شرکت چینی SMIC ظاهراً فناوری تراشه‌های ۷ نانومتری را از TSMC کپی کرده است

پنج‌شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
گفته می‌شود شرکت چینی SMIC تراشه‌های ۷ نانومتری خود را با کپی‌برداری از فناوری ساخت تراشه‌ی شرکت تیاوانی TSMC ساخته است.
تبلیغات

براساس گزارش تک‌اینسایتس، شرکت چینی تراشه‌سازی SMIC تراشه‌هایی برپایه نود ۷ نانومتری خود را برای ماینر بیت کوین سیستم روی چیپ تولید کرده است و از جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) تاکنون، آن‌ها را به بازار عرضه می‌کند. درواقع، چین از سال ۲۰۲۱ در سکوت خبری تراشه‌ی ۷ نانومتری عرضه می‌کند.

تک‌اینسایتس فرایند ساخت تراشه را مهندسی معکوس کرده است و می‌گوید: «تصاویر اولیه حاکی آن است که این تراشه کپی نزدیکی از فناوری فرایند ۷ نانومتری TSMC است.» این مسئله کشفی واضح و گویا از کپی‌برداری شرکت چینی است؛ به‌ویژه بعد از اینکه شرکت تایوانی TSMC قبل‌تر دو بار از شرکت چینی SMIC به‌دلیل کپی‌کردن فناوری ساخت تراشه شکایت کرده بود.

این کشف زمانی اتفاق افتاد که چین همچنان به تولید نیمه‌رساناهای داخلی خود ادامه می‌دهد و SMIC با وجود تحریم‌های شدید، پیشرو تولید نیمه‌رسانا در چین به‌شمار می‌رود. همچنین، دولت ایالات متحده در آستانه‌ی تصویب یارانه‌های کلان برای شرکت‌های تراشه‌سازی داخلی خود قرار دارد.

گزارش تک‌اینسایتس، می‌گوید TSMC و اینتل و سامسونگ فناوری‌های بسیار پیشرفته‌تری را درمقایسه‌با فناوری ۷ نانومتری SMIC توسعه دادند و حداقل دو نود از این شرکت جلوتر قدم برمی‌دارند. با‌این‌حال، اهمیت عرضه‌ی تراشه‌های ۷ نانومتری SMIC را با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به تحریم‌های شدید دولت ایالات متحده علیه این شرکت نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا این تحریم‌ها دسترسی به ابزارهای پیشرفته‌ی EUV ساخت تراشه را با محدودیت مواجه کرده است.

مشخص است که شرکت چینی با ابزار دراختیارش می‌تواند تراشه‌های ۷ نانومتری و احتمالاً کوچک‌تر را هرچند با صرفه‌ی اقتصادی و بازدهی کمتر تولید کند. درنتیجه، این موضوع به‌هیچ‌عنوان برای چین نگران‌کننده نیست؛ زیرا این کشور با کمک توسعه و عرضه‌ی تراشه‌های بومی تولید خودش، درصدد استقلال فناوری از کشورهای غربی است.

تراشه ۷ نانومتری SMIC

شرکت SMIC تراشه‌های ۷ نانومتری خود را در اوایل سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) رونمایی کرد و سپس به‌همراه شریکش Innosilicon در اواخر ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) اطلاعیه‌ای مبنی‌بر تولید نسخه‌ی نود N+1 تراشه‌ی ۷ نانومتری خود را منتشر کرد. هنوز مشخص نیست آیا تراشه‌ی ماینینگ Minerva Bitcoin که تک‌اینسایتس در بازار آزاد خریده است، ارتباطی با محصول اولیه شرکت Innosilicon دارد یا خیر.

در آن زمان، SMIC ادعا کرد که نسخه‌ی N+2 نود ۷ نانومتری خود را نیز در دست ساخت دارد؛ اما کارشناسان مطمئن نیستند که تراشه‌های Minerva (تصویر زیر) از فناوری نسخه‌ی N+1 یا N+2 استفاده می‌کنند.

تراشه ۷ نانومتری SMIC

شرکت تایوانی TSMC تاکنون دو بار در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ (۱۳۸۱ و ۱۳۸۵) به‌اتهام کپی‌کردن فناوری از SMIC شکایت کرده است و ادعای تک‌اینسایتس مبنی‌بر کپی‌برداری از معماری ۷ نانومتری TSMC در ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری SMIC به‌وسیله‌ی چینی‌ها نیز می‌تواند مجدداً به نزاع حقوقی بین دو شرکت بدل شود.

ساختار تراشه‌ی ماینینگ MinerVa Botcoin کاملاً ابتدایی به‌نظر می‌رسد و ابعاد ۴/۲ × ۴/۶ میلی‌متری دارد؛ بدین‌ترتیب، می‌توان فهمید که شرکت SMIC هنوز در مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی تراشه است. گذشته‌ از این، این نوع از تراشه‌های کوچک و ساده و مبتدی اغلب به‌عنوان نمونه‌های یادگیری استفاده می‌شوند؛ درحالی‌که فناوری ساخت تراشه‌های اصلی پیچیده‌تر از این نمونه‌ها توسعه یافته است.

تراشه‌های ماینینگ برای تعمیر و رفع نقص نودهای جدید بسیار کارآمد هستند. همان‌طورکه در تصویر بالا می‌بینید، این تراشه‌های کوچک به‌طور انبوه برای ایجاد دستگاه‌های قدرتمند کاربرد دارند. در این زمینه، ماینر روی هر برد ۱۲۰ تراشه دارد تا ماشینی بسازد که بیش‌ از ۳۳۰۰ وات انرژی مصرف کند. بااین‌حال، می‌توان انتظار داشت که SMIC درنهایت تراشه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را برپایه فناوری ۷ نانومتری بتواند بسازد.

خالی از لطف نیست که به این نکته اشاره کنیم که سنت نام‌گذاری فناوری نودها مانند «۷ نانومتری» امروزه برای تراشه‌سازان بیشتر جنبه‌ی بازاریابی پیدا کرده است تا اینکه مرتبط با مقیاس اندازه‌گیری فیزیکی محصول باشد. علاوه‌براین، در دنیای واقعی عوامل بسیار زیادی بر اقتصاد و عملکرد نودها اثرگذار است و موضوع فقط اندازه‌ی آن‌ها نیست.

تک‌اینسایتس تحلیل‌های جزئی‌تری نیز تهیه کرده است؛ ازجمله تجزیه‌وتحلیل پلان دیجیتالی تراشه، تجزیه‌و تحلیل فرایند CMOS پیشرفته، تجزیه‌وتحلیل جریان تراشه که اطلاعات بسیار جزئی مانند تراکم ترانزیستور را ارائه می‌دهند تا با کمک این گزارش‌ها چگونگی آمادگی SMIC برای رقابت در صنعت نود درک‌کردنی شود.

درهرصورت، ایالات متحده مدت‌ها است که از فروش ابزار EUV به‌واسطه‌ی هولدینگ ASML به شرکت چینی SMIC جلوگیری می‌کند و به‌تازگی حتی با محدود‌کردن دسترسی این شرکت به ابزار DUV که در سطح بسیار ابتدایی ساخت تراشه کاربرد دارند، فشار و تحریم را افزایش داده است.

قطعاً چنین رویکردهایی پیشرفت چین را آهسته خواهد کرد؛ اما چین با سرمایه‌گذاری در مسیر توسعه‌ی ابزارهای ساخت تراشه و اکوسیستم نرم‌افزاری (خودکارسازی طراحی الکترونیکی یا EDA) خود ادامه خواهد داد. همان‌طورکه SMIC ثابت کرده است، این شرکت می‌تواند با استفاده از تجهیزات نه‌چندان پیشرفته تراشه‌های تقریباً کارآمدی بسازد؛ حتی اگر سود کمتری عاید آن‌ها کند و همین نگرش ممکن است درنهایت موجب افزایش فروش آن‌ها درمقایسه‌با سایر طراحان تراشه شود.

هنوز مشخص نیست که آیا این تراشه‌ها به‌دلیل مشکلات قانونی با محدودیت‌های صادراتی مواجه خواهد شد یا خیر؛ اما چین اکوسیستم در حال رشد خود از طراحان تراشه را دارد که امکان استفاده از این طراحی‌ها را در داخل کشورش فراهم خواهد کرد؛ بنابراین، چنین موقعیتی می‌تواند بر کاهش تأثیر اقدامات تنبیهی احتمالی بعد از شکایت تایوانی‌ها کمک شایانی کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی احتمال کپی‌برداری شرکت SMIC چین از شرکت TSMC تایوان چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات