برخی مشخصات پردازنده‌های سرور Genoa X و Bergamo مبتنی‌بر Zen 4 فاش شد

شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
حساب کاربری YuuKi_AnS اطلاعاتی از نام‌گذاری و مشخصات پردازنده‌های سرور EPYC 9004، یعنی Genoa X و Bergamo ای‌ام‌دی را به‌اشتراک گذاشت.
تبلیغات

AMD هنوز به‌طوررسمی سری پردازنده‌های سرور Genoa مبتنی‌بر معماری Zen 4 یا EPYC 9004 را معرفی نکرده است. این سری از پردازنده‌‌ها به سه خانواده‌ی EPYC Genoa با همین معماری و EPYC Bergamo با معماری Zen 4c و EPYC Genoa X با V-Cache تقسیم می‌شوند. نام‌گذاری سری‌های 9004 و 8004 پردازنده‌های Zen4 با دو سوکت مختلف، به‌شکل زیر است:

  • SP5 برای سری 9004
  • SP6 برای 8004

سری پردازنده‌های سرور جدید AMD بین ۸ تا ۱۲۸ هسته خواهند داشت؛ اما پیکربندی‌های ۱۱۲ و ۱۲۸ هسته‌ای آن تنها در پردازنده‌های سرور Bergamo با معماری Zen 4 استفاده می‌شوند. در‌واقع، تنها راه تشخیص پردازنده‌های سرور Genoa و Bergamo همین تعداد هسته‌های آن‌ها است. تعداد هسته‌های خانواده‌ی Genoa کمتر از ۹۶ هسته است. حرف X در خانواده‌ی Genoa X با حافظه‌ی V-Cache سه‌بعدی نیز مانند سری Milan X برای متمایز‌کردن این پردازنده‌ها از پردازنده‌های سرور مدل P (با یک سوکت) و مدل F (با فرکانس بالا) است.

به‌گزارش Videocardz، حساب توییتری YuuKi_AnS که برای اولین‌بار مشخصات پردازنده‌های سرور EPYC 9004 Genoa را منتشر کرد، حالا برخی مشخصات خانواده‌های Bergamo و Genoa X را نیز افشا کرده است. توان مصرفی این دو سری بسته به مدل از ۲۰۰ تا ۴۰۰ وات متغیر است؛ اما با قطعیت می‌توان گفت که توان مصرفی مدل‌هایی با تعداد هسته‌های زیاد و فرکانس‌های بالا از ۲۹۰ وات بیشتر است.

در‌حال‌حاضر، دو مدل EPYC 9734 و EPYC 9754 از سری پردازنده‌های سرور EPYC Bergamo فهرست شده‌اند که EPYC 9754 مبتنی‌بر معماری Zen 4c است و ۱۲۸ هسته دارد. این مدل از حداکثر ۲۵۶ مگابایت حافظه‌ی کش L3 بهره می‌برد و تا ۳٫۲ گیگاهرتز تقویت می‌شود و توان مصرفی‌اش ۳۶۰ وات خواهد بود. EPYC 9734 با فرکانس بوست یکسان، تنها ۱۶ هسته کمتر دارد و توان مصرفی آن نیز ۴۰ وات کمتر است.

پردازنده‌های سرور EPYC Genoa X به چهار مدل تقسیم می‌شوند:

  • EPYC 9684X تعداد ۹۶ هسته و توان مصرفی ۴۰۰ واتی (مدل پرچم‌دار با ۱٫۱ گیگابایت حافظه‌ی کش L3)
  • EPYC 9384X تعداد ۳۲ هسته و توان مصرفی ۳۲۰ واتی (۳۸۴ مگابایت حافظه‌ی کش L3)
  • EPYC 9284X تعداد ۲۴ هسته و توان مصرفی ۳۲۰ واتی (۲۵۶ مگابایت حافظه‌ی کش L3)
  • EPYC 9184X تعداد ۱۶ هسته و توان مصرفی ۳۲۰ واتی (۱۹۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3)

طبق گفته‌ی AMD، تا سال آینده از پردازنده‌های سرور سری Genoa-X خبری نخواهد بود؛ اما سری‌های استاندارد Genoa ممکن است در ماه‌های آینده عرضه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات