Snapdragon 8 Gen 2 علاوه‌بر ارتقای عملکرد، مشکل تولید گرمای بیش‌ازحد را نیز رفع خواهد کرد

دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارشی جدید، انتظار می‌رود تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 ضمن ارائه‌ی عملکرد بهتر از نسل قبلی خود، مشکل تولید گرمای بیش‌ازحد را نیز برطرف کند.
تبلیغات

در چند سال گذشته، میزان ارتقای عملکرد پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپدراگون ضعیف بوده است و علاوه‌براین، تراشه‌های مذکور با مشکلاتی مثل مصرف زیاد انرژی و تولید گرمای بیش‌ازحد مواجه شده‌اند. این شرایط باعث شد بسیاری از کاربران از سیستم-روی-چیپ‌های پرچم‌دار کوالکام انتقاد کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد با Snapdragon 8 Gen 2، تراشه‌ی امیدوارکننده‌ای روانه‌ی بازار کند.

براساس اطلاعات افشاگر معروف خبرهای فناوری، Ice Universe، عملکرد پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 درمقایسه‌با Snapdragon 8+ Gen 1 تا ۱۰ درصد بهتر خواهد بود و مصرف انرژی‌اش نیز درمقایسه‌با نسل قبل ۱۵ درصد بهینه‌تر خواهد شد.

انتظار می‌رود عملکرد گرافیکی و قدرت هوش مصنوعی در نسل بعدی تراشه‌ی پرچم‌دار سری اسنپدراگون کوالکام درمقایسه‌با مدل کنونی آن به‌ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد بهتر باشد. همچنین، گفته شده است عملکرد پردازنده سیگنال تصویر (ISP) در Snapdragon 8 Gen 2 درمقایسه‌با قبل ارتقای درخورتوجهی خواهد یافت.

اسنپدراگون | Snapdragon

مهم‌ترین ویژگی Snapdragon 8 Gen 2 این است که مشکل تولید گرمای بیش‌ازحد را رفع خواهد کرد و از این‌ نظر عملکردش تا حدودی شبیه به اسنپدراگون ۸۳۵ خواهد بود. پیش‌از‌این در برخی گزارش‌ها گفته شده بود که چندین سازنده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند آزمایش Snapdragon 8 Gen 2 را آغاز کرده‌اند و نتایج به‌دست‌آمده از این آزمایش‌ها رضایت‌بخش بوده است. طبق این نتایج، بازده انرژی کلی تراشه‌ی مذکور درمقایسه‌با قبل حداقل ۱۵ درصد بهبود داده شده است.

Snapdragon 8 Gen 1 از فرایند چهارنانومتری سامسونگ استفاده می‌کند. نسخه‌ی ارتقایافته‌ی این پردازنده، یعنی Snapdragon 8+ Gen 1، از فناوری چهارنانومتری TSMC بهره می‌برد که باعث بهبود عملکرد و بهینه‌ترشدن مصرف انرژی آن شد. Snapdragon 8 Gen 2 نیز با فرایند چهارنانومتری TSMC تولید خواهد شد.

مقاله‌ی مرتبط:

اولین گوشی هوشمند مجهز به تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 در ماه نوامبر معرفی خواهد شد. تولیدکنندگان مختلف از این پلتفرم پشتیبانی خواهند کرد و علاوه‌براین، وعده داده‌اند که محصولات جدیدی را با این پردازنده عرضه خواهند کرد. تقریباً همه‌ی شرکت‌های چینی از مدتی قبل Snapdragon 8 Gen 2 را دریافت کرده‌اند. این سیستم‌-روی-چیپ به هشت‌ هسته‌ی جدید مجهز خواهد بود و گفته می‌شود عملکرد هسته‌های Cortex X3 آن درمقایسه‌با Cortex X2 تا ۲۲ درصد بهبود یافته است.

علاوه‌براین، Snapdragon 8 Gen 2 از مودم X70 5G بهره می‌برد که سرعت دانلود آن حداکثر به ۱۰ گیگابیت‌‌‌برثانیه می‌رسد. پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه نیز به Adreno 740 ارتقا یافته است. گفته‌ می‌شود امتیاز بنچمارک آنتوتو این سیستم-روی-چیپ از ۱٫۲ میلیون فراتر خواهد رفت. شاید شیائومی ۱۳ اولین گوشی هوشمندی باشد که از تراشه‌ی پرچم‌دار Snapdragon 8 Gen 2 بهره می‌برد. این محصول احتمالاً ۱۴ نوامبر رسماً رونمایی خواهد شد؛ اما انتظار می‌رود این محصول با تأخیر به بازار عرضه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات