کاهش عملکرد سیستم‌های مجهز به تراشه‌های Ryzen 7000 با نصب آپدیت 22H2 ویندوز 11

یک‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهراً کامپیوترهایی که از تراشه‌های AMD Ryzen 7000 استفاده می‌کنند و به‌روزرسانی ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱ را نصب کرده‌اند، با مشکل عملکرد مواجه شده‌اند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد مشکلاتی در سازگاری ویندوز ۱۱ با پردازنده‌های AMD Ryzen وجود دارد. پس‌از انتشار نسخه‌ی 22H2 این سیستم‌عامل، مشکلات مختلفی در آن دیده شد که ازجمله می‌توان به CPPC2 اشاره کرد؛ موردی که بعداً با انتشار به‌روزرسانی درایور تراشه، برطرف شد.

اکنون، به‌روزرسانی ۲۰۲۲ ویندوز ۱۱ مشکل جدیدی برای پردازنده‌های سری Ryzen 7000 مبتنی‌بر معماری Zen 4 ایجاد کرده است. CFX متوجه شده است وقتی یک Die محاسباتی CCD (CPU Compute Die) روی تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 7950X فعال است، در این شرایط می‌تواند عملکردی بهتر از Die محاسباتی دوگانه‌ی پیش‌فرض 7950X ارائه دهد. هر Die محاسباتی Zen 4 از هشت هسته با حافظه‌ی پنهان مخصوص به‌خود بهره می‌برد و به‌همین دلیل، اساساً یک تراشه‌ی هشت هسته‌ای مبتنی‌بر Zen 4 می‌تواند مدل ۱۶ هسته‌ای پردازنده‌ را شکست دهد.

برای درک بهتر موضوع و ارزیابی سناریوهای مؤثر روی مشکل فوق، CFX تصمیم گرفت دو نمونه‌ی دیگر که فرآیندهای چندرشته‌ای (SMT) هم‌زمان روی آن غیرفعال شده بود را آزمایش کند. بنابراین یک Die محاسباتی با غیرفعال بودن SMT روی تراشه‌ی ۱۶ هسته‌ای Ryzen 7950X که از ۳۲ ترد بهره می‌برد، عملاً این پردازنده را به یک تراشه‌ی هشت هسته‌ای با هشت ترد تبدیل می‌کند.

به‌نوشته‌ی Neowin، با خاموش بودن SMT، درست مثل آزمایش اول، نتایج مشابهی به‌دست آمد که نشان‌دهنده‌ی عملکرد بهتر با تعداد تردهای کم‌تر بود. معیار سخت‌افزاری Hardware Unboxed (HBU) مشکلی را در سیستم آزمایشی RTX 4090 شناسایی کرد که ظاهراً از چندوقت قبل وجود داشته است.

به‌نطر می‌رسد مشکل عملکرد نسخه‌ی 22H2 ویندوز ۱۱ گسترده است و این به‌روزرسانی هنگام کار با پردازنده‌های جدیدتر Ryzen 7000، مشکل زمان‌بندی دارد. علاوه‌براین، احتمال وجود یک باگ درایور وجود دارد که شبیه شکست اخیر انویدیا است؛ جایی‌که پردازنده‌های گرافیکی این شرکت قادر نیست از همه‌ی تردهای اضافه، استفاده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات