پردازنده ۲۴ هسته‌ای 13900K اینتل با فرکانس ۶ گیگاهرتز دیده شد

سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده مرکزی / CPU اینتل یا ای ام دی AMD در دست یک کاربر روی مادربرد
نمونه‌ی آزمایشی پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل‌سیزدهمی اینتل، یعنی Core i9-13900K، توانسته است در حالت اورکلاک به فرکانس ۶ گیگاهرتز دست پیدا کند.
تبلیغات

حدوداً دو روز قبل نمونه‌ی پیش‌تولید پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای نسل‌سیزدهمی Core i7-13700K اینتل با فرکانس ۶ گیگاهرتز رؤیت شد؛ اما تاکنون ندیده بودیم که مدل پرچم‌دار این خانواده، یعنی Core i9-13900K، نیز در حالت اورکلاک به چنین فرکانسی دست پیدا کند.

ازلحاظ فنی، دو پردازنده‌ی i7-13700K و i9-13900K بسیار به‌هم شبیه هستند، با این‌ تفاوت که مدل i9 به‌جای هشت هسته‌ی کم‌مصرف از شانزده هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کند و محدودیت PL2 بیشتری دارد.

حساب کاربری Xiaochun در شبکه‌ی اجتماعی Baidu اسکرین‌شات‌هایی منتشر کرده است که نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌ی Core i9-13900K را با فرکانس ۶٫۰ گیگاهرتز نشان می‌دهد. ظاهراً ولتاژ پردازنده در این فرکانس ۱٫۵۴۶ ولت است. پردازنده‌ی مذکور توانسته است در آزمون تک‌هسته‌ای CPU-Z امتیاز ۹۷۶ را کسب کند.

همان کاربر در Baidu اسکرین‌شات زیر را نیز منتشر کرده است. این کاربر می‌گوید برای اورکلاک پردازنده‌ی اینتل به فرکانس ۶٬۰۸۵ مگاهرتز به سیستم خنک‌کننده‌ی عجیب‌و‌غریبی نیاز نداشته و از یک کیت AIO استفاده کرده است. Baidu می‌گوید که پردازنده‌ی Core i9-13900K می‌تواند در بنچمارک تک‌هسته‌ای CPU-Z به امتیاز ۱٬۰۰۰ نیز دست پیدا کند؛ البته به‌گفته‌ی ویدئوکاردز، احتمالاً این امتیاز هنگام غیرفعال‌بودن هسته‌های کم‌مصرف به‌دست آمده است.

جزئیات عملکرد نمونه مهندسی پردازنده Intel 13900K رپتور لیک در CPU-Z

به‌نظر می‌رسد پردازنده‌ی Core i9-13900K موقع غیرفعال‌بودن هسته‌های کم‌مصرف اندکی قوی‌تر از 13700K عمل می‌کند. بعید نیست در آینده‌ای نزدیک، شاهد دستیابی 13900K به فرکانس بیشتر از ۶٫۰ گیگاهرتز هم باشیم.

اینتل به‌زودی پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی سری Raptor Lake را معرفی می‌کند. این پردازنده‌ها پاییز امسال در بازار با AMD Ryzen 7000 رقابت خواهند کرد. اینتل گفته است که قصد دارد قیمت پردازنده‌های مرکزی را افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات