افزایش فرکانس؛ راهکار احتمالی اینتل برای شکست AMD در بازار پردازنده‌های دسکتاپ

سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بنچمارک منتسب به Core i9-13900K نشان می‌دهد که پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل‌سیزدهمی اینتل به فرکانس ۵٫۷ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند که اتفاقی مهم است.
تبلیغات

صفحه‌ی جدید منتسب‌ به پردازنده‌ی موردانتظار Core i9-13900K اینتل در دیتابیس گیک‌بنچ دیده شده است تا با مشخصات این تراشه‌ی پرقدرت آشنا شویم. Core i9-13900K پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل‌سیزدهمی است که از ۲۴ هسته و ۳۲ ترد استفاده می‌کند. به‌نظر می‌رسد این پردازنده سرعت کلاک پایه‌ی ۳٫۰ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست تمام‌هسته‌ای ۵٫۵ گیگاهرتز دارد ؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت کلاک بوست تک‌هسته‌ای Core i9-13900K در جریان بنچمارک‌گیری به ۵٫۷ گیگاهرتز هم می‌رسد که در نوع خود بسیار مهم است.

امتیاز گیک بنچ پردازنده Intel Core i9-13900K نسل سیزدهمی

آنچه در تصویر بالا می‌بینید، اسکرین‌شاتی از دیتابیس گیک‌بنچ است که به سیستمی با پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی اینتل ارتباط دارد. در این تصویر، پردازنده‌ی پرچم‌دار Core i9-13900K توانسته است در بخش عملکرد تک‌تردی و چند‌تردی به‌ترتیب امتیاز ۲٬۱۳۳ و ۲۳٬۷۰۱ را کسب کند.

اگر این نتایج دقیق باشند، Core i9-13900K در عملکرد تک‌تردی و چند‌تردی درمقایسه‌با AMD 5800X به‌ترتیب ۲۳ و ۱۲۰ درصد سریع‌تر است. برای اینکه بفهمید امتیازات کسب‌شده‌ی Core i9-13900K در بنچمارک گیک‌بنچ به چه معنا است، می‌توانید جدول زیر را نگاه کنید.

-

Intel i9-13900K

Intel i9-12900K

AMD 5800X

AMD 5950X

تعداد هسته / تعداد ترد

۲۴ / ۳۲

۱۶ / ۲۴

۸ / ۱۶

۱۶ / ۳۲

امتیاز تک‌تردی

۲٬۱۳۳

۱٬۹۸۷

۱٬۶۷۰

۱٬۶۸۶

امتیاز چند‌تردی

۲۳٬۷۰۱

۱۷٬۲۷۲

۱۰٬۳۲۹

۱۶٬۵۰۸

با درنظرگرفتن نتایج جدول بالا، پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل‌سیزدهمی اینتل در عملکرد تک‌تردی حدوداً ۷ درصد قوی‌تر از پرچم‌دار نسل‌دوازدهمی است. وقتی بحث به عملکرد چند‌تردی می‌رسد،‌ تفاوت بین دو پردازنده ۳۷ درصد است. تامز هاردور می‌نویسد پردازنده‌ی Core i9-13900K درمقایسه‌با پرچم‌دار نسل‌دوازدهمی هشت هسته‌ی کم‌مصرف بیشتری دارد و همین موضوع باعث شده است میزان جهش نسلی پردازنده‌های اینتل در عملکرد چند‌تردی زیاد باشد.

مدتی پیش، نمونه‌ی مهندسی جدید پردازنده‌ی Core i9-13900K در چین بررسی شد. به‌احتمال زیاد پردازنده‌ای که اخیراً در گیک‌بنچ ظاهر شده، نیز نمونه‌ای مهندسی است. در ابتدا، گفته می‌شد نمونه‌ی مهندسی پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل‌سیزدهمی سرعت کلاک بوست ۵٫۳ گیگاهرتز دارد؛ اما این پردازنده‌ی جدید به سرعت کلاک بوست ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا کرده است. یکی از دلایل افزایش سرعت کلاک ممکن است استفاده از فایل‌های بایوس جدید مادربردهای Asus Z600 باشد که برای پردازنده‌های Raptor Lake بهینه شده‌اند.

به‌گفته‌ی اینتل، تعداد هسته‌های پرقدرت در پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی تغییر نمی‌کند؛ اما تعداد هسته‌های کم‌مصرف دو برابر بیشتر می‌شود. البته تیم آبی ریزمعماری هسته‌های پرقدرت را تغییر می‌دهد و سراغ Raptor Cove می‌رود تا توانایی آن‌ها برای پردازش وظایف مختلف را تقویت کند.

انتظار می‌رود اینتل پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی کلاس دسکتاپ Intel Raptor Lake را پاییز امسال به‌همراه مادربردهای سری ۷۰۰ روانه‌ی بازار کند. پردازنده‌های جدید اینتل در بازار با پردازنده‌های AMD Ryzen 7000 برپایه‌ی معماری Zen 4 رقابت خواهند کرد. گفتنی است نمونه‌ای از پردازنده‌های سری AMD Ryzen 7000 مدتی پیش در رویداد کامپیوتکس توانسته بود بدون اورکلاک به فرکانس ۵٫۵ گیگاهرتز دست پیدا کند. برخی شایعه‌ها می‌گویند که احتمالاً در نسل جدید CPUهای کلاس دسکتاپ پردازنده‌ای ۶٫۰ گیگاهرتزی نیز خواهیم دید.

اینتل در نسل سیزدهم پردازنده‌هایش تغییرات زیادی اعمال نمی‌کند؛ اما در نسل چهاردهم (خانواده‌ی Meteor Lake) دست به تغییرات بزرگی می‌زند. کاربران برای پردازنده‌های نسل‌چهاردهمی که در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسند، بسیار هیجان‌زده‌اند. به‌گفته‌ی اینتل، پردازنده‌های Meteor Lake از لیتوگرافی هفت‌نانومتری استفاده می‌کنند. طبق شایعه‌ها، برای اولین‌بار در تاریخ پردازنده‌های اینتل، این شرکت در نسل چهاردهم سراغ هسته‌های فوق کم‌مصرف می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات