انویدیا از Tegra 4، سریعترین پردازنده موبایل دنیا پرده برداری کرد: 72 هسته گرافیک و 4 هسته Cortex A15

دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
کنفرانس اختصاصی انویدیا در CES 2013 چند دقیقه پیش به پایان رسید و در آن از فناوری‌های جدید این شرکت پرده‌برداری شد. انویدیا در این کنفرانس از «سیستم روی یک چیپ» جدید خانواده تگرا پرده‌برداری کرد. این تراشه مجهز به یک CPU چهار هسته‌ای با معماری Cortex A15 بعلاوه 72 هسته GPU و کنترلر مودم 4G LTE است. انویدیا ادعا کرده که این SoC سریع‌ترین در دنیای موبایل است، جزئیات بیشتر را در ادامه مطلب بخوانید.
تبلیغات

اگر مقاله ARM چیست را در زومیت مطالعه کرده باشید حتماً می‌دانید که Cortex A15 معماری هسته ARM است که نسبت به نسل قبل یعنی Cortex A9 که در تگرا 3 بکار گرفته شده بود به مراتب قوی‌تر است.

انویدیا برای نمایش قدرت پردازنده تگرا 4 یک تبلت مجهز به این پردازنده را در کنار نکسوس 10 که مجهز به سیستم روی یک چیپ Exynos سامسونگ است قرار داد و 25 صفحه وب را بصورت پشت سر هم در هر دو تبلت باز کرد و نشان داد که تگرا 4 تقریباً دو برابر سریع‌تر از Eyxnos بکار رفته در نکسوس 10 عمل می‌کند. تبلت مجهز به تگرا 4 در 27 ثانیه و نکسوس 10 در 50 ثانیه توانستند صفحه های آزمایشی وب را باز کنند.

تگرا 4

انویدیا همچنین ادعا کرد که تگرا 4 از پردازنده بکار رفته در آیپد 4 نیز قوی‌تر است.

تگرا 4 نیز همچون تگرا 3 علاوه بر 4 هسته اصلی CPU داری یک هسته کم مصرف برای کاهش مصرف باتری است که وظیفه پردازش امور سبک را بر عهده دارد.

انویدیا هنوز سرعت کلاک پردازنده تگرا 4 را اعلام ننموده است اما این تراشه مجهز به یک GPU با 72 هسته از نوع CUDA است. هنوز انویدیا نوع لیتوگرافی تگرا 4 را نیز اعلام نکرده اما شایعات به لیتوگرافی 28 نانومتری برای نسل چهارم تگرا اشاره دارند و این در حالی است که تگرا 4 با لیتوگرافی 40 نانومتری ساخته شده بود. همین موضوع باعث کاهش دما و مصرف پردازنده می‌شود.

انویدیا همچنین اعلام کرد که سیستم-روی-یک-چیپ جدید این شرکت تنها برای اجرای سریع‌تر بازی‌ها ساخته نشده است و دارای یک موتور پردازش تصویر به نام «Nvidia Computational Photography Engine یا موتور محاسباتی عکاسی انویدیا» است که به‌عنوان مثال عکاسی HDR را به شکل بسیار پیشرفته تری انجام می‌دهد. انویدیا برای نمایش کارایی تگرا 4 در عکاسی HDR از یک تبلت بی‌نام و نشان مجهز به ویندوز RT بهره برد.

انویدیا همچنین از پروژه تازه‌ای به نام Project Shield خبر داد، کنسول دستی که مجهز به تگرا 4 است.

تگرا 4 از رزولوشن 4K و فناوری نمایشگرهای PRISM 2 پشتیبانی می‌کند، این فناوری باعث می‌شود تا 45 درصد مصرف انرژی کاهش یابد. انویدیا در کنار تگرا 4 از مودم i500 نیز پرده‌برداری کرد که در واقع یک راه‌حل قابل برنامه‌ریزی بوده که قادر به بهره بردن از طیف وسیعی از شبکه‌های مخابراتی است. این تراشه که امکان قرارگرفتن در پلتفرم تگرا 4 را دارد پشتیبانی از LTE را میسر می‌کند و قادر است 1.2 تریلیون عملیات در ثانیه را پردازش کند. ابعاد این تراشه 40 درصد کوچک‌تر از تراشه‌های بیس‌بند فعلی است.

مشخصات کلیدی تگرا 4 انویدیا:

  • GPU جی‌فورس با 72 هسته سفارشی
  • CPU چهار هسته‌ای AMR Cortex A15 به همراه نسل دوم فناوری صرفه‌جویی در مصرف باتری
  • موتور محاسباتی عکاسی انویدیا
  • سازگاری با LTE و تراشه اختیاری i500
  • پشتیبانی از رزولوشن 4K

جهت مشاهده کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه CES به صفحه اختصاصی زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات