فروش پردازنده‌ دسکتاپ به کمترین میزان خود در ۳۰ سال گذشته رسید

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گزارش اخیر Mercury از فروش پردازنده‌های کامپیوتری حاوی اخبار بسیار ناگواری برای تولیدکنندگان تراشه‌ها، به‌ویژه اینتل است.
تبلیغات

اگر دو سال به عقب برگردیم، دورانی را به‌یاد می‌آوریم که همه آرزوی ارتقا یا خرید کامپیوتر جدیدی را داشتند؛ ولی طبق جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی Mercury Research، این موضوع دیگر حقیقت ندارد. این گزارش حاکی از آن است که فروش تراشه‌های x86 از زمان آغاز ثبت آمار در سال ۱۹۹۴، بیشترین درصد افت سال‌به‌سال را ثبت کرده است.

دین مک‌کارون، تحلیلگر بازارهای فناوری، معتقد است که این بزرگ‌ترین سقوط پس از رکود شدید اقتصادی سال ۱۹۸۴ است. مک‌کارون با ارسال بیانیه‌ای در قالب ایمیل اظهار کرد:

فروش پرازنده‌های کلاینت دسکتاپ و موبایل در‌مقایسه‌با سال گذشته به‌شدت افت کرده است؛ درحالی‌که فروش پردازنده‌های دسکتاپ به کمترین میزان در سه‌ دهه‌ی گذشته رسیده است. مجموع فروش پردازنده بزرگ‌ترین افت سالانه در طول تاریخ گزارش‌های ما در ۲۸ سال گذشته را داشته است.

بااین‌حال، این خبر برای AMD هیچ معنی بدی ندارد. این شرکت در تمامی بخش‌ها توانسته است از رقیب دیرینه‌ی خود، اینتل، در فروش پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ و سرور سبقت بگیرد و ضمن داشتن رشد ۳/۷ درصدی در سهم خود از بازار، افزایش فروش سالانه‌ی ۹ درصدی را به‌دست آورد. به‌طورکلی، گزارش Mercury با آمارهای چهارماهه‌ی اینتل و AMD همخوانی دارد.

اگرچه AMD توانسته است گوی رقابت را از رقیب دیرینه‌اش برباید، برخلاف نظر مثبت منتقدان درباره‌ی سری رایزن 5000 و رایزن 6000، فروش پردازنده‌های لپ‌تاپ این شرکت دچار رکود شده است. بااین‌حال، AMD توانسته است جایگاه سال قبل خود در فروش پردازنده‌های دسکتاپ و سرور را حفظ کند. به‌اعتقاد Mercury، مسائل انبارداری که نشانه‌ای از مشکلات حال‌حاضر زنجیره‌ی تأمین کالا در جهان است، می‌تواند دلیل اصلی افت فروش اینتل در این سه بخش باشد.

طبق برآوردهای Mercury، پردازنده‌های ARM که در محصولاتی مثل جدیدترین سری مک اپل و ارزان‌ترین کروم‌بوک‌ها و دستگاه‌های اندک ویندوزی که از پردازنده‌ی اسنپدراگون استفاده می‌کنند، تقریباً ۹/۴ درصد از سهم بازار را ازآنِ خود می‌کنند. این آمار احتمالاً به‌دلیل افت شدید فروش دستگاه‎‌های مک در‌مقایسه‌با چهارماهه‌ی قبلی کمتر است؛ ولی رشد سالانه‌ی ۱/۷ درصدی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات