به الگوی زیر خواهد بود:

  • دو هسته‌ی Silver آرم (با کد اسمی Hayes)، A5xx
    • سه هسته‌ی Gold آرم (با کد اسمی Hunter)، A7xx
      • دو هسته‌ی Titanium آرم (با کد اسمی Hunter)، A7xx
            • یک هسته‌ی +Gold آرم (با کد اسمی Hunter ELP)، Xx

کوالکام از مدت‌ها پیش واژه‌های Silver و Gold را برای توصیف هسته‌ها به‌کار نمی‌برد؛ بنابراین بعید است که دوباره از آن‌ها استفاده کند. درحال‌حاضر کوالکام از اصطلاحات کارایی (Efficiency)، عملکرد (Performance) و پرایم (Prime) برای طبقه‌بندی‌ سه نوع هسته‌ی مرسوم در تراشه‌های خود استفاده می‌کند؛ احتمالاً این کدها هم برای جداسازی و طبقه‌بندی هسته‌ها قبل از معرفی استفاده می‌شود.

محاسبه پردازنده آرم وی 0
پردازنده آرم وی ۹

با توجه گزارش وویچیچوسکا، هسته‌های پردازشی Snapdragon 8 Gen 3 از پردازش‌های ۳۲ بیتی پشتیبانی نخواهد کرد که این موضوع با هسته‌های آرم که اخیراً معرفی شده‌اند، مطابقت دارد. طرح هسته‌ها ممکن است شبیه به الگوی زیر باشد:

  • دو هسته‌‌ی Cortex-A520
  • سه هسته‌ی Cortex-A720
  • دو هسته‌ی Cortex-A720 (با فرکانس بالاتر)
  • یک هسته‌ی Cortex-X4

الگوی یادشده با اسلایدهایی که Arm برای نمایش پیکربندی ۲+۵+۱ پردازنده مرکزی به اشتراک گذاشت، مطابقت دارد؛ اما بدین معنی نیست که کوالکام دقیقاً این الگو را استفاده می‌کند.

پردازنده گرافیکی جدید Adreno 750

نسل دوم تراشه‌ی Snapdragon 8 با پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 740 عرضه شد و انتظار داریم نسل سوم این تراشه با پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 750 عرضه شود. اطلاعات زیادی از Adreno 750 در دسترس نیست؛ اما طبق افشاگری وویچیچوسکا، پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 750 با فرکانس ۷۷۰ مگاهرتز در حال آزمایش است؛ البته شاید Adreno 750 در تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 3 استفاده نشود.

تراشه Snapdragon 8 Gen 3 چه زمانی معرفی می‌شود؟

تراشه‌های پرچمدار کوالکام طبق معمول، هر سال در ماه نوامبر یا دسامبر (آذرماه یا دی‌ماه) معرفی می‌شود و انتظار داریم این مورد برای Snapdragon 8 Gen 3 هم صدق کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات