کوالکام احتمالا با کنار گذاشتن سامسونگ، تولید Snapdragon 8 Gen 4 را به TSMC می‌سپارد

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
تراشه ۳ نانومتری اسنپدراگون کوالکام
به نظر می‌رسد کوالکام از همکاری با سامسونگ در ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ منصرف شده است و تنها با کمپانی تی‌اس‌ام‌سی این تراشه را تولید خواهد کرد.
تبلیغات

شایعاتی در رابطه با همکاری کوالکام با سامسونگ و TSMC در تولید انبوه تراشه‌‌ی پرچمدار Snapdragon 8 Gen 4 به گوش می‌رسید؛ اما اکنون به‌گفته‌ی یکی از افشاگران دنیای فناوری با حساب کاربری «Revegnus» در توییتر، به نظر می‌رسد کوالکام از این تصمیم منصرف شده است و تنها با تی‌سی‌ام‌سی در فرآیند تولید انبوه این تراشه همکاری خواهد کرد.

دلیل قطع همکاری کوالکام با سامسونگ در ساخت تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ احتمالا به بازدهی ضعیف سامسونگ یا برتری فرآیند ساخت ۳ نانومتری TSMC بازمی‌گردد.

همکاری کوالکام با کمپانی‌های مختلف در ساخت تراشه، باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ی ساخت می‌شود. اتکای صِرف به فرآیند ساخت N3E شرکت TSMC برای کوالکام پرهزینه خواهد بود؛ اما به‌نظر می‌رسد که این شرکت در حال حاضر راهکار دیگری ندارد.

در توییت‌های قبلی، Revegnus به ساخت تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در دو نسخه با فرآیند 3GAP سامسونگ برای گوشی‌های گلکسی و فرآیند N3E برای گوشی‌های دیگر اشاره کرده بود؛ اما به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴، کوالکام سفارش تولید تراشه‌هایش را به‌صورت انحصاری به TSMC بسپارد که این امر باعث افزایش قیمت تراشه برای سازنده‌‌های گوشی هوشمند می‌شود.

توییت revegnus در رابطه با همکاری کوالکام و TSMC در ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴
توییت Revegnus در رابطه با همکاری کوالکام تنها با TSMC در ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴

یکی از دلایلی که به‌نظر می‌رسد کوالکام می‌خواهد تاریخ را تکرار کند و مثل تراشه‌‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲، در نسل جدید تراشه‌های پرچمدار خود هم به سراغ TSMC برود، فرآیند تولید انبوه ضعیف سامسونگ و نارضایتی از آن باشد.

گفته می‌شود که هسته‌های Cortex-X4 با فرآیند ساخت N3E تایوانی‌ها تولید می‌شوند؛ بنابراین شاید TSMC نمونه‌هایی را برای کوالکام ارائه داده تا بدین‌ترتیب آن را به عقد قراردادی انحصاری ترغیب کند؛ اما این خبر تایید نشده است.

اگر سامسونگ مشکلات تولید انبوه تراشه‌ها را حل کند، ممکن است اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با دو فناوری 3GAP سامسونگ و N3E تی‌اس‌ام‌سی تولید شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات