اینتل با پردازنده‌های نسل ۱۶، قدرت گرافیک‌های مجتمع خود را به رخ رقبا می‌کشد

سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده CPU رپتور لیک اینتل نسل سیزدهم Intel Raptor Lake روی مادربرد آبی
یکی از مهندسان اینتل گفته است پردازنده‌های نسل ۱۶ که سال ۲۰۲۶ از راه می‌رسند، از واحد گرافیکی مبتنی‌بر معماری Xe3-LPG استفاده خواهند کرد.
تبلیغات

اینتل ماه گذشته اعلام کرد که مشغول توسعه‌ی نسخه‌ی جدیدی از معماری گرافیکی Xe به نام Xe-LPG است. تیم آبی به دنبال استفاده‌ی گسترده‌تر از طراحی چیپلت است تا دستش برای بهینه‌سازی تراشه‌ها بازتر باشد. در طراحی چیپلت چندین تراشه روی بستری واحد قرار می‌گیرند و بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود.

بر اساس گزارش ویدیوکاردز، اینتل پس از پردازنده‌های Lunar Lake، در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ سراغ پردازنده‌های خانواده‌ی Panther Lake می‌رود. فعلا جزئیات بسیار کمی درباره‌ی این پردازنده‌ها منتشر شده است.

یکی از مهندسان اینتل در صفحه‌ی لینکدین خود اعلام کرده که تیم آبی معماری گرافیکی Xe3-LPG را در پردازنده‌های Panther Lake استفاده می‌کند. دو معماری گرافیکی Xe-LPG و Xe2-LPG به‌ترتیب در پردازنده‌های Meteor Lake و Lunar Lake حضور خواهند داشت. هیچ کدام از این دو خانواده روانه‌ی بازار نشده‌اند.

اینتل در حال حاضر برای رونمایی پردازنده‌های نسل ۱۴ سری Meteor Lake آماده می‌شود. این پردازنده‌ها طراحی چیپلت خواهند داشت و با لیتوگرافی Intel 4 (کلاس هفت نانومتری) تولید خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات