۱۰۰ میلیارد ترانزیستور در تراشه‌ای غول‌پیکر؛ انویدیا هوش مصنوعی را به اترنت نیز تزریق می‌کند

دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه اترنت هوش مصنوعی انویدیا در داخل سیستم DGX
انویدیا نوع جدیدی از تراشه‌ی اترنت را رونمایی کرده که ابعاد بزرگی دارد و به ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور مجهز است.
تبلیغات

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، صبح امروز به وقت ایران کنفرانس مطبوعاتی این شرکت را در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ برگزار کرد. در بخشی از این مراسم شاهد رونمایی نوع جدیدی از سوئیچ اترنت بودیم که حجم زیادی از داده را برای پردازش‌های هوش مصنوعی انتقال می‌دهد.

مدیرعامل انویدیا در مراسم صبح امروز گفت اترنت جدید با نسل‌های قبل سازگاری دارد و «تمامی دیتاسنترها را به دیتاسنتر مخصوص هوش مصنوعی مولد تبدیل می‌کند.» انویدیا با این کار «توانایی‌های حوزه‌ی HPC را برای اولین بار وارد بازار اترنت کرده است.»

جن سون هوانگ با تراشه اترنت هوش مصنوعی انویدیا

انویدیا می‌گوید Spectrum-X اولین اترنت با عملکرد بالا برای هوش مصنوعی محسوب می‌شود. اولین نسل از این اترنت، Spectrum-4 نام دارد که به روایت انویدیا «اولین سوئیچ اترنت ۵۱ ترابیت‌برثانیه‌ای دنیا» به‌حساب می‌آید. این سوئیچ به‌طور پیوسته با واحد پردازشی BlueField انویدیا و ترنسیور فیبر نوری کار می‌کند. سوئیچ موردبحث می‌تواند ۱۲۸ پورت از اترنت ۴۰۰ گیگابیتی یا ۶۴ پورت ۸۰۰ گیگابیتی را مسیردهی کند.

تراشه اترنت هوش مصنوعی انویدیا در دست مدیرعامل شرکت

بر اساس گزارش ZDNet، تراشه‌ی به‌کاررفته در سوئیچ Spectrum-4 «غول‌پیکر» است و ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور دارد. این تراشه که بر پایه‌ی لیتوگرافی 4N شرکت TSMC تولید شده، ابعادی معادل ۹۰ میلی‌متر در ۹۰ میلی‌متر دارد و توانش به ۵۰۰ وات می‌رسد.

انویدیا در مراسم امروز گفت که روی یک «ابرکامپیوتر هوش مصنوعی مولد» کار می‌کند که مبتنی‌بر سرورهای Dell PowerEdge XE9680 است و افزون‌بر تراشه‌های گرافیکی H100 از سوئیچ‌های Spectrum-4 استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات