بدشانسی سامسونگ؛ کوالکام TSMC را به‌عنوان تولیدکننده Snapdragon 7 Gen 2 انتخاب کرد

جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ / Snapdragon 8 Gen 2 از نمای جلو و پشت
ظاهرا کوالکام تصمیم گرفته است پردازنده‌ی مورد انتظار Snapdragon 7 Gen 2 را که جمعه‌ی آینده معرفی می‌شود، با لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC بسازد.
تبلیغات

سامسونگ در کنار تولید دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی، در بازار تراشه نیز فعال است و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این صنعت محسوب می‌شود. سامسونگ برای بسیاری از شرکت‌ها ازجمله کوالکام پردازنده می‌سازد، اما به‌نظر می‌رسد که کوالکام در حال فاصله‌گرفتن از غول کره‌ای است.

بر اساس گزارش گیزموچاینا، کوالکام تصمیم گرفته است تولید پردازنده‌ی میان‌رده‌ی Snapdragon 7 Gen 2 را به شرکت تایوانی TSMC محول کند. در ابتدا پیش‌بینی می‌شد Snapdragon 7 Gen 2 با لیتوگرافی سامسونگ ساخته شود، اما ظاهرا این پردازنده قرار است از لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC بهره بگیرد.

انتخاب TSMC به‌عنوان تولیدکننده‌ی Snapdragon 7 Gen 2 اتفاق تعجب‌برانگیزی نیست، چون لیتوگرافی سامسونگ بازدهی نسبتا پایینی دارد. استفاده از لیتوگرافی بهینه‌ی TSMC بدین معنی است که Snapdragon 7 Gen 2 نسبت‌به مدل قبل قدرت بیشتر و مصرف انرژی کمتر خواهد داشت.

کوالکام اعلام کرده است که ۱۷ مارس (۲۳ اسفند) کنفرانس مطبوعاتی جدیدی برگزار می‌کند. برخی از تحلیلگران می‌گویند در این مراسم شاهد رونمایی Snapdragon 7+ Gen 1 خواهیم بود، اما از آن‌جایی که یک سال از معرفی Snapdragon 7 Gen 1 می‌گذرد، ممکن است در نهایت شاهد رونمایی Snapdragon 7 Gen 2 باشیم.

شایعه‌ها می‌گویند که سیستم-روی-چیپ اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۱ در واحد CPU از یک هسته‌ی ۲٫۹۲ گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته‌ی ۲٫۵ گیگاهرتزی Cortex-A710 و چهار هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A510 استفاده می‌کند و به پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 725 با فرکانس ۵۸۰ مگاهرتز مجهز است.

پردازنده‌ی میان‌رده‌ی Snapdragon 7 Gen 2 در آزمون تک‌ هسته‌ای گیک‌بنچ امتیاز ۱٬۲۳۲ و در آزمون چند هسته‌ای امتیاز ۴٬۰۹۵ را کسب کرده است تا عملکردی مشابه Dimensity 9000 از خود نشان دهد.

درحالی‌که مشکلات لیتوگرافی چهار نانومتری و پنج نانومتری سامسونگ بارها خبرساز شد، گزارش‌های تأییدنشده می‌گویند لیتوگرافی سه نانومتری جدید این شرکت بازدهی بسیار بهتری دارد. ممکن است کوالکام پردازنده‌ی پرچمدار Snapdragon 8 Gen 3 را با لیتوگرافی سه نانومتری سامسونگ بسازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات