مهاجرت گوگل به تراشه‌های آرم در سرویس Goolge Cloud، زنگ خطری برای اینتل و AMD است

پنج‌شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل اعلام کرده است که برای ارائه‌ی خدمات ابری جدید خود از تراشه‌های Altra Ampere مبتنی‌بر معماری‌های Arm استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

گوگل کلاد (Google Cloud) روز چهارشنبه اعلام کرد که استفاده از تراشه‌های مبتنی‌بر فناوری ARM را آغاز خواهد کرد و بدین ترتیب غول جست‌وجوی اینترنت جدیدترین شرکتی خواهد بود که به روند انتقال سهم این بازار از اینتل و AMD به آرم می‌پیوندد.

آرم اعلام کرده که وارد بازار سهام خواهد شد. این شرکت مدت‌ها است که طرح‌ها و سایر حق امتیازهای خود را به سازندگان تراشه‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها عرضه می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ ارائه‌ی فناوری برای تراشه‌های مورد استفاده در مراکز داده را نیز آغاز کرد؛ بازاری که تا آن زمان تحت سلطه‌ی اینتل و AMD بود.

اکنون پس از گذشت چهار سال، آرم همچنان مجوز استفاده از معماری‌های خود را به شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهد تا از آن برای ساخت تراشه‌های موردنظرشان بهره ببرند که ازجمله می‌توان به تراشه‌های مورد استفاده در مراکز داده‌ی سراسر جهان ازجمله آمازون، مایکروسافت و اوراکل در ایالات متحده و Alibaba، Baidu و Tencent در چین اشاره کرد. این شرکت‌ها حجم عظیمی از تراشه‌ها را خریداری می‌کنند و سپس قدرت محاسباتی را ازطریق خدمات رایانش ابری پولی خود، دراختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار می‌دهند. البته این شرکت‌ها خدمات مبتنی‌بر تراشه‌های اینتل و AMD را نیز ارائه می‌دهند، اما با پیوستن گوگل به جمع سرویس‌دهندگان رایانش ابری مبتنی‌بر تراشه‌های آرم، می‌توان گفت هریک از این شرکت‌ها، برای ارائه‌ی خدماتی که از توان پردازشی تراشه‌های ساخته‌شده برپایه‌ی معماری‌های Arm بهره می‌برند، گزینه‌هایی دردسترس مشتریان قرار داده‌اند.

Gadgets360 می‌نویسد، برخی از شرکت‌های رایانش ابری مثل آمازون و Alibaba درحال طراحی تراشه‌های مبتنی‌بر آرم اختصاصی هستند. چندین شرکت دیگر ازجمله گوگل به Ampere Computing روی آورده‌اند؛ شرکت تراشه‌سازی‌ای که مدیران سابق اینتل آن را تأسیس کرده‌اند و برای عرضه‌ی عمومی اولیه‌، اسناد محرمانه‌ای را در نهادهای تنظیم‌‌کنندگان اوراق بهادار ایالات متحده ثبت کرده است.

گوگل روز چهارشنبه اعلام کرد خدمات جدید این شرکت براساس تراشه‌های Altra Ampere خواهد بود. شایان‌ ذکر است Ampere همچنین تراشه‌هایی را به مایکروسافت و اوراکل می‌فروشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات