عملکرد تراشه AMD Ryzen 9 7900X حدود ۳۰ درصد بهتر از 5900X است

یک‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
نتایج به‌دست‌آمده از بنچمارک گیک‌بنچ ۵ نشان می‌دهد سرعت تراشه‌ی AMD Ryzen 7900X حداکثر ۳۰ درصد بهتر از پردازنده‌ی 5900X است که این آمار تقریباً با پیش‌بینی‌های AMD نیز مطابقت دارد.
تبلیغات

افشاگری به‌ نام BenchLeaks امتیاز عملکرد تراشه‌ی AMD Ryzen 9 7900X در گیک‌بنچ ۵ را در حساب توییتر خود به‌اشتراک گذاشته است. این پردازنده در آزمون‌های عملکرد تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای درمقایسه‌با مدل قبلی خود، یعنی Ryzen 9 5900X، تا ۳۰ درصد بهتر عمل کرده است.

طبق اطلاعات فاش‌شده در حساب توییتر BenchLeaks، تراشه‌ی Ryzen 9 7900X در آزمون عملکرد تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای گیک‌بنچ ۵ به‌ترتیب امتیاز ۲,۱۶۷ و ۱۸,۴۴۶ را به‌دست آورده است. در مقام مقایسه، داده‌های رسمی نشان می‌دهند امتیاز عملکرد Ryzen 9 5900X در آزمون عملکرد تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای این معیار به‌ترتیب ۱,۶۶۹ و ۱۳,۹۴۶ است.

بدین‌ترتیب‌، داده‌های به‌دست‌آمده از بنچمارک AMD Ryzen 9 7900X حاکی از آن است که این تراشه درمقایسه‌با Ryzen 9 5900X در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به‌ترتیب ۳۰ و ۳۲ درصد بهتر عمل می‌کند. این آمارها به پیش‌بینی‌های AMD درباره‌ی تفاوت Ryzen 7000 و Ryzen 5000 خیلی نزدیک است؛ زیرا این شرکت اعلام کرده بود سری 7000 از سری 5000 در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به‌ترتیب تا ۲۹ و ۴۵ درصد سریع‌تر خواهد بود.

اگرچه طبق اطلاعات به‌دست‌آمده از گیک‌بنچ ۵، بهبود عملکرد Ryzen 9 7900X در بخش چندهسته‌ای درمقایسه‌با نسل قبلی‌اش به ۴۵ درصد نمی‌رسد، انتظار می‌رود این رقم با‌‌‌توجه‌‌‌به نوع بار پردازشی، تغییر کند. بنابراین، منطقی به‌نظر نمی‌رسد که برای قضاوت درباره‌ی عملکرد واقعی Ryzen 9 7900X فقط به داده‌های گیک‌بنچ ۵ استناد کنیم. به‌هرحال، سرعت عملکرد این تراشه در آزمون‌ تک‌هسته‌ای درمقایسه‌با مدل قبلی آن ۳۰ درصد بهبود یافته است که این آمار با گفته‌های AMD مطابقت دارد.

به‌نوشته‌ی TomsHardware، ازجمله دلایل مهم‌ بهبود عملکرد Ryzen 9 7900X در گیک‌بنچ ۵، می‌توان به ارتقای ۱۳ درصدی IPC به‌دلیل بهره‌گرفتن از معماری Zen 4 و جهش ۸۰۰ مگاهرتزی در فرکانس کاری از ۴٫۸ به ۵٫۶ گیگاهرتز اشاره کرد. دلیل دیگر برای افزایش سرعت این تراشه، اضافه‌شدن AVX-512 است که گیک‌بنچ ۵ از آن در بنچمارک رمزنگاری AES-XTS خود استفاده می‌کند.

هر دو تراشه‌ی Ryzen 7900X و 5900X از ۱۲ هسته بهره می‌برند؛ به‌همین دلیل، بخشی از بهبود عملکرد 7900X درمقایسه‌با نسل قبلی آن، به ارتقای کارکرد تک‌‌هسته‌های آن ارتباط دارد. به‌طور‌کلی، نمی‌توان نتایج به‌دست‌آمده از گیک‌بنچ ۵ را به‌عنوان تنها معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد پردازنده‌ها درنظر گرفت. بااین‌حال، داده‌های این بنچمارک دید مناسبی از میزان بهبود عملکرد Ryzen 9 7900X ارائه می‌دهد.

درپایان باید بگوییم که می‌توان انتظار داشت این تراشه به‌طور‌میانگین درمقایسه‌با نسل قبلی‌اش تا ۳۰ درصد بهتر عمل کند. گفتنی است در برخی از سناریوهای خاص که امکان استفاده از قابلیت‌های معماری جدید Zen 4 وجود دارد، احتمالاً شاهد تغییراتی در عملکرد این تراشه خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات